نظرسنجی جهانی موسسه Uptime، که امسال برای سیزدهمین سال برگزار شده است، جامعترین و کاملترین تحقیقات در صنعت مراکز داده است. یافتههای این گزارش تجربیات و استراتژیهای صاحبان و فعالان مراکز داده را در زمینههای محیط زیست، کارایی، مقررات، کارکنان، ابر و فناوریهای نوآورانه بررسی کرده است.
چکیده یافتههای نظرسنجی Uptime در سال 2023
نظرسنجی جهانی مؤسسه Uptime در سال 2023 نشان می دهد که صنعت مراکز داده از نظر اهمیت و مقیاس به رشد خود ادامه میدهد، اما همچنان باید بر طیف گستردهای از چالشها غلبه کند. مراکز داده با مقررات سختگیرانهتر و فشار دولتها برای کاهش مصرف انرژی و همچنین مشکلات مداوم نیروی انسانی و زنجیره تامین مواجه هستند. فناوریهای جدید راهکارهای امیدوارکنندهای را ارائه میدهند، اما گران هستند و هنوز فاقد استانداردسازی و مقیاسپذیری هستند. برخی از مهمترین نتایج نظرسنجی Uptime را در ادامه مرور میکنیم:
• متوسط جهانی شاخص «اثربخشی مصرف برق (PUE)» به مدت چهار سال ثابت مانده است. بهبودهای بیشتر در سطوح PUE مستلزم موجی از سرمایهگذاری است.
• سهم حجم کاری که در تأسیسات شرکتی و درون محل قرار میگیرد، به کمتر از نصف کاهش یافته است و انتظار میرود که بیش از این نیز کاهش یابد، زیرا سازمانهای بیشتری رویکرد ترکیبی را انتخاب میکنند.
• بیش از نیمی (55%) از مراکز داده میگویند که در سه سال گذشته در سایت خود قطعی داشتهاند. این آمار روند رو به بهبودی را نسبت به سالهای قبل نشان میدهد.
• تنها حدود 8 درصد از نیروی کار مرکز داده زن هستند. در ایالات متحده، این نرخ از حضور زنان حتی از صنعت معدن و ساخت و ساز هم کمتر است!
• اپراتورهای سازمانی میگویند امنیت دادهها بزرگترین مانع برای انتقال دادههای حیاتی به ابر عمومی است.
• تراکم رکهای مراکز داده به طور پیوسته، اما به آرامی در حال افزایش است. با این حال اکثر مراکز داده هیچ رک بیش از 20 کیلو واتی ندارند.
• هوش مصنوعی در تاسیسات مرکز داده با احتیاط اتخاذ خواهد شد. اپراتورها نسبت به توانایی آن در اتخاذ تصمیمات عملیاتی، بیاعتماد هستند.
نظرسنجی مرکز داده Uptime چیست؟
سیزدهمین بررسی سالانه مرکز داده جهانی موسسه Uptime جامع ترین و طولانی ترین مطالعه در نوع خود است. این نظرسنجی وضعیت صنعت را از نظر انعطافپذیری، پایداری زیستمحیطی، کارایی، مقررات، کارکنان، رایانش ابری و استفاده از فناوریهای نوآورانه دنبال میکند.
این نظرسنجی از فوریه 2023 تا آوریل 2023 به صورت آنلاین انجام شد و پاسخهای بیش از 850 مالک و اپراتور مرکز داده و همچنین نزدیک به 700 فروشنده و مشاور مرکز داده را جمعآوری کرد. این گزارش بر روی مالکان و اپراتورهای زیرساخت دیجیتال تمرکز دارد.
برای اولین بار، این نظرسنجی از صنعت مراکز داده خواست تا برخی از نگرانیهای مدیریتی کلیدی خود را شناسایی و ارزیابی کنند. در حالی که اثرات همهگیری کووید-19 در سال 2023 کاهش یافته است، چالشهای جدیدی جای آنها را گرفته است: مدیران زیرساختهای دیجیتال اکنون بیشتر نگران بهبود عملکرد انرژی و مقابله با کمبود پرسنل هستند. تعهدات دولتهای غربی برای کاهش انتشار کربن به ضربالاجلهای هدف نزدیک میشوند و در نتیجه، مقرراتی که با هدف استفاده از انرژی مراکز داده مورد توجه قرار میگیرند، نیاز به توجه، سرمایهگذاری و اقدام فوری دارند.
نتایج نظرسنجی Uptime 2023 در مورد پایداری زیستمحیطی
در چندین مطالعه در سالهای اخیر، Uptime اشاره کرده است که جمعآوری و گزارش دادههای مربوط به پایداری، و محاسبه معیارهای مرتبط، در بهترین حالت ناهموار است.
یک بار دیگر نظرسنجی این دیدگاه را تایید می کند. بسیاری از اپراتورها برای برآورده کردن الزامات گزارش پایداری نوظهور، یا در واقع نیازهای برخی از مشتریان و حتی عموم، با مشکل مواجه خواهند شد.
تمرکز سازمانها بر کارایی بیش از کربن، گزارشهای پایداری امروز عمدتاً بر کارایی زیرساختها (انرژی) تمرکز دارند تا کاهش انتشار کربن. یکی از تفسیرهای این موضوع این است که اپراتورها ترجیح دادهاند به جای به حداقل رساندن ردپای کربن آن منبع، بر روی ردیابی مقدار کار (به عنوان مثال، چرخههای CPU) که میتواند از یک منبع مشتق شود، تمرکز کنند. با این حال، دادهها ممکن است داستان سادهتری را بیان کنند: مصرف برق، PUE و آب به راحتی قابل ردیابی هستند، و هر گونه بهبودی در این زمینه ها اغلب میتواند باعث صرفه جویی در هزینه شود.
اما کاهش انتشار کربن بسیار پیچیدهتر است و به طور مستقیم مزایای کمتری برای صاحبان مراکز داده دارد.
نتایج نظرسنجی Uptime 2023 در مورد تابآوری و قطعی مراکز داده
داده های Uptime نشان می دهد که صاحبان / اپراتورهای مرکز داده روی انعطافپذیری سرمایهگذاری کرده اند و افزونگی بیشتری را اضافه کردهاند. با وجود این، قطعیهای گسترده همچنان مشکل بزرگ صنعت مراکز داده است.
پیگیری قطعیها در زیرساختهای مرکز داده، که شامل فناوری اطلاعات و شبکهها میشود، با پیچیدگیهایی همراه است. اینکه چه چیزی یک قطعی، چقدر شدید است، و چه چیزی به عنوان یک علت اصلی درک می شود، در دنیای پیوسته خدمات فناوری اطلاعات کمتر مشخص شده است. علیرغم ماموریت مشترک برای ارائه زیرساخت های دیجیتالی بسیار قابل اعتماد و در دسترس، بسیاری از خاموشیها و تحلیلهای ریشهای آنها از دید عموم پنهان مانده است. عدم افشا هنوز عادت دیرینه بسیاری از اپراتورها است.
متأسفانه، این محیط به این معنی است که دادههای قطعی بهطور اجتنابناپذیر مبهم و ناقص هستند، که از یادگیری درسهای مفید بالقوه در مورد نحوه جلوگیری یا مهار حوادث مشابه جلوگیری میکند. علیرغم این مشکلات، دادههای قطعی Uptime تا حد زیادی در طول سالیان متمادی ثابت بوده است.
به طور کلی، تصویری که ظاهر شده است یکی از پیشرفتهای تدریجی (یعنی کاهش) در فراوانی و شدت قطعها در مراکز داده است. این ممکن است با توجه به افزایش پوشش مطبوعاتی قطعی مراکز داده در سال های اخیر برای برخی تعجب آور باشد. اما این پوشش بیشتر به اهمیت روزافزون خدمات دیجیتال در زندگی روزمره و افزایش ردپای مرکز داده جهانی مربوط میشود. دادهها به هیچ وخامتی در میانگین تعداد حوادث در هر سایت اشاره نمیکند.
اپراتورها قطعیهای مخرب کمتری را گزارش می دهند که Uptime پیشرفت ثابتی را در نرخ خاموشی در هر سایت (یا به ازای هر پاسخ دهنده نظرسنجی) برای چندین سال دنبال کرده است. در نظرسنجی مرکز داده 2023 مؤسسه Uptime، 55 درصد از اپراتورها می گویند که در سه سال گذشته قطعی داشته اند که از 60 درصد در سال 2022، 69 درصد در سال 2021 و 78 درصد در سال 2020 کاهش یافته است و سیر نزولی تدریجی را نشان میدهد.
با این حال، اخطارهای متعددی وجود دارد. یکی از این موارد به روش شناسی آماری مربوط می شود.
برای نظرسنجی سالانه امسال، Uptime سؤالات نظرسنجی را برای دقت بهتر تغییر داد و اکنون از پاسخ دهندگان در مورد قطعی در تأسیسات خاصی که بیشتر با آن آشنا هستند سؤال می شود، نه بزرگترین سایت سازمان اپراتور مرکز داده. این تغییر ممکن است تغییرات اساسی در دادهها ایجاد کند، اگرچه سؤالات کنترلی ما نشان می دهد که تأثیر آن جزئی بوده است.
هشدار دوم: تأثیر نامشخص همهگیری COVID-19 و سایر اختلالات عمده در تجارت. روند کنونی بهبودهای کوچک سال به سال در طول سال های پرتلاطم این همه گیری جریان دارد که تأثیر قابل توجهی بر بخش مراکز داده داشت. قرنطینههای مرتبط با COVID-19 منجر به کاهش اولیه تقاضا در بیشتر سایتها شد و به دنبال آن با انطباق جهان با خدمات آنلاین بیشتر، افزایش یافت. اختلالات زنجیره تامین بیماری همه گیر و پس از همه گیری و کمبود مداوم برخی از تجهیزات کلیدی تاسیسات و اجزای IT پس از آن آغاز شد.
ردیابی تأثیر خالص همه این عوامل دشوار است. برای مثال، همهگیری کووید-19 منجر به سقوط کسبوکار و چشمانداز نامشخص برای بسیاری از شرکتها شد، که (همراه با مدیریت محافظهکارانه) بودجههای نوآوری و مقاومسازی را کاهش دادند، با این حال، قرنطینهها و کنترلهای سرایت برای متوقف کردن عفونتها، تعداد موجود در دسترس را کاهش دادند. -کارکنان سایت
نتایج نظرسنجی Uptime 2023 در مورد رایانش ابری
بسیاری از سازمانها نسبت به استفاده از ابر عمومی برای برنامههای کاربردی حیاتی محتاط هستند.
نگرانی اصلی آنها امنیت داده است، با نگرانی در مورد عملکرد زیرساخت و انعطاف پذیری کمتر قابل توجه است.
امنیت دادهها، نه زیرساختها، پذیرش ابر را دشوار میکند دو سوم (65%) از پاسخدهندگان به نظرسنجی مرکز داده 2023 مؤسسه Uptime هیچیک از برنامههای کاربردی حیاتی خود را در ابر عمومی میزبانی نمیکنند و این درصد بالاست. در گذشته، بسیاری از اعضای Uptime گفتهاند که عدم شفافیت در عملکرد و انعطافپذیری مراکز داده هایپراسکیلر، پذیرش ابر را متوقف کرده است. بسیاری گفتند که ترجیح میدهند مراکز داده خود را راهاندازی کنند و کنترل بیشتری داشته باشند. پاسخدهندگان همچنین بر این باور بودند که مراکز داده آنها نسبت به اپراتورهای ابر عمومی که از برخی از اشکالات عمومی رنج میبرند، کمتر دچار اختلال میشوند.
با این حال، تحقیقات Uptime در سال 2023 نشان میدهد که احتمالاً قابلیت مشاهده عملیات ابر عمومی و انعطافپذیری دلیل اصلی استفاده نکردن از ابر عمومی نباشد بلکه چالش اصلی، حفاظت از دادهها است. از پاسخدهندگانی که بارهای کاری حیاتی را در فضای ابری قرار نداده بودند خواسته شد که دلایل را شناسایی کنند: تقریباً دو سوم (64%) امنیت دادهها را به عنوان مانعی برای پذیرش ذکر کردند. با 41٪ نیز نگرانی در مورد مقررات و انطباق. در مقایسه با سایر موانع، نگرانیهای مربوط به عملیات مرکز داده و انعطافپذیری نسبتاً پایین بود – هر کدام توسط 20٪ از پاسخدهندگان انتخاب شدند. تنها 9 درصد گفتند که تجربه منفی قبلی با ابر عمومی آنها را از استفاده مجدد از آن منصرف کرده است.
نتایج نظرسنجی Uptime 2023 در مورد نوآوری مراکز داده
هوش مصنوعی (AI) اصطلاحی است که برای توصیف نرم افزار رایانه ای استفاده می شود که قادر به یادگیری از داده ها و بهبود عملکرد خود در طول زمان به روش های مشابه انسان است. این فناوری معمولاً برای انجام وظایفی مانند حل مسئله، تشخیص الگو و پردازش زبان طبیعی استفاده می شود.
تا کنون، تأثیر هوش مصنوعی بر عملیات مرکز داده به بهینهسازی توان و سرمایش، تشخیص ناهنجاری، نگهداری پیشبینیکننده و دیگر انواع تحلیلهای پیشبینی محدود شده است. مطالعات موردی که جزئیات پیادهسازی موفقیتآمیز هوش مصنوعی در مرکز داده را شرح میدهند، نادر هستند. با این وجود، ویژگیهای هوش مصنوعی به این معنی است که این فناوری میتواند تقریباً در هر حوزهای از مدیریت و عملیات مرکز داده اعمال شود.
درک نفوذ در حال ظهور هوش مصنوعی واقعیت را منعکس نمیکند تقریباً سه چهارم از پاسخ دهندگان به نظرسنجی سالانه 2023 معتقدند که ابزارهای نرم افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی در نهایت سطح کارکنان عملیات مرکز داده را کاهش خواهند داد. دیدگاهی که Uptime به طور مداوم در پنج سال گذشته مشاهده کرده است (نگاه کنید به شکل 20). تعداد پاسخ دهندگانی که فکر میکنند این امر در کوتاه مدت محقق میشود، در سال 2023 افزایش یافته است، این نگرش به خاطر پوشش بیشتر هوش مصنوعی در رسانهها و آگاهی بیشتر از مدلهای هوش مصنوعی مصرفکننده مانند Stable Diffusion و ChatGPT ایجاد شده است. با این حال، درک قدرت و نفوذ هوش مصنوعی واقعیت را منعکس نکرده است – یا حداقل تاکنون. در سال 2019، 29 درصد از پاسخ دهندگان تصور میکردند که هوش مصنوعی نیاز به نیروی انسانی مراکز داده را در پنج سال آینده کاهش میدهد.
با این حال اکنون تقریباً پنج سال بعد، شواهد بسیار کمی از وقوع این اتفاق وجود دارد و به نظر نمیرسد هوش مصنوعی در آینده نزدیک بتواند جایگزین کارکنان در مراکز داده شود.