نشست خبری بیستوهشتمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد و شمارش معکوس برای آغاز به کار این رویداد بزرگ فناوری در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران آغاز شد. در این دوره، بیش از ۵۰۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکتهایی از ۷ کشور جهان (چین، آلمان، کره جنوبی و ایتالیا با بیشترین حضور از چین) برای حضور اعلام آمادگی کردهاند.
جزئیات نشست خبری و اهداف نمایشگاه
صبح روز یکشنبه، ۴ خرداد ۱۴۰۴، با حضور اصحاب رسانه، علی حکیمجوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور، مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران و رضا حیدری رنجبر، دبیر اجرایی نمایشگاه، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند. هدف اصلی این نمایشگاه، با شعار «سرمایهگذاری هوشمند، توسعه پایدار»، جذب سرمایهگذاری و رفع موانع پیش روی فعالان فناوری اطلاعات است.

بخشهای جدید و نوآوریها
امسال، الکامپ همچون دورههای گذشته شامل بخشهایی نظیر الکاماستارز، الکامتاکز و الکامگیمز خواهد بود. برای نخستینبار، پلتفرمهای آنلاین فعال در حوزه طلا به نمایشگاه اضافه شدهاند. همچنین، بخش ویژهای به هوش مصنوعی اختصاص داده شده و پنلهای تخصصی برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است.
حمایتها و فرصتهای بینالمللی
علی حکیمجوادی، با اشاره به نقش رسانهها به عنوان «سفرای صادق فناوری اطلاعات»، بر اهمیت همکاری آنها در ترویج مفاهیم این حوزه تاکید کرد. او همچنین از حمایت جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیگیریهای وزیر، ستار هاشمی، برای فراهمآوردن شرایط بهتر برای فعالان این حوزه خبر داد. حکیمجوادی به ظرفیتهای ایجادشده در ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه اشاره کرد که فرصتی برای نقشآفرینی گستردهتر بخش خصوصی فراهم میآورد.
رئیس سازمان نصر تهران از همزمانی الکامپ ۱۴۰۴ با برگزاری کنفرانس دیبلاک ۲۰۲۵ با حضور کشورهای عضو بریکس در تهران خبر داد. این همزمانی فرصتی مغتنم برای ارتقاء سطح تعاملات فناورانه و جذب سرمایهگذاری خارجی در اکوسیستم فناوری کشور محسوب میشود. در کنفرانس دیبلاک ۲۰۲۵، تبادل تجربیات در حوزه فناوری بهویژه بلاکچین مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بهبود کیفیت برگزاری و آمار مشارکت
مهرداد ذوالفقاریان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، با تاکید بر اهمیت الکامپ به عنوان مهمترین رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از اقدامات صورتگرفته برای ارتقاء سطح اجرایی نمایشگاه خبر داد. این اقدامات شامل تشکیل دبیرخانه دائمی رویدادها، راهاندازی کالسنتر و ایجاد سامانه CRM میشود. وی همچنین به نقش فعال ۳۷ کمیسیون سازمان در برنامهریزی و محتوای نمایشگاه و ایجاد پاویونهای تخصصی در حوزههای تولید، هوش مصنوعی و نرمافزار اشاره کرد. تدوین تعرفه خدمات فناوری اطلاعات در ابتدای سال جاری نیز از دیگر اقدامات این سازمان بود.
رضا حیدری، دبیر اجرایی نمایشگاه، اعلام کرد که الکامپ ۱۴۰۴ در ۲۰ سالن نمایشگاه برگزار خواهد شد. علاوه بر حضور شرکتهای داخلی و خارجی، دو سالن مجزا به حوزه هوش مصنوعی اختصاص یافته و در سالن ۲۷ نیز موضوع تحول دیجیتال در خدمات دولتی پیگیری میشود. سالنهای ۵ و ۶ نیز بر امنیت سایبری تمرکز خواهند داشت. مسابقات کسبوکارهای نوپا، رونمایی از محصولات جدید و حضور هیئتهای خارجی از دیگر برنامههای محوری الکامپ خواهد بود. همچنین، مذاکراتی با سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) برای برگزاری پررنگتر بخش تینواستارز انجام شده است.
چالشها و چشمانداز آینده
علی حکیمجوادی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تعرفههای اپراتورها و مشکلات پلتفرمها، بر چالش تعدد نهادهای متولی در حوزه تنظیمگری تاکید کرد و ابراز امیدواری نمود که الکامپ فضایی برای شنیدن صدای پلتفرمها توسط سیاستگذاران باشد. در خصوص احتمال قطعی برق نیز، حکیمجوادی بر لزوم همکاری مدیران نمایشگاه بینالمللی برای ارتقاء زیرساختها تاکید کرد. رضا حیدری نیز توضیح داد که حضور برندهای بزرگ یک تصمیم تجاری است و در خصوص مشکل قطعی برق، صرفاً میتوان نگرانیها را منتقل کرد، زیرا تأمین برق جزو زیرساختهای کلان نمایشگاهی است.