Web Analytics Made Easy - Statcounter
بهینه سازی مرکز داده

بهینه‏‌سازی مراکزداده یا برون ‏سپاری؟

کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات به منظور حفظ جایگاه خود در بازار رقابت، و سازگاری با تغییرات، اهداف و هزینه‏ ها، نیاز به بهینه ‏سازی مراکزداده خود دارند.

طبق ارزیابی گارتنر، سهم نوآوری از هزینه های جاری مرکزداده:

 در یک مرکزداده فرسوده تقریبا 74% هزینه ‏های جاری، صرف نگهداری و تعمیرات شده و تنها 26% از آن صرف ایجاد نوآوری می‏شود.

این اختلاف فاحش با افزایش عمر مرکزداده نیز افزایش خواهد یافت.

انواع سناریوهای بهینه ‏سازی مرکزداده:

  • ارتقاء تجهیزات موجود
  • حفظ اتاق‏های سرور کوچک موجود و اتصال آنها به مراکزداده بزرگ
  • ساخت یک مرکزداده جدید
  • افزایش ظرفیت مرکزداده موجود
  • انتقال/مهاجرت به یک مرکزداده اشتراکی
  •  انتقال برنامه‏ها و پلت فرم‏های خاص بر روی ابر
  • طرحی ترکیبی از موارد فوق

برخی تصمیمات مهمی در بهینه‏ سازی مرکزداده:

  • تعیین میزان سرویس‏های لازم به حفظ در مجموعه/ “مستقر در مجموعه”
  • تعیین میزان سرویس‏های قابل برون‏سپاری، انتقال به ابر یا مراکزداده اشتراکی

انواع متغییرهای قابل بررسی در پروژه بهینه‌‏سازی مرکزداده:

1) متغیرهای محیطی/ فیزیکی مرکزداده:

میزان برق کلی، میزان بارIT  کنونی و نهایی/ مورد انتظار(با توجه به خطرات کسب و کار، تغییرات باالقوه بازار و …)، فاصله زمانی درنظر گرفته شده برای عبور از حالت کنونی به حالت توسعه یافته

2) متغیرهای هزینه ساخت:

هزینه ساخت یک مکان مشخص برای مرکزداده (بر حسب هزینه بر وات)، هزینه اجاره بها(بر حسب هزینه در هر ماه)، هزینه پهنای باند مورد نیاز، هزینه ‏های عملیاتی سالانه (شامل هزینه برق، نگهداری و نیروی انسانی) و بازده مرکزداده(اندازه گیری شده بر حسب PUE)

3) متغیرهای هزینه برون‏سپاری: هزینه اجاره رک، هزینه فضای رزرو شده( برای گسترش آتی)، هزینه برق مصرفی، هزینه پهنای باند

پس از بررسی متغیرهای فوق، پیش‏بینی و برآورد هزینه‏ نهایی مالکیت مرکزداده ساده‏تر و انتخاب بهترین راهکار بهینه‌‏سازی آن، ممکن خواهد بود.

باید توجه داشت که برای بهینه‏ سازی مرکزداده، الزامی به اجرای جداگانه انواع راهکارهای فوق نیست و می‏توان از راهکارهای تلفیقی نیز بهره جست. همچنین لازم به یادآوریست که فرایند بهینه ‏سازی فرایندی تک مرحله ای نیست، بلکه با توجه به شرایط همیشه متغیر بازار، بهینه‌‏سازی به عنوان یک راهبرد همیشگی برای سرویس‌‏دهی بهتر به مشتریان به حساب می آید.

سلام من رامتین نورمحمد هستم، مدیر و موسس رسانه آی تی جو

به یادگیری و به اشتراک گذاشتن آموخته‌هایم با دیگران علاقه زیادی داشتم، همیشه در حال سرچ و جستجو برای اخبار و دانسته‌های جدید بودم. هرچند که به نظر من تحصیلات رسمی تنها بخشی از آموخته های من در این سال‌هاست، اما رسم بر اینه که برای معرفی خودمون با اونها شروع کنیم.
من تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی رو در رشته مدیریت بازرگانی به پایان رسوندم. بعد از فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات (مراکز داده و شبکه) با توجه به شناختی که از این بازار به دست آوردم تصمیم به راه اندازی رسانه‌ای تخصصی در این حوزه گرفتم.
با تعدادی از دوستان همفکر شده و با راهنمایی برخی از فعالان در این صنف، از سال گذشته این رسانه رو راه‌اندازی کردیم تا اخبار و مقالات جدید این حوزه رو پوشش بدیم.
حالا بعد از یک سال، بیش از ۳۰۰ خبر و مقاله تخصصی ترجمه شده رو در اختیار علاقمندان قرار دادیم.
امیدوارم در این مسیر همراه من باشید. شما هم می‌توانید به عنوان نویسنده مطالب صنفی و تخصصی حوزه شبکه و مراکز داده را با نام خودتون در آی تی جو منتشر کنید.
شما به عنوان نویسنده‌ی همراه با آی تی جو می توانید سایر اطلاعات خود را در صفحه‌ی اختصاصی خود (مشابه این صفحه) به اطلاع خوانندگان مقالات برسانید:
سوابق شغلی

پروژه های من

گواهینامه های من