سال 2020 شتاب دهنده ای برای تغییرات
در سال 2020 با توجه به دگرگونی ها و دشواری های فراوان ناشی از همه گیری کرونا، سال سختی برای تمام صنایع بود. یکی از صنایعی که تغییرات بسیاری پذیرفت، صنعت مراکز داده بود. با تغییر شگرف در سبک زندگی بشر به سمت دیجیتالی شدن و ایجاد نیازهای جدید، حالا ضرورت نگاه راهبردی به آینده و پیش بینی فرصت های تازه بیش از پیش حس می شود.
با گذر از سال 2020 فهمیدیم که می توان زندگی را از هر جهت به شکل آنلاین تجربه کرد و تمام ابعاد آن را از خانه کنترل کرد (شغل، تحصی، روابط اجتماعی، خرید غذای آماده، مشاوره و معاینه پزشکی، برگزاری مراسم عبادی، سرگرمی، ورزش و …)
هرچند قرار نیست همیشه در خانه بمانیم، اما امسال متوجه شدیم که زندگی پیش بینی ناپیر است و باید برای اتفاقات جدید آماده باشیم.
با وجود اینکه همه گیری به زودی پایان خواهد یافت و سرانجام بیشتر جنبه های زندگی همچون گذشته خواهد شد. این احتمال همیشه وجود دارد که برخی از تغییرات دوباره به سراغمان بیاید.
فرصتی تازه، زندگی تماماً دیجیتال
حالا بزرگترین سوال صاحبان و بازیگران صنایع این است که اگر می شود همه یا گروهی از کارمندان از خانه کار کنند، شرکت ها چرا دفاتر عظیم اجازه کنند و هزینه ی سربار سنگین را به دوش بکشند؟
اگر می شود از خانه مشاوره پزشکی گرفت، چرا کسی به مطب برود و خطر آلودگی مراکز پزشکی را به جان بخرد؟
آنچه همه این چیزها را با ایمنی و کارایی برایمان امکانپذیر می سازد، مرکز داده چابک است.
تحقق یافتن این تغییر دیجیتال در چنین بازه زمانی کوتاهی دشوار است و ما به روشنی می بینیم که در سال 2021، تقاضا برای خدمات مرکز داده و نیاز که به آن ها وجود دارد برآورده نمی شود؛ از این رو چند کار هست که اگر مراکزداده برای موقعیت خودشان انجام بدهند، هم در مسیر درست باقی می مانند و هم تقاضای سال 2021 را به خوبی تأمین می کنند.
تقاضای بیشتر برای خدمات مرکزداده، به دلیل ادامه توسعه رایانش ابری
اگر گمان کردهاید گسترش چشمگیر درخواست برای رایانش ابری در سال 2020 پایان یافته است، اشتباه می کنید! یکی از بخش هایی که همچنان پتانسیل بسیاری برای رشد و افزایش تقاضا دارد، شبکه های رایانش ابری سازمانیِ اختصاصی است.
رایانش ابری عمومی برای بسیاری از افراد و مشاغل کوچک گزینه خوبی است اما بسیاری از شرکت ها برای اطمنینان از امنیت، حفظ حریم خصوصی، کاهش تأخیر شبکه، بهبود دسترس پذیری و موارد دیگر به رایانش ابری اختصاصی نیاز دارند. در همین حال، خدمات دهندگان بزرگ رایانش ابری که سال بسیار پرباری را از سر گذرانده اند قطعاً در سال 2021 هم تقاضا بسیاری را تجربه خواهند کرد.
چنانکه سایت Data Center Knowledge درباره میزان رشد پیش بینی شدهی مراکزداده عظیم رایانش ابری در سال های آینده می گوید، بیشتر رشد زیرساخت فیزیکی را خدمات دهندگان بزرگ رایانش ابری رهبری می کنند که شرکت ها به آن ها اعتماد دارند و مصرف کنندگان را تشویق می کنند به خدمات دیجیتال مهاجرت کنند.
افزایش تقاضا برای مراکزداده ارائه دهنده خدمات هم مکانی (Colo)
مدیریت تقاضا امروزه باید به سرعت انجام بگیرد تا هر زمان نسبت به نیاز مشتری بتوان مقیاس بندی جدیدی را برای ارائه خدمات تعریف کرد.
امروزه شرکت در تلاش اند تا در میان تغییرات محیطی گسترده و شرایط کاری ناپایدار، این نیازها را مدیریت کرده و به خوبی با این تغییرات به کار ادامه دهند.
اما با توجه به شرایط کاری ناپایدار ریسک بسیاری برای مراکزداده داخلی و تاسیسات ابرخصوصی، وجود دارد.
همین عامل موجب شده تا تقاضا برای مراکزداده ارائه دهنده خدمات هم مکانی افزایش یابد.
زیرا که با استفاده از خدمات هم مکانی می توان به مزایایی مانند: حریم خصوصی مطلوب، امنیت بالاتر و چابکی بیشتر در تامین نیاز مشتری دست یافت. در عین حال از گرفتاری های مراقبت روزانه و مشکلات فنی مراکز داده داخلی رهایی یافت.
با این حال، امروزه برون سپاری کردن به مراکزداده کولو و یا ساختن مرکزداده با هزینه بسیار، ممکن است مقرون به صرفه نباشد یا این که حداقل برای سرمایه گذاری بلند مدت گزینه مناسبی محسوب نگردد.
در چنین شرایطی شاید رایانش لبه گزینه بهتری باشد که در ادامه به آن میپردازیم.
گسترش رایانش لبه
اگر صاحب یک شرکت نوپا هستید، یا کسب و کار جدیدی را شروع کرده اید، حتما برای ارائه خدمات به مشتریان و یا استفاده از سرویس های آنلاین ویژه کسب و کار مانند مجازی سازی، استفاده از خدمات میزبانی و … نیاز به انعطاف پذیری (Flexibility) و مقیاس پذیری (Scalability)بسیار خوب دارید، در این حالت اجرا شبکه لبه ممکن است بهترین گزینه باشد.
فورستر در سایت TechRepublic نشان داده است که رایانش لبه چگونه در سال 2021 محبوب می شود:
رایانش لبه تاکنون امیدوارکننده بوده اما هنوز جای پیشرفت دارد. او در خلاصهای از پیش بینی هایش می گوید در سال 2021، مدل های تازه ای از کسب و کار پدید میآیند که گسترش رایانش لبه را در تولید آسانتر می کند.
مدل های جدید کسب و کار که رایانش لبه را در سال 2021 از پروژه ای علمی به جایگاه واقعیاش می رسانند، بیشتر بر اساس دو عامل هستند:
1- پلتفرم های ابر رایانشی که یم باید با هوش مصنوعی رقابت کنند.
2- گسترش 5G که کاربردهای بهره گیری از رایانش لبه را عملی تر می کند.
او پیش بینی می کند هر چند شرکت های ابر رایانش عمومی از میدان به در نخواهند شد؛ اما بر آیندهی رایانش توزیع شده (Distributed Computing) نیز تسلط نخواهند داشت. فرهنگ آن ها بر پایه مراکز داده عظیم و کنترل مو به موی معماری است، درست بر عکس آنچه RMS برای خدمات محلی به مشتریان نیاز دارد. سازندگانی که برای رایانش لبه ای راهبرد موفقی دارند، بهتر عمل می کنند.
برنامه ریزی و نگاه راهبردی کلید موفقیت
امسال هم برای افراد و هم برای مشاغل سال سختی بود. ولی الان هنگام آن رسیده که به آینده پس از همه گیری توجه کنیم و برای توانمند سازی و بهبود همه جانبه با برنامه ریزی آماده شویم.
با وجود موفقیت های بسیار در سال 2020 و شکست های انگشت شمار بی شک تجربیات ارزشمندی را به دست آورده ایم تا بتوانیم در سال های آتی با تغییرات، سریع تر همگام شده و به تقاضای متغیر کاربران و مشتریان سریع تر پاسخ دهیم.
اگر مراکزداده هرچه بیشتر چابک و مقیاس پذیر باشند، همچنین اقدامات موثر امنیتی و حفظحریم خصوصی را به کارگیرند و بتوانند از زیرساخت های کنونی و زیر ساخت بالقوه ی آینده به خوبی پشتیبانی کنند، موفقیت بیشتری از سال 2021 به بعد نصیبشان خواهد شد.