آرویند کریشنا، مدیرعامل IBM مدعی شد که میتوان کارمندان بسیاری را با هوش مصنوعی جایگزین کرد.
کریشنا به بلومبرگ گفت: «در حدود 26000 نفر در IBM در نقشهایی هستند که هیچ برخوردی با مشتریان ما ندارند. من به راحتی میتوانم پیشبینی کنم که 30 درصد از آن یعنی در مجموع 7800 نفر با هوش مصنوعی و اتوماسیون در یک دوره پنج ساله جایگزین شوند.»
این شرکت در ماه ژانویه 3900 کارمند را اخراج کرد که تقریباً 1/5 درصد از نیروی کار این شرکت را شامل میشد.
IBM از اوایل دهه 90 مرتباً در حال تعدیل نیرو است. در سال 1993، این شرکت شصت هزار کارمند را اخراج کرد که همچنان رکورد اخراج در بین شرکتهای آمریکایی است. این شرکت در سالهای بعد نیز دهها هزار نفر دیگر را اخراج کرده است.
IBM هوش مصنوعی را کنار نمیگذارد
حالا IBM علیرغم شکستهای قبلیاش در زمینه هوش مصنوعی، به دنبال بهکارگیری این فناوری برای جایگزینی کارکنان است.
در سال 2011، این شرکت این پلتفرم واتسون را به عنوان یک سیستم هوش مصنوعی با کاربردهای عمومی از مراقبتهای درمانی گرفته تا خدمات مشتریان معرفی کرد. اما این پلتفرم بیش از حد تبلیغات شد و نتوانست انقلابی در صنایعی که برای آن مطرح شده بود، ایجاد کند. IBM در سال 2021، پس از شکستهای متعدد، واتسون را کنار گذاشت.
اکنون، با موجی از پلتفرمهای مولد هوش مصنوعی که بار دیگر نوید ورود AI به کاربردهای عمومی را میدهند، این شرکت بار دیگر امیدوار است که هوش مصنوعی نحوه کار و این که چند نفر از ما قادر به ادامه کار هستیم را تغییر دهد.