توییتر روز سهشنبه اعلام کرد که شکایتی علیه دولت هند به جریان انداخته است. این تازهترین اقدام در مبارزه مداوم این شرکت با دولت بر سر قوانین گفتاری سختگیرانه در این کشور است.
این شکایت پس از آن صورت گرفت که توییتر دستور حذف یک سری حسابها و پستهایی را صادر کرد که قوانین فحاشی و افترا در هند را نقض میکنند. با این که توییتر اکنون این پستها و حسابها را حذف کرده است، اما برای انجام چنین دستوراتی در آینده به دنبال حمایت قضایی است.
این اختلاف در سال گذشته زمانی آغاز شد که هند قوانین جدید فناوری اطلاعات برای محتوای آنلاین را صادر کرد و مدت کوتاهی پس از آن یورش پلیس به دفاتر توییتر در هند انجام شد. اخیراً مجدداً قانونگذاران هندی تهدید کردند که توییتر را در قبال هرگونه تخلف در آینده توسط کاربرانش مسئول میدانند.
مشکل توییتر با نقض آزادی بیان در هند
به طور کلی، توییتر مدتهاست که ادعا میکند که با قوانین محلی در مورد بیان کاربران مطابقت دارد؛ اما قوانین هند در مورد فحاشی و سخنان فتنهانگیز به طور غیرعادی سفت و سخت هستند. در گذشته، این کشور از قوانین گفتاری برای سرکوب نگرانیهای زیست محیطی یا بحث گستردهتر در مورد اختلافات سیاسی داخلی استفاده کرده است. آرونداتی روی، نویسنده برجسته، که به دلیل اظهارات درباره درگیری در کشمیر با اتهامات فتنهانگیز مواجه شد، در گزارشی در سال 2016، این سیستم را آشفته و سرکوبگر توصیف کرد. روی در آن زمان گفت:«ترسناکترین چیز این است که هر احمق و دیوانهای میتواند برود و درباره این موضوع علیه شما شکایت کند! این واقعاً آزاردهنده است.»
ارتباط این پرونده با مسئله واگذاری توییتر
مبارزه قانونی توییتر به دلیل سردرگمی در مورد خرید شرکت توسط ایلان ماسک و خصوصیکردن آن پیچیدهتر شده است. در خردادماه، ماسک متعهد شد که به عنوان مالک توییتر بر ارزشهای آزادی بیان تاکید کند، اما گفت که از قوانین محلی تبعیت خواهد کرد و به کاهش کارکنان اشاره کرد که دفاع موثر از شرکت در هند را دشوارتر میکند. علیرغم امضای قرارداد برای خرید این شرکت، خود ماسک همچنان در مورد اینکه آیا این خرید انجام خواهد شد یا خیر، شک دارد و این موضوع تردیدهای بیشتری در مورد آینده شرکت ایجاد میکند.