به گزارش بلومبرگ، بخش رایانش ابری گوگل از ابزارهایی رونمایی کرد که به مشتریان کمک میکند تا تأثیرات محیط زیستی خود را پایش کرده و کاهش دهند. این بخشی از تلاشهای گسترده این شرکت برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.
شرکت آلفابت، روز سه شنبه در وبلاگ خود اعلام کرد که مشتریان میتوانند با استفاده از ویژگی «ردپای کربنی» میزان انتشار گازهای گلخانهای که بر اثر استفاده آنها از گوگل کلود آزاد شده را مشاهده کنند. گوگل همچنین با شرکت سیلزفورس (Salesforce) همکاری کرده تا مشتریان بتوانند دادههای مربوط به میزان انتشار را در پلتفرم ابری سیلزفورس که یک پلتفرم محاسبه کربنی است، ذخیره کنند.
این اقدام گوگل در پی اقداماتی است که در ابتدای اکتبر برای کمک به کاهش انتشار کربن کاربران موتورجستجو و گوگل مپ صورت گرفت (به عنوان مثال در گوگل مپ پروازها یا مسیرهای رانندگی که باعث ایجاد آلودگی کمتر میشود معرفی میگردد). غول دنیای تکنولوژی همچنین پیش از این متعهد شده بود از انتشار تبلیغاتی که اطلاعات غلط در مورد تغییرات آب و هوایی اشاعه میکنند جلوگیری کند. علاوه بر این گوگل اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ فعالیتش کاملاً عاری از اشاعه کربن (carbon-free) شود.
این شرکت در حال حاضر از ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر استفاده میکند و در سال ۲۰۰۷ کربن خنثی (carbon-neutral) شد. گوگل اعلام کرده بخش ابری که رایانش و ذخیره سازی را به سایر سازمانها ارائه میدهد، پاک ترین شرکت ابری جهان است.
رایانش ابری ، با امکانات گسترده ای که از ماشینهای تشنه انرژی استفاده میکنند ، به عنوان یک ناحیه کلیدی برای بهبود مشکلات زیست محیطی در نظر گرفته میشود. گوگل به منظور کاهش فاصله با مصرف انرژی سرورهای خود، چهار سال است که منابع انرژی تجدیدپذیر خریداری میکند.
به عنوان بخشی از اقدام جدید گوگل در مورد ردپای کربنی پروژههای رها شده و غیرفعال را به مشتریان یادآوری میکند تا مشاغل تنها از ظرفیت لازم استفاده کنند و انتشار کربن آنها کاهش یابد.
ویژگی Google Earth Engine نیز برای برخی مشتریان فعال شده است. این نرمافزار چندین تکنولوژی را به طور همزمان به کار میگیرد (از جمله نقشهها، هوش مصنوعی و بیگ کوئری) تا به سازمانها اجازه دهد که تغییرات سطح کره زمین در اثر حوادث شدید آب و هوایی یا فعالیتهای انسان را دنبال، پایش و یا حتی پیشبینی کنند.
هدف اصلی گوگل از این فعالیتها پیشی گرفتن از بزرگترین رقبای خود یعنی آمازون و مایکروسافت در زمینه رایانش ابری است. توماس کوریان مدیر اجرایی گوگل کلود متناسب با صنایع مشتریان نیروی کار خود را افزایش داده و کارکنان را ساماندهی کرده تا سهم بازار را از چنگ رهبران ابر بیرون بیاورد.
کنفرانس کلود نکست (Cloud Next)، ویترینی برای محصولات گوگل و فرصت اخیر کوریان برای نمایش پیشرفت این کسب و کار به مشتریان، تحلیلگران و سرمایهگذاران آلفابت است. سال گذشته این بخش گوگل ۴۶ درصد در درآمد سالانه پیشرفت داشت و به رقم ۱۳ میلیارد دلار رسید.