گوگل کلود برای رقابت با مایکروسافت آژور، میلیونها دلار روی استارتآپ هوش مصنوعی Runway سرمایهگذاری کرده است تا در عوض آن را به عنوان یک مشتری خدمات ابری خود جذب کند.
این شرکت که به مشتریان امکان تولید ویدئو از دستورات متنی را میدهد، از قبل یک مشتری برجسته برای «خدمات وب آمازون AWS» نیز بوده است. چند ماه قبل Runway یک قرارداد چند ساله با AWS امضا کرده بود.
استراتژی گوگل و مایکروسافت: سرمایهگذاری در ازای جذب مشتری
گوگل کلود و مایکروسافت آژور به سرمایهگذاریهای هنگفت در زمینه هوش مصنوعی روی آوردهاند تا این شرکتها را به عنوان مشتریان خدمات ابری خود جذب کنند.
در اوایل سال میلادی جاری، گوگل 300 میلیون دلار در شرکت مولد هوش مصنوعی آنتروپیک (Anthropic) دوباره در ازای تبدیل شدن به مشتری، سرمایهگذاری کرد. گوگل برای جلب این مشتریان کلیدی، شروع به ارائه ترکیبی از پول نقد و سهام گوگل کلود به استارتآپهای هوش مصنوعی کرده است.
مایکروسافت نیز میلیاردها دلار در OpenAI سرمایهگذاری کرده است و به ارائهدهنده ابری آن تبدیل شده است؛ با غوغای هوش مصنوعی، مایکروسافت با شرکت ابری CoreWeave برای کمک به مدیریت رایانش هوش مصنوعی همکاری کرد.
مایکروسافت پیش از OpenAI نیز این کار را انجام داده است؛ در سال 2021، این شرکت دو میلیارد دلار به Cruise شرکت سازنده اتومبیلهای خودران اختصاص داد و در ازای این مبلغ، آن شرکت را به عنوان یک مشتری آژور جذب کرد.
در همان سال 2021، گوگل 1 میلیارد دلار را به گروه CME در ازای یک قرارداد ابری یک دههای اختصاص کرد و مایکروسافت 4 درصد سهام بورس لندن را به دست آورد که منجر به مهاجرت این بورس به آژور شد.