در اوایل سال جاری، گوگل ابزار هوش مصنوعی خود یعنی بارد (Bard) را به عنوان یک واکنش عجولانه در برابر محبوبیت ChatGPT معرفی کرد، اما در این ماهها، غول جستجو با افزودن ویژگیهای جدید یا گسترش دامنه فعالیت، به بهبود بارد ادامه داد.
امروز گوگل اعلام کرد پلاگینهای جدیدی برای بارد در حال راهاندازی هستند. گوگل میگوید این روشی کاملاً جدید برای تعامل و همکاری با بارد است. با استفاده از پلاگینها، بارد میتواند اطلاعات مرتبط را از همه محصولات گوگل که حتماً از برخی آنها در فعالیتهای هر روز خود استفاده میکنید، دریافت کند. محصولاتی مانند جیمیل، داکس، درایو، مپس، یوتیوب و … .
این جمعآوری اطلاعات حتی زمانی که در چندین برنامه و سرویس متفاوت یافت شود، به طور مناسبی کار میکند. به عنوان مثال، تصور کنید قرار است بارد برنامهریزی سفر شما با دوستانتان را تنظیم کند. بارد میتواند تاریخهایی را که برای همه افراد مناسب است از جیمیل بگیرد، اطلاعات هتل و پرواز را در گوگل فلایت جستجو کند، مسیر به فرودگاه را در گوگل مپ تعیین کند و ویدیوهای راهنمای یوتیوب از کارهایی که قصد دارید انجام دهید را به شما نشان دهد. همه اینها میتواند در تنها یک گفتگو با بارد اتفاق بیفتد.
اگر نگرانیهایی در مورد حفظ حریم خصوصی دارید، گوگل خاطرنشان میکند که اطلاعاتی از شما که به وسیله جیمیل، داکس و درایو توسط بارد قابل دسترسی است، توسط نیروی انسانی این شرکت قابل مشاهده نخواهد بود؛ همچنین بارد از این اطلاعات برای نمایش تبلیغات یا برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود نیز استفاده نخواهد کرد.
همچنین از امروز، بارد یک دکمه “Google it” نیز دارد که به شما امکان میدهد راحتتر دقت پاسخهای آن را بررسی کنید. وقتی روی نماد G کلیک میکنید، بارد پاسخ را میخواند و ارزیابی میکند که آیا محتوایی در سراسر وب برای اثبات آن وجود دارد یا خیر. هنگامی که یک عبارت قابل ارزیابی است، میتوانید روی عبارات برجسته کلیک کنید و درباره اطلاعات یافت شده به وسیله جستجوی گوگل اطلاعات بیشتری کسب کنید.
همچنین از امروز، هنگامی که شخصی چت خود با گوگل بارد را از طریق یک لینک با شما به اشتراک میگذارد، میتوانید گفتگو را با طرح سؤالات بیشتر درباره آن موضوع ادامه دهید یا از آن به عنوان نقطه شروع برای موضوع دیگری استفاده کنید.
در نهایت این که ویژگیهایی مانند آپلود تصاویر با لنز، دریافت تصاویر جستجو در پاسخها و اصلاح پاسخهای بارد که قبلاً فقط به انگلیسی محدود میشد، اکنون به بیش از 40 زبان در دسترس است.