چکیده خبر
معمولاً خدمات ابری تحت عنوان «منابع مقیاسپذیر و بدون محدودیت» به مشتریان فروخته میشود تا بتوان برای برآورده کردن نیازهای فعلی، منابع آنها را افزایش کرد.
به همین دلیل مایکروسافت آژور، مانند سایر ارائهدهندگان بزرگ ابری، در چندین سال گذشته افزایش زیادی در تقاضای منابع موردنیاز شرکتها و کارمندان دورکار تجربه کرده است. با این حال برخی از مشتریان این شرکت شروع به احساس تأثیرات این افزایش کردهاند و متوجه شدهاند که ظرفیت فعلی مراکز داده مایکروسافت برای این حجم تقاضا مشکلساز است.
بر اساس مقاله اخیر The Information، دهها مرکز داده مایکروسافت آژور، از جمله مراکز کلیدی در واشنگتن، اروپا و آسیا، در حال حاضر با ظرفیت کاهش یافته کار میکنند. این کاهش ظرفیت، که به عوامل متعددی نسبت داده میشود، میتواند منجر به ناتوانی مشتریان در استفاده از زیرساختها و خدمات مبتنی بر آژور شود که برای فعالیت روزانهشان به آنها وابستگی بسیاری دارند.
مایکروسافت، مانند سایر ارائهدهندگان خدمات ابری، فشار ناشی از کمبود قطعات در سراسر جهان و همچنین افزایش شدید دورکاری در سال 2020 را احساس کرد.
ناتوانی در دستیابی به پردازندههای مورد نیاز و سایر اجزا، شرکت (و بسیاری دیگر) را در موقعیتی قرار داد که نیاز به ظرفیت بیشتر از زیرساختهای موجود آنها بود. با وجود کمبود منابع، این شرکت به بازاریابی خدمات ابری خود ادامه داد و کاربران بیشتری را وارد زیرساخت قدیمی خود کرد.
راهکار مایکروسافت آژور برای مشکل ظرفیت مراکز داده
مایکروسافت از آن زمان برای رفع این مشکلات با راهاندازی مراکز داده بیشتر در سراسر جهان برای افزایش ظرفیت کلی تلاش کرده است. اگرچه این ایده گامی در مسیر درست به نظر میرسد، اما لزوماً مشکل آن دسته از مشتریانی را که در حال حاضر در منطقه فعلی خود با مشکلاتی مواجه هستند، حل نمیکند.
علاوه بر این، شرکت بهطور دورهای بیانیههایی را منتشر میکند که برای رسیدگی به مشکلات جاری ظرفیت طراحی شده است، هر چند که خود مایکروسافت این مشکلات به طور کامل آن را تایید نمیکند. به عنوان مثال، ماه گذشته مایکروسافت آژور به مشتریان هشدار داد که ممکن است به دلیل “رشد بی سابقه در مناطق خاص” با قطعی مواجه شوند. این هشدار با راهنمایی برای عیبیابی اشکالات ماشینهای مجازی همراه بود.
نمایندگان شرکت اظهار داشتند که این کمبود احتمالا تا سال 2023 در مراکز کلیدی مانند US West 2 ادامه خواهد داشت. از زمان عملیاتی شدن در سال 2007، مرکز داده ایالت واشنگتن یکی از پر استفادهترین و در نتیجه محدودترین مراکز داده در زیرساخت کلی بوده است.
طبق گزارش وس میلر کارشناس “Directions on Microsoft” مایکروسافت هیچ راهنمایی به مشتریان برای انتخاب بهترین منطقه و مرکز داده ارائه نمیدهد. این امر باعث میشود مشتریان به سمت نزدیکترین مرکز داده خود حرکت کنند، که ممکن است در حال حاضر بیش از حد بارگذاری شده باشد. میلر این تجربه را به «سوار شدن در اتوبوسی که از قبل پر از مسافر است» تشبیه میکند.
مشکلات آژور از سالهای قبل نمایان شده بودند
در حالی که اتفاقات چند سال گذشته بدون شک عوامل موثری هستند، مایکروسافت به سختی میتواند آنها را تنها دلیل مشکلات فعلی خود توجیه کند. مشتریان و کاربران در سراسر وب از اوایل سال 2017 درباره مشکلات عملکرد US West 2 صحبت میکردند. همچنین شرکتهای والمارت و شورون، دو تا از بزرگترین مشتریان آژور، مشکلات دسترسی را در سال 2019 نیز تجربه کرده بودند.