Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشدار گوگل به سئوکاران در سال 2023

آیا برای شما هم پیش آمده است که صفحه‌‌ای از سایتتان در صفحه اول گوگل حضور داشته باشد اما ناگهان دچار افت شدیدی شود؟ دلیل آن را می‌دانید؟ به نظر شما برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ما در این مقاله به یکی از اصلی‌ترین دلایل افت ناگهانی برخی از صفحات سایت‌ها می‌پردازیم و راه‌حل درست را پیش پای شما خواهیم گذاشت.

گوگل سال‌هاست تلاش می‌کند ماموریت اصلی خود که نشان دادن مفیدترین نتیجه در صفحه جستجو به کاربر است را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. این کار سبب می‌شود گوگل بتواند اعتماد کاربران خود را جلب کند.

اگر در زمینه سئو سایت حرفه ای فعال هستید، به نظر شما اصلی‌ترین دغدغه گوگل چیست؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ادامه مقاله را مطالعه کنید.

آخرین آپدیت هسته مرکزی گوگل در سال 2023

طبق آپدیت جدید هسته گوگل در تاریخ 22 آگوست سال 2023 در راستای نمایش مفیدترین و جامع‌ترین اطلاعات به کاربران، برخی از موارد و ویژگی‌های قبلی به قوت خود باقی هستند؛ اما برخی از موارد دچار تغییراتی شده‌اند.

هسته مرکزی گوگل

برای واضح‌تر شدن این موضوع، مثالی می‌زنیم. اگر بخواهید 10 فیلم برتر در سال 2021 را با سال 2023 مقایسه کنید، حتماً این لیست دستخوش تغییراتی شده است.

برخی فیلم‌های جدید جایگزین رتبه‌های قبلی و تعدادی از فیلم‌های قدیمی دچار تغییراتی در رتبه خود شده‌اند. البته لازم به ذکر است برخی از فیلم‌های قبلی نیز به دلیل کیفیت بالا، جایگاه خود را حفظ کرده‌اند. همین موضوع در رتبه‌بندی صفحات گوگل نیز وجود دارد.

به جرئت می‌توان گفت تنها موضوعی که در آپدیت‌های مختلف گوگل دچار تغییر نشده است و بلکه گوگل تاکید بیشتری برای اصلاح آن دارد، ارزیابی محتوای سایت شما می‌باشد.

ارزیابی محتوا

گوگل سال‌هاست که به طور جدی به دنبال اصلاح و بهبود محتواهای موجود در صفحات جستجو خود است. قطعاً جمله‌ی «محتوا پادشاه است» را بارها شنیده‌اید. این دقیقاً همان موضوعی می‌باشد که گوگل در آخرین آپدیت خود به آن اشاره کرده است.

در وهله‌ اول شما باید فارغ از کسب رتبه، به ایجاد و تولید محتوای مفید و مثبت برای موضوع و جامعه هدف خود بپردازید. در نتیجه اگر بعد از انتشار آپدیت‌های جدید گوگل، صفحات سایت شما با افت رتبه مواجه شده‌اند، اولین موضوعی که باید مورد بررسی قرار دهید، ارزیابی کیفیت محتوای سایتتان است.

جالب است بدانید سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار google به نحوی طراحی شده‌اند که نمایش اطلاعات مورد نیاز کاربر نسبت به سایر موضوعات برایشان از اهمیت بالاتری برخوردار است. در نتیجه اگر به دنبال متقاعد کردن گوگل برای گرفتن رتبه از آن هستید، در پی ارائه اطلاعات مفید به کاربر خود باشید.

محتوای خود را صادقانه مورد ارزیابی قرار دهید. اول از همه خود را به جای کاربر در نظر بگیرید. از خود بپرسید آیا این محتوا ارزش خواندن و زمان گذاشتن را دارد؟ ما در ادامه سوالاتی را برای ارزیابی کیفیت محتوای صفحه برایتان مطرح کرده‌ایم. این سوالات دقیقاً چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی گوگل برای دادن رتبه به صفحات سایت‌ها هستند.

ارزیابی کیفیت محتوای صفحات

سوالات زیر را بخوانید و سعی کنید برای هر کدام از آن‌ها یک جواب منطقی و درست در محتوای خود پیدا کنید. در غیر این صورت باید محتوای خود را اصلاح کنید.

  • آیا محتوای بکار رفته در سایت شما اصلی است؟
  • آیا محتوای شما توضیح کامل و جامعی از موضوع را ارائه می‌دهد؟
  • آیا محتوای شما ارزش قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را دارد یا صرفاً برای گرفتن رتبه نوشته شده است؟
  • آیا محتوای شما منحصر به فرد است؟
  • آیا عنوان اصلی و عناوین بکار رفته در مقاله، خلاصه مفیدی از محتوا را به نمایش می‌گذارد؟
  • آیا محتوای صفحه شما به گونه‌ای است که کاربر بعد از مطالعه، آن را به اشتراک بگذارد یا صفحه مورد نظر را بین بوک‌مارک‌های خود قرار دهد؟
  • آیا محتوای شما به حدی ارزشمند است که قابلیت چاپ در یک مجله یا کتاب را داشته باشد؟
  • آیا محتوای شما در مقایسه با محتوای دیگران در همان موضوع، از نکات ارزشمندتری برخوردار است؟
  • آیا محتوای شما از لحاظ املایی و نگارشی صحیح است؟
  • آیا موضوع محتوای شما در حوزه‌ای قرار دارد که از جذابیت خاصی برخوردار باشد؟
  • آیا نویسنده محتوای شما، به اندازه کافی به موضوع مقاله تسلط داشته است؟

محتوای کاربرپسند نه محتوای گوگل‌پسند

شاید برایتان سوال شود منظور از «محتوای کاربرپسند نه محتوای گوگل‌پسند» چیست؟ در واقع محتوای تولیدشده توسط شما، باید در درجه اول مورد قبول کاربر واقع شود. کاربر با جستجو هر موضوعی در گوگل انتظار دارد پاسخ آن را پیدا کند. اگر محتوای شما بتواند سوالات و ابهامات موجود در ذهن کاربر را رفع کند، گوگل نیز امتیاز بالایی برای شما در نظر خواهد گرفت.

سعی کنید محتوای خود را به گونه‌ای تولید کنید که پاسختان به سوالات زیر مثبت باشد.

1- آیا محتوای شما دست اول است؟ (محتوای شما باید یونیک و منحصر به فرد باشد و نباید از سایر منابع موجود کپی کنید)

2- آیا سایت شما به موضوع اصلی خواهد پرداخت که در عناوین به آن اشاره کرده‌اید؟

3- آیا کاربر تا انتها محتوای شما را می‌خواند؟ آیا بعد از خواندن آن احساس رضایت دارد؟

اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است، باید بگوییم محتوای شما از دید گوگل نیز مورد استقبال قرار خواهد گرفت. در ادامه سوالاتی را مطرح می‌کنیم که اگر جواب آن‌ها مثبت است، باید محتوای خود را اصلاح کنید.

1- آیا محتوا فقط برای دیده شدن و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل تولید شده است؟

2- آیا برای موضوعی که ظرفیت تولید محتوای محدودی دارد، به دلیل گرفتن بازدید محتواهای تکراری تولید کرده‌اید؟

3- آیا محتوای شما از منبع یا منابع دیگری کپی شده است؟

4- آیا کاربر بعد از مطالعه مطالب شما، اطلاعاتش در مورد موضوع مذکور کامل می‌شود یا اینکه احتمال دارد با جستجو دوباره آن موضوع، دنبال نکات جدیدی بگردد.

5- آیا دلیل شما برای تولید محتوای زیاد این است که تصور می‌کنید گوگل به تعداد کلمات بالا رتبه‌ی بهتری می‌دهد؟ (جواب گوگل منفی است)

6- آیا شما در محتوای خود، سوالی را بدون پاسخ به آن مطرح کرده‌اید؟

اگر جواب شما به سوالات بالا مثبت است، توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر به اصلاح محتوای خود بپردازید.

الگوریتم E-E-A-T و دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت محتوا

گوگل در آخرین آپدیت خود در تاریخ 22 آگوست 2023 همچنان بر الگوریتم E-A-T پافشاری می‌کند. سیستم‌های خودکار گوگل به نحوی طراحی شده‌اند که از عوامل مختلفی برای رتبه‌بندی محتواها استفاده می‌کنند.

این سیستم‌ها بعد از شناسایی هدف محتوای شما، الویت‌بندی را در نظر می‌گیرند. برای انجام این کار، جنبه‌های تجربه(Experience)، تخصص(Expertise)، اعتبار(Trustworthiness) و قابل اعتماد بودن(Authoritativeness) آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. این همان موضوعی است که گوگل به آن E-E-A-T می‌گوید.

الگوریتم E-E-A-T

از بین موارد بالا، مورد اعتماد بودن از همه مهم‌تر است. توجه کنید لزوماً حضور همه‌ی موارد در یک محتوا ضروری نیست. برای مثال ممکن است که یک محتوا براساس به اشتراک گذاشتن تجربه داخل محتوا و دیگری به دلیل توضیح مهارت خاصی، مفید باشد.

لازم به ذکر است: الگوریتم E-E-A-T به تنهایی یک معیار کامل برای شناسایی یک محتوای خوب و مفید نیست؛ اما این الگوریتم روی موضوعاتی همچون سلامت، ثبات مالی، ایمنی افراد، رفاه جامعه و… بسیار تاثیرگذار است.

چه کسی؟ چگونه؟ چرا؟

همیشه برای بررسی کیفیت محتوای خود به دنبال پاسخ سه سوال چه کسی، چگونه و چرا در گوشه‌ی ذهنتان باشید. در مرحله اول چه کسی محتوا را تولید کرده است؟ در واقع آیا نویسنده محتوای شما به موضوع مورد نظر تسلط کافی دارد؟ آیا صفحات فرعی در سایت شما برای نویسنده مورد نظر وجود دارد؟

سعی کنید اطلاعات کامل و جامعی را از نویسنده محتوای خود در اختیار کاربر قرار دهید. این کار سبب جلب اعتماد به سایت شما می‌شود.

در مرحله‌ی بعدی چگونگی محتوای خود را مورد بررسی قرار دهید. برای مثال اگر محصولی را برای فروش در سایت خود قرار داده‌اید، چگونگی مراحل تولید، کاربرد، موارد استفاده و… آن را ذکر کنید. به این نکته دقت داشته باشید که نظرات سایر کاربران در مورد آن نیز در سئو و بهینه‌سازی سایت شما بسیار تاثیرگذار است.

در مرحله‌ی آخر، مهم‌ترین سوالی که باید برای محتوای خود مطرح کنید، دلیل تولید محتوا است. برای مثال شما در قبال سوال «چرا محتوای شما تولید شده است؟» باید جواب منطقی داشته باشید. در واقع جواب اصلی شما به چرایی تولید این محتوا باید به دلیل برطرف کردن نیاز کاربر خود باشد.

قصد شما از تولید محتوا باید جواب دادن به یک سوال کاربر یا ارائه محصولی با کیفیت یا از این قبیل موضوعات باشد.

سخن پایانی

معمولاً بروزرسانی هسته گوگل هر چند ماه یکبار اتفاق می‌افتد. با این حال اگر شما سایت خود را به صورت اصولی سئو کرده باشید، اتفاق خاصی برای رتبه‌بندی صفحات سایتتان رخ نمی‌دهد. تجربه نشان داده است که اگر با هدف رفع نیاز کاربر، سایت خود را پیش ببرید، حتی با آپدیت‌ها و تغییرات جدید گوگل نیز با مشکل مواجه نخواهید شد.

گوگل در مورد موضوع سئو و بهینه‌سازی تا به حال آپدیت‌های زیادی منتشر کرده است. تنها موضوعی که از روز اول تاکنون دچار تغییر نشده است و همچنان گوگل از آن استقبال زیادی می‌کند، تولید محتوای مشتری‌محور می‌باشد.