متا (که قبلاً با نام فیسبوک شناخته میشد) اعلام کرد که روابط خود را با شرکت «آمازون وب سرویس» عمیقتر کرده است.
این شرکت اظهار داشت که در حال حاضر نیز از همکاری AWS برای تکمیل زیرساختهای درون سازمانی خود استفاده میکند، اما دامنه همکاریهای خود را با بزرگترین ارائهدهنده ابر جهان گسترش خواهد داد.
متا از خدمات رایانشی AWS برای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی برای گروه هوش مصنوعی متا خود استفاده خواهد کرد. این دو شرکت روی بهبود عملکرد برای مشتریانی که PyTorch* را روی AWS اجرا میکنند، همکاری خواهند کرد.
* PyTorch یک کتابخانه متنباز برای یادگیری ماشین (Machine Learning) است که اولین بار توسط آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیسبوک توسعه داده شده است.
کاترین رنز، معاون توسعه تجارت و صنایع AWS میگوید:«متا و AWS در پنج سال گذشته همکاری خود را گسترش دادهاند. با این قرارداد، AWS به کمک متا به پشتیبانی از تحقیق و توسعه، نوآوری و همکاری با جامعه متنباز ادامه خواهد داد. همکاری با متا، ساخت، آموزش و استقرار مدلهای یادگیری عمیق (Deep Learning) در AWS را برای مشتریان آسانتر میکند.»
اکثر بار پردازشی شرکت متا در فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ و Oculus همچنان در مراکز داده خود شرکت اجرا میشود. هر سال، این شرکت دهها میلیارد دلار برای تأسیسات، سرورها و کابلهای زیردریایی هزینه میکند تا سهم جهانی خود را گسترش دهد.
ماه گذشته، این شرکت اعلام کرد که در سال 2022 بین 29 تا 34 میلیارد دلار برای مراکز داده، سرورها و دفاتر هزینه خواهد کرد.
دیوید وهنر، مدیر ارشد مالی متا در این باره میگوید:«عامل بزرگی که باعث افزایش هزینههای سرمایهگذاری میشود، سرمایهگذاری در قابلیتهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است، که انتظار داریم تلاشهای ما در بهبود محصولاتمان و همچنین بهبود عملکرد تبلیغاتی ما مفید باشد.»
به عنوان بخشی از سرمایهگذاری در هوش مصنوعی، متا در حال توسعه تراشههای هوش مصنوعی اختصاصی خود برای رمزگذاری ویدئویی است که فقط در مراکز داده خود این شرکت و عمدهفروشی استفاده میشود.
انتظار نمیرود که همکاری با AWS در جایی که بارهای کاری فعلی متا پردازش میشود و داده های کاربر ذخیره میشود، چندان تغییر کند. با این حال، اگر متا شرکتی را که از خدمات AWS استفاده میکند، خریداری کند، ممکن است رویکرد فعلی تغییر کند.
اینستاگرام قبل از این که در سال 2012 توسط فیسبوک با مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شود، یکی از مهمترین کاربران AWS بود. طی دو سال، فیسبوک بیش از 20 میلیارد عکس را به مراکز داده سازمانی خود منتقل کرد. واتساپ نیز که در سال 2014 به مبلغ 16 میلیارد دلار خریداری شد، پیش از آن از سرویسهای IBM و AWS استفاده میکرد.