Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرا مراکز داده در آینده نیز به نیروی انسانی وابسته خواهند بود؟

با وجود هیاهوی فراوان هوش مصنوعی، صنعت مراکز داده تا مدت‌ها برای انجام وظایف مهم به افراد و نیروی انسانی وابسته خواهد بود.
کارکنان مرکز داده - دیتاسنتر - اتاق سرور

شاید این شعار را شنیده باشید که «کسب‌‌و‌کارهای موفق به افراد، فرآیندها و فناوری نیاز دارند.» اما به نظر می‌رسد صنعت مرکز داده تحت تأثیر هیاهوی فراوان فناوری، تا حدودی اهمیت «افراد» را فراموش کرده است.

این مایه شرمساری است، زیرا مراکز داده حداقل به همان اندازه که به فرآیندها و فناوری وابسته هستند، به کارکنان وابسته هستند. اگر افراد مناسب را در شرکت خود نداشته باشید، نه می‌توانید یک مرکز داده را به خوبی طراحی کنید و نه ساخت و نگهداری مؤثری داشته باشید.

برای اثبات این موضوع، اجازه دهید به نقش‌های مختلفی که انسان در حال حاضر در مراکز داده مدرن ایفا می‌کند، نگاهی بیندازیم.

نقش افراد در طراحی مرکز داده

به عنوان اولین مورد، شما در حال حاضر به هیچ عنوان نمی‌توانید یک مرکز داده بدون دخالت نیروی انسانی طراحی کنید. شما به کارکنانی نیاز دارید که نه تنها بر فناوری‌های پیچیده از سیستم‌های گرمایش و سرمایش، تا کنترل‌های امنیتی فیزیکی، تا توان پشتیبان و بسیار فراتر از آن تسلط داشته باشند که حتی بر نیازهای تجاری و بازرگانی مراکز داده نیز تسلط داشته باشند. متغیرهای بسیار زیادی در طراحی مرکز داده وجود دارد و نیازمندی‌های منحصربه‌فرد زیادی برای اتخاذ یک رویکرد مناسب طراحی مرکز داده وجود دارد.

این بدان معناست که هوش مصنوعی به این زودی‌ها انسان‌ها را از فرآیند طراحی مرکز داده حذف نخواهد کرد. تصور دنیایی که در آن هوش مصنوعی بتواند نیازهای مرکز داده یک کسب و کار را ارزیابی کند و بر اساس آن‌ها یک تسهیلات طراحی کند، خوب باشد، اما تصور این آینده بسیار دشوار است. زیرا، باز هم، طراحی مرکز داده بسیار پیچیده و ظریف است و قطعاً ربات‌ها در سال‌های نزدیک از پس این کار برنمی‌آیند.

نقش کارکنان در ساخت مرکز داده

هنگامی که مرکز داده شما طراحی شد، به کسی نیاز دارید که آن را بسازد.

نادیده گرفتن کارگران ساختمانی مراکز داده آسان است زیرا نقش آن‌ها در صنعت مرکز داده موقتی است. اما آن‌ها هستند که این تأسیسات را می‌سازند و ما بدون آن‌ها هرگز مرکز داده نخواهیم داشت.

وظایف تکنسین‌های مرکز داده

شما همچنین به افرادی نیاز دارید که مرکز داده شما را پس از ساخت، نگهداری و اداره کنند. این افراد تکنسین‌های مرکز داده هستند. گروهی که به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در آموزش مهارت‌های مرکز داده، با کمبود شدید آن‌ها مواجه شده‌ایم.

تکنسین‌هایی که دارای این مهارت‌ها هستند، نقشی کاملاً اساسی در راه‌اندازی زیرساخت‌های مرکز داده مدرن دارند. آن‌ها سیستم‌های گرمایش، سرمایش و منبع تغذیه را که مراکز داده به آن‌ها وابسته هستند، مدیریت و عیب‌یابی می‌کنند. آن‌ها همچنین اغلب به پشتیبانی از سرورها، تجهیزات شبکه و سایر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات که در داخل مراکز داده وجود دارد، کمک می‌کنند.

مهندسان خارج از سایت مرکز داده

معمولاً تکنسین‌های حاضر در محل مرکز داده، وظیفه اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات مرکز داده و سرورهای آن را بر عهده دارند.

اما در زمان وقوع مشکلات غیرمترقبه، برخی مهندسان خارج از سایت مانند مهندسان قابلیت اطمینان سایت (SRE) که بیشتر وقت خود را در دفتر کار حضور دارند، نیز باید برای عیب یابی به مراکز داده مراجعه کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که فیسبوک در سال 2021 دچار یک قطعی بزرگ شد، این شرکت مجبور شد تیم‌های مهندسی خود را به مراکز داده اعزام کند تا بتوانند به تجهیزات به صورت لوکال دسترسی داشته باشند. (البته سیستم‌های کنترل فیزیکی فیسبوک که برای محافظت از تجهیزات مرکز داده در برابر دسترسی غیرمجاز طراحی شده بودند، به قدری قدرتمند بودند که تا ساعت‌ها مانع حضور این تیم‌ها در محل سرورها شدند!)

آینده کارکنان مراکز داده

اخیراً در محافل زیادی می‌شنویم مبنی بر اینکه مشاغل در آینده تا حدی خودکار خواهند شد که به سختی به انسان وابسته هستند. در گوشه و کنار صنعت مرکز داده ادعا می‌شود که به زودی ربات‌هایی خواهیم داشت که تکنسین‌های مرکز داده را به عهده می‌گیرند و بسیار کارآمدتر نیز خواهند بود!

این امر ممکن است در نهایت در آینده دور اتفاق بیفتد. اما تصور اینکه در آینده نزدیک به حقیقت بپیوندند بسیار دشوار است. صرفاً به این دلیل که بسیاری تمایل دارند به دلایل تجاری، نقش انسان‌ها در مراکز داده فراموش کنند، وابستگی به آن‌ها از بین نمی‌رود. کمااینکه در حال حاضر کمبود نیروی انسانی متخصص در سطح جهان، گریبان‌گیر شرکت‌های بسیاری شده است.