بر خلاف تصور اغلب ما و طبق تحقیقات انجام شده، لزوما انجام کار سنگین تر یا داشتن تعداد پروژه های بیشتر، منجر به کسب درآمد بالاتر نمی شود! بسیاری از کارشناسان سئو تصور می کنند هر چه پروژه های فعال بیشتری در دست داشته باشند، می توانند درآمد خود را نیز افزایش دهند؛ این در حالی است که با نگاهی هوشمندانه می توانند کار سبک تر و درآمد بیشتری داشته باشند. آشنایی با شاخه های مختلف شغل سئو و راه های کسب درآمد از آن، ساده ترین راهی است که برای داشتن این نگاه هوشمندانه پیش روی افراد قرار دارد.
شغل سئو چیست؟
سئو دانش تخصصی الگوریتم های گوگل و موتورهای جستجو است که نحوه فعالیت اصولی سایت ها برای دستیابی به رتبه های برتر نتایج سرچ را مشخص می کند. در واقع متخصص سئو به فردی گفته می شود که با آگاهی از این الگوریتم ها و حساسیت های موتورهای جستجو، فعالیت های مختلفی روی سایت انجام می دهد. این فعالیت ها شامل بهبود موارد فنی سایت، نگارش و به روز رسانی محتوای سایت، دریافت بک لینک های ارزشمند، بهبود تجربه کاربران و مواردی از این قبیل است که در نهایت ارزش و اعتبار سایت را از دید موتورهای جستجو افزایش می دهد.
شاخه های مختلف و پوزیشن های شغلی سئو
افرادی که به اصول سئو سایت مسلط هستند، می توانند در شاخه های مختلف این شغل فعالیت کنند. نگاه هوشمندانه ای که در ابتدای این مقاله به آن اشاره کردیم، دقیقا با همین موضوع انتخاب حوزه کاری و پوزیشن های شغلی مختلف در ارتباط است.
کارآموزی برای شروع مسیر شغلی سئو
اگر در دوره های تولید محتوا و آموزش سئو شرکت کرده اید اما هنوز سابقه کاری چشمگیری برای فعالیت به عنوان یک متخصص ندارید، کاراموزی سئو می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در این دوره کاراموزی، درآمد زیاد و چشمگیری نخواهید داشت؛ اما این مسئله را به چشم یک سرمایه گذاری بلند مدت ببینید.
شما برای مدت کوتاهی کاراموز خواهید بود و بعد از آن، با کوله باری از تجربه در این زمینه فعالیت خواهید کرد. هرچه تجربیات ارزشمندتری در این مدت کاراموزی کسب کرده باشید، قطعا بهتر و سریعتر به موفقیت های بعدی دست خواهید یافت.
کارشناس سئو در شرکت ها
پس از گذراندن دوره کاراموزی، آماده کار به عنوان کارشناس در بهترین شرکت های سئو هستید. در این پوزیشن شغلی، شما توانایی مدیریت و پیشبرد پروژه های بیشتری را دارید و بدیهی است که درآمد شما نیز بیشتر از دوره کاراموزی خواهد بود.
همچنین می توانید به جای شرکت های متخصص این حوزه، در تیم داخلی کسب و کارها مشغول شوید. با این کار، شما تنها در یک حوزه خاص فعالیت می کنید؛ این در حالی است که با حضور در شرکت های سئو حوزه کاری شما تنوع بیشتری خواهد داشت.
مدیر سئو
فرقی ندارد که در تیم داخلی یک کسب و کار یا تیم سئو یک شرکت سئو مشغول به کار باشید؛ در هر حال تیم نیاز به سرپرستی دارد که بر روند کلی فعالیت ها نظارت داشته باشد و امور مختلف تیم را مدیریت کند. مدیر سئو، یکی دیگر از پوزیشن های مربوط به شغل سئو است که تجربه و دانش بیشتری در مقایسه با کارشناسان می طلبد.
افراد فعال در این پوزیشن شغلی، به طور مستقیم روی یک پروژه و جزئیات آن کار نمی کنند. در عوض، بر روند انجام کار و پیشرفت پروژه ها نظارت می کنند. ارائه دستورالعمل هایی برای بهبود روند، ارائه گزارش کار به مدیران مربوطه، کنترل نحوه انجام امور و … از جمله دیگر وظایفی هستند که یک مدیر سئو بر عهده دارد.
مشاور سئو
کسب و کارهای بسیاری هستند که به جای اجرای فرایند سئو، نیاز به دریافت مشاوره تخصصی دارند. این اتفاق اغلب زمانی رخ می دهد که حوزه فعالیت سایت بسیار تخصصی باشد و قصد داشته باشند تیم داخلی متشکل از کارشناسان حوزه مربوطه به تولید محتوای سایت خود اختصاص دهند.
علاوه بر این، کسب و کارهای تازه تاسیس و نوپا که توان پرداخت هزینه انجام پروژه سئو را ندارند یا به هر دلیلی قصد دارند این کار را خودشان بر عهده بگیرند، به جلسات مشاوره سئو نیاز دارند. در چنین شرایطی، حضور یک مشاور مجرب با تجربه و دانش کافی کمک می کند تا شرایط سایت همواره مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. با عمل به راهکارهای پیشنهادی و دستورالعمل مشخص شده توسط مشاور سئو، صاحبان کسب و کار موفق به مشاهده رشد سایت و بهبود آمارهای بازدید آن در طول زمان خواهند بود.
جلسات مشاوره در بازه های زمانی مختلف و با هماهنگی طرفین برگزار می شود. اگرچه هزینه دریافتی به ازای یک ساعت جلسه مشاوره در مقایسه با درامد حاصل از انجام آن کمتر است، اما حجم کار انجام شده و انرژی که فرد در این شاخه از شغل سئو صرف می کند، نیز به مراتب کمتر است. همین نکته موجب شده تا بسیاری از افراد فعال در این حوزه، برای ادامه مسیر شغلی خود، فعالیت به عنوان مشاور را در نظر داشته باشند تا با انجام کار کمتر، درامد بیشتری داشته باشند.
استراتژیست سئو
استراتژیست سئو تمام شرایط کسب و کار، روند کاری رقبا و منابع در دسترس را بررسی می کند و بر این اساس، برنامه ای برای روال انجام کارها تدوین می کند. این فرد باید از تجربه کافی برخوردار باشد و بتواند با تسلط کامل و دید گسترده خود نسبت به حوزه فعالیت سایت، به بهبود شرایط کسب و کار کمک کند.
متخصص سئو فریلنسر
تا اینجا به معرفی مشاغلی پرداختیم که فرد برای فعالیت در آن ها باید در شرکت خاصی استخدام شود و به صورت حضوری در محل کار، حاضر شود. سبک کاری فریلنسری، شیوه دیگری است که امکان دورکاری برای شرکت های مختلف را فراهم می کند و فرد می تواند چندین پروژه را به صورت مستقل بر عهده بگیرد.
این سبک کاری برای همه افراد مناسب نیست و باید با توجه به ویژگی های فردی هر شخص انتخاب شود. منعطف بودن ساعات کاری، قابلیت دریافت چندین پروژه به دلخواه فرد، تخصیص کل درامد پروژه تنها به یک نفر و محدود نبودن محیط کاری به محل شرکت، از جمله مزایای سبک کاری فریلنسری است.
از سوی دیگر، تمام امور مربوط به جذب پروژه، مدیریت ارتباط با مشتریان، حسابداری و مواردی از این قبیل، به طور کامل بر عهده خود فرد خواهد بود و همین امر می تواند بار کار را سنگین تر از قبل کند.
درامد شغل سئو
در هر شغلی، درامد افراد بسته به تجربه، دانش، حجم کار و مواردی از این دست متغیر می باشد. مشاغل مختلف حوزه سئو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نمی توان درامد ثابتی را برای تمام شاخه های آن در نظر گرفت.
اگر به عنوان فریلنسر در این زمینه فعالیت می کنید و خود را به فعالیت در یک شرکت محدود نمی کنید، درامد شما از این شغل به تعداد پروژه ها و مبلغ دریافتی به ازای هر پروژه بستگی دارد. مبلغ دریافتی هر پروژه نیز بر اساس سوابق، تجربه و دانش فرد در کنار حوزه کاری سایت و حجم فعالیت آن معین می گردد. با توجه به این نکته، نمی توان مبلغ مشخص و دقیقی برای این شیوه کاری تعیین کرد.
اما اگر به عنوان کاراموز فعالیت می کنید، همان طور که پیش از این هم گفتیم، این دوره بیشتر برای کسب تجربه است و بعد مالی آن چندان چشمگیر نیست. به طور معمول، درامد کاراموز سئو به صورت توافقی و اغلب معادل حقوق پایه وزارت کار است. با این حال، رقم دقیق آن بسته به شرایط طرفین قرارداد کار و به صورت توافقی محاسبه می شود.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.