معمولاً وقتی صحبت از صنعت مراکز داده میشود، اکثر افراد به موضوعات فنی و تخصصی مراکز داده توجه کرده و بخش مهم مارکتینگ را فراموش میکنند. به طوری که به نظر میرسد شرکتها فقط مراکز داده را طراحی کرده و میسازند، آنها را مدیریت میکنند و امکاناتی که در داخل آنهاست را میفروشند.
اما باید توجه داشته باشید هر شرکت مرکز داده بیش از هر چیزی نیاز به یک بخش بازاریابی دارد که خدمات آن شرکت را به خوبی معرفی کند، تضمین کند که کسبوکار میتواند به رشد خود ادامه دهد و مهمتر از همه، اطمینان دهد که اهمیت به مشتری در قلب همه چیز قرار دارد.
علاوه بر این بخش بازاریابی و بازرگانی مراکز داده، به سازمان کمک میکند تا چابکی خود را افزایش دهد، چرخههای تجاری را تسریع کند و توسعه کسبوکار، بازاریابی و خدمات مشتری را بهبود بخشد.
بنابراین مهم است که شرکتهای مراکز داده به این بخش نیز توجه کافی داشته باشند و از کارکنان باتجربه در این زمینه استفاده کنند و نسبت به آموزش، بازآموزی و ارتقای مهارتهای تخصصی این افراد در حوزههای بازرگانی و بازاریابی اقدام کنند.
در همین راستا DCD Academy نیز به این موضوع توجه کرده و برای نخستین بار دورهای با نام The Business of Data Centers را در این خصوص تدوین کرده است.
در سند تعرفه خدمات فنی انفورماتیک سازمان نظام صنفی رایانهای کشور نیز به بازاریابی و بازرگانی مراکز داده اشاره شده است. این مشاغل در پیوست الف، بخشهای «فروش و بازرگانی مراکز داده» و «بازاریابی مراکز داده» معرفی شدهاند و میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سند تعرفه نرخ پایه خدمات انفورماتیک نسخه 2 – شهریور 1401 مراجعه کنید.