Web Analytics Made Easy - Statcounter
نسل جدید مدیریت مراکزداده (N-G DCIM)

نسل جدید مدیریت مراکزداده (N-G DCIM)

سال ۲۰۲۰ سال تغییر شکل تقاضا در صنعت مرکزداده بود که در آن مشتریان به ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری بیشتر از خدمات مرکزداده سنتی توجه کردند.

این تغییر ابتدا با افزایش تقاضا برای دسترسی به شبکه‌های پربازده و اتصال سریع و بهینه به آنها رخ داد. پس از آن نیز ظهور همه‌گیری کرونا و ضرورت شرکت‌ها به اتخاذ سیاست‌ها و فناوری‌های دورکاری برای گروه‌های کاری جدید وِ پراکنده، رشد سریع این تغییرات را پشتیبانی کرد.

اکنون پس از اینکه شاهد برخورد و تلاقی این دو روند عمده بوده ایم، بیش از پیش متوجه میزان وابستگی تجارت و زندگی روزمره خود به مراکزداده هستیم.

ازاین‌رو مدیران و راهبران مرکزداده دست‌به‌کار شدند و رویکرد مدیریت خود را دوباره ارزیابی کردند، تا اطمینان یابند که ابزار و راهبردهای لازم را برای تضمین تداوم تجارت با مشتریانی از هر اندازه و در هر حوزه کاری را در اختیار دارند.

کاربرد ابزار مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده (DCIM)

سال ‏ها است که راهبران مرکزداده برای پایش ‏های محیطی، برق، سرمایش و وضعیت تجهیزات شبکه خود به ابزار DCIM تکیه می‌کنند. امروزه مراکزداده ستون فقرات زندگی دیجیتال ما هستند و بیش از پیش اهمیت یافته‌اند.

همچنین با توجه به افزایش تولید و بکارگیری داده‏ ها(Data) در کسب و کارها، پیش‏بینی و جلوگیری از بروز وقفه و ازکارافتادگی (Downtime) به یک ضرورت تبدیل شده است. در غیر اینصورت، سودآوری کاهش یافته و پیامدهای منفی درازمدت بر تجربه مشتری (Customer Experience) و حفظ مشتریان حاصل خواهد شد.

برای برآورده‌ساختن تقاضای امروز، لازم است DCIM های سنتی به ابزارهای نسل جدید ارتقاء یافته و بهره‌گیری از قدرت رایانش ابری و تجزیه‌ و تحلیل پیش‌بینانه (Predictive Analytics) در آنها فراهم شود. راهبران مرکزداده با کمک اطلاعاتی که از DCIM های نسل جدید به دست می‌آورند می‌توانند اطمینان یابند که وظایف مهم و ماموریت خود را به‌خوبی، به‌ موقع و با توجه به بودجه موجود، به انجام می‌رسانند.

نیاز رویکرد جدید به «توان تجزیه‌وتحلیل»، با هدف مسلح نمودن گروه‌های کاری به اطلاعات

راهبران مرکزداده تا به امروز بر رویکردهای تعمیر و نگهداری که به بروز مشکل وابسته است، متکی بوده‏ اند. آن‌ها به بهره‌گیری از داده‌ها جهت پیش‌بینی بروز مشکلات، تاکید نداشته ‏اند.

اکنون زیرساخت مراکزداده و کارشناسان نظارت بر آن، بیش از پیش به ابزارهای جدید مدیریت زیرساخت مرکزداده (DCIM) روی آورده‌اند. این ابزارها از تجزیه‌ و تحلیل پیش‌بینانه برای بهبود رویت‌ آنی (Real-time Visibility) رویدادها حتی پیش از وقوع آن‏ها، به منظور کاهش بروز وقفه استفاده می‏کنند.

امروزه مدیران مرکزداده باید با هجوم داده‏ های دریافتی از سراسر اکوسیستم مرکزداده، مواجه شوند. دیگر تنها تکیه بر داده‌های دریافتی از زیرساخت فیزیکی تا عملیات برق، کافی نیست.

برای بهبود کارکرد، لازم است شرکت‌ها داده کلیدی از کل اکوسیستم انرژی را در اختیار داشته باشند. به عبارت دیگر لازم است اطلاعات از کل مسیر توزیع برق شامل تابلو برق، ATS،UPS و کل سیستم سرمایشی و … در دسترس باشد تا بتوان بصورت صحیح اقدام نمود. با استفاده از این داده می‌توان نقطه‌ضعف‌های مهمی را برطرف کرد که مدت‌ها گروه تعمیر و نگهداری را گرفتار کرده است. (بهبود کارایی، کاهش خطای انسانی، پیش‌بینی خرابی سیستم و …)

کاهش و مدیریت هزینه ها

تجزیه‌وتحلیل این داده‏ های پیچیده، همچنین کمک بسزایی برای راهبران مراکزداده در کاهش و مدیریت هزینه ‏هاست. این کمک به دو شکل انجام می‌شود.

  1. تعیین محل دقیق سرمایه‌گذاری جهت تامین نیازِ بار مصرفی و ظرفیت آتی مرکزداده
  2. تشخیص نقاط بحرانی و در آستانه خرابی در بخش زیرساخت جهت جایگزینی به‌موقع آن

اگر مدیران مرکزداده اطلاعات درست در اختیار داشته باشند، افزون بر اینکه می‌توانند آسیب را کاهش دهند، می‌توانند:

بروز مشکل را قبل از بروز وقفه در عملیات با دقت پیش‌بینی نمایند.

با در اختیار داشتن اطلاعات مناسب، بهره‌برداران می‌توانند دید خود را از سطح تجهیزات به سطح سیستمی توسعه دهند.

بدین ترتیب به گروه نگهداری کمک می‌شود تا محیط را از راه دور مدیریت نموده و عملکرد کلی تاسیسات را بهبود بخشد.

مدیریت بر پایه رایانش ابری، راهگشای حرکت به‌ سوی موفقیت

 افزایش گسترده تقاضا برای اتصال، بار سنگینی است که مراکزداده بر دوش می‌کشند تا مشتریان بتوانند از تداوم کسب‌وکار مطمئن باشند. مهاجرت به خدمات رایانش ابری در چند سال گذشته روبه‌رشد بوده است؛ ولی سال ۲۰۲۰ نقش شتاب‌دهنده را برای این رشد داشته است. به گفت IDC، هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات ابرپایه (Cloud IT Infrastructure) به‌زودی از هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات معمول پیشی خواهد گرفت و به ۶۹٫۵ میلیارد دلار یا ۵۴٫۲ درصد از کل هزینه زیرساخت فناوری اطلاعات می‌رسد. رایانش ابری از میان نمی‌رود؛ و می‌تواند قابلیت‌های چشمگیر جدیدی را برای محیط مرکزداده فراهم نماید.

میزبانی از DCIM در فضای ابری

میزبانی از DCIM در فضای ابری، موجب بهبود و ساده سازی کارکرد این ابزار برای مدیریت زیرساخت فیزیکی به تناسب نمونه های نصب شده در محیط فیزیکی مرکزداده می شود. با استفاده قابلیت DCIM Over the Cloud راهبران مراکزداده می‌توانند سیستم‌های جدید را در یک روز به کار انداخته و با بهره‌گیری از قابلیت اتصال اینترنتی و رایانش ابری، تاسیسات مرکزداده را با رابط واحد و یکپارچه‌ای که تقریبا از هرجا و در هروقت در دسترس است، به‌آسانی مدیریت نمایند.

اکنون گروه‌های عملیات می‌توانند داده‏ها را به‌آسانی و به‌شکل خودکار گردآوری و پردازش کنند. این یعنی بخش عملیات مرکزداده می‌تواند اطلاعات آنی را گردآوری و تحلیل نماید؛ به‌جای اینکه به ثبت دستی اطلاعات دستگاه‌ها وابسته باشد. با ابزارهای مبتنی بر رایانش ابری همچنین می‌توان از فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره گرفت که به مدیریت مرکزداده خدمات می‌دهند. فناوری‌هایی همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده‌های عظیمِ مربوط به عملکرد و مصرف برق و امنیت را به‌دقت و با سرعت تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

حرکت به سوی تجزیه و تحلیل سیستمی به جای پایش و ارزیابی فیزیکی

ضمن بهره گیری از نسل جدید مدیریت زیرساخت فیزیکی مرکزداده(DCIM)، بخش عملیات دیگر مجبور نیست سیستم‌ها و محیط‌های پراکنده را به‌شکل فیزیکی پایش کند. زیرا اکنون ابزاری در اختیار دارد که داده‏ها را به آن متصل و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و آگاهی خود را از عملکرد جدید افزایش می‌دهد. چنین امکانی کارایی و اطمینان‌پذیری و سودآوری را به شدت بهبود می‌بخشد.

با نگرشی که گسترده‌تر از پایش سلامت زیرساخت فیزیکی مرکزداده است و کل مسیر توزیع برق و مصرف انرژی را در بر می‌گیرد، شرکت‌ها برای پیشگیری از بروز وقفه و بهبود انعطاف‏پذیری (Resiliency)، قابلیت‌های موثرتری در اختیار خواهند داشت.

مدیران و راهبران مرکزداده اکنون بیش از پیش باید متوجه اهمیت افزایش چشمگیر داده‏های تجاری باشند و تاثیر آن را بر فراهم‌ساختن تداوم کسب‌وکار درک کنند. توانایی انجام این کار از راه دور، برای موفقیت این تحول دیجیتال، بسیار مهم و ضروری است.

رامتین نورمحمد