Web Analytics Made Easy - Statcounter
مقایسه هولولنز مایکروسافت و ویژن پرو اپل - hololens microsoft vs vision pro apple

مقایسه هدست‌های «ویژن پرو» اپل و «هولولنز» مایکروسافت

بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های ویژن پرو، هدست واقعیت افزوده اپل و هولولنز، هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت
بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های ویژن پرو، هدست واقعیت افزوده اپل و هولولنز، هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت

به جرأت می‌توان گفت اپل و مایکروسافت بزرگترین بازیگران صنعت فناوری هستند و هر دو بر اهمیت واقعیت افزوده (AR) واقف هستند و در تلاش برای ارائه محصولات مناسب در این فناوری نوپا هستند.

اما یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مایکروسافت در طول این سال‌ها، عجله کردن در معرفی محصولات بوده است و این موضوع فضا را برای رقبا به‌ویژه اپل باز گذاشته که سال‌ها بعد زمانی که هم فناوری و هم بازار آمادگی لازم را دارا هستند، فناوری جدید را محبوب کنند.

پس از رونمایی اپل از هدست واقعیت افزوده جدید خود در هفته گذشته، بار دیگر این موضوع را شاهد بودیم. دستگاه اپل به کاربران اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای شبیه به هدست واقعیت ترکیبی مایکروسافت، که اولین نسخه آن در سال 2016 عرضه شد، عمل کنند.

این شباهت‌ها حتی در جملاتی که تیم کوک، مدیر عامل اپل در روز دوشنبه و رهبر وقت هولولنز، الکس کیپمن (Alex Kipman) در رویداد مایکروسافت در سال 2015 استفاده کردند، دیده می‌شود! در ادامه به شباهت جملات این دو نفر توجه کنید:

تیم کوک هنگام معرفی ویژن پرو: «ویژن پرو نوع جدیدی از محصولات رایانشی است که زندگی را با ترکیب دنیای واقعی و دنیای دیجیتال تقویت می‌کند … شما می‌توانید تعامل با محتوای دیجیتال را مانند فضای فیزیکی خود ببینید و ویژن پرو را با استفاده از طبیعی‌ترین و شهودی‌ترین ابزارها کنترل کنید یعنی چشم‌ها، دست‌ها و صدای خود.»

تیم کوک مدیرعامل اپل در کنار هدست واقعیت افزوده ویژن پرو
تیم کوک مدیرعامل اپل در کنار ویژن پرو

الکس کیپمن هنگام معرفی هولولنز: «چند سال پیش از خودمان پرسیدیم که آیا ویندوز می‌تواند زندگی دیجیتالی شما را با اتصال آن به زندگی واقعی‌تان قدرتمندتر کند؟ … آیا می‌توانیم محتوای دیجیتالی شما را مستقیماً در دنیای شما، درست در زندگی شما قرار دهیم؟ HPU (واحد پردازش هولوگرافیک) به دستگاه این توانایی را می‌دهد که حرکات بدن ما را بفهمد و صدای ما را درک کند.»

الکس کیپمن در حال معرفی هدست هولولنز 2
الکس کیپمن در حال معرفی هدست هولولنز 2

با این حال به نظر می‌رسد اپل زمان مناسب‌تری را برای ورود به حوزه واقعیت افزوده انتخاب کرده است و معرفی ویژن پرو بسیار پر سروصداتر از معرفی محصول مایکروسافت ظاهر شده است.

آیا مایکروسافت می‌تواند با اپل رقابت کند؟

آینده هولولنز، هدست مایکروسافت پس از کناره‌گیری الکس کیپمن، رهبر هولولنز و اخراج تیم هولولنز در میان تعدیل نیروی گسترده مایکروسافت، نامشخص است. این محصول عموم کاربران را به عنوان مخاطب خود در نظر نگرفته است و نتوانسته طی این سال‌ها کاربران را به استفاده از هدست واقعیت افزوده مجاب کند.

اما اپل همچنان با شرکت‌هایی مانند متا که با قیمت پایین‌تر، هدست‌های واقعیت مجازی کوئست را می‌سازد و مجیک لیپ (Magic Leap) به رهبری مدیران سابق مایکروسافت، پگی جانسون و جولی لارسون-گرین که نسخه دوم هدست واقعیت افزوده (AR) را عرضه کرده است، رقابت خواهد کرد.

هفته گذشته در آی تی جو به رقابت اپل و متا در واقعیت مجازی و افزوده پرداختیم. حال با توجه به این که محصول مایکروسافت، هولولنز 2 هنوز در بازار حضور دارد، در ادامه آن را با محصول معرفی شده اپل مقایسه خواهیم کرد:

ویژن پرو یا هولولنز 2؟ کدام هدست AR بهتر است؟

در این مقایسه کوتاه، ما این دو محصول را از 3 لحاظ با هم مقایسه می‌کنیم: طراحی، امکانات و قیمت.

مقایسه طراحی ویژن پرو و هولولنز 2

اپل ویژن پرو و هولولنز 2 طراحی متفاوتی دارند. ویژن پرو یک هدست شیک و فانتزی است که شبیه یک عینک اسکی است. جنس آن از آلومینیوم بوده و دارای صفحه نمایش شیشه‌ای خمیده است. از سوی دیگر، هولولنز 2 هدستی صنعتی‌تر است. طراحی آن به کلاه کپ شباهت دارد و از پلاستیک ساخته شده است.

مقایسه قیمت ویژن پرو و هولولنز 2

اپل ویژن پرو قرار است در سال آینده میلادی با قیمت 3499 دلار در ایالات متحده عرضه شود. پس از انتشار اولیه، هدست به تدریج در کشورهای دیگر گسترش خواهد یافت. هولولنز 2 نیز در حال حاضر 3500 دلار برای نسخه توسعه‌دهنده و 4500 دلار برای نسخه سازمانی قیمت دارد.

مقایسه امکانات ویژن پرو و هولولنز 2

اپل ویژن پرو و هولولنز 2 دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. ویژن پرو برای عموم مصرف‌کنندگان طراحی شده است، در حالی که هولولنز 2 در اصل برای مشاغل و کسب‌وکارها طراحی شده است. ویژن پرو میدان دید وسیع‌تری نسبت به هولولنز 2 دارد. از سوی دیگر، هولولنز 2 دارای قابلیت‌های پیشرفته‌تر و یکپارچگی با اکوسیستم مایکروسافت است.

عمر باتری برای هر دو محصول یک نقطه ضعف تمام عیار است؛ باتری اپل 2 ساعت و باتری هولولنز 2 الی 3 ساعت دوام می‌آورد که کاربردی شدن بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها را زیر سوال می‌برد.

باتری هدست ویژن پرو
باتری ویژن پرو که با کابل به هدست متصل شده است

نکته جالب دیگر این است که اپل ویژن پرو را یک محصول AR، VR یا MR نمی‌نامد. اپل آن را Spatial Computer می‌نامد و با وجود شباهت‌های آشکار، هیچ اشاره‌ای به واقعیت مجازی، افزوده یا ترکیبی وجود ندارد.

با این حال برخی ویژگی‌های هدست اپل آن را به محصولی متفاوت از سایر هدست‌ها تبدیل می‌کند که در ادامه مقاله به بررسی خواهد شد.

اپل چه ویژگی‌هایی را برای ویژن پرو تبلیغ می‌کند

اپل امیدوار است با استفاده از ویژن پرو برای بزرگ‌کردن صفحه‌نمایش‌های اطراف ما در دنیای مجازی، با یکپارچگی قوی با iPad و Mac، آنچه را که رایانه فضایی (spatial computer) می‌نامد، رایج کند.

اپل در ساخت ویژن پرو، رویکرد جدیدی را با قابلیتی به نام EyeSight در پیش گرفته است.

وقتی شخصی به کاربر ویژن پرو نزدیک می‌شود، دستگاه حالت شفاف پیدا می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد او را ببیند و در عین حال چشم‌های کاربر را به اطرافیان نیز نمایش می‌دهد. همچنین هنگامی که کاربر در محیطی مجازی  حضور می‌یابد یا از یک برنامه استفاده می کند، EyeSight نشانه‌های بصری در مورد آنچه کاربر روی آن تمرکز کرده است، به دیگران نشان می‌دهد.

EyeSight وعده می‌دهد که مشکلات اجتماعی دستگاه‌های واقعیت مجازی را کمتر می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد با اطرافیان خود تعامل داشته باشند.

جان تومیزوکا، یکی از بنیانگذاران و مدیر ارشد فناوری شرکت Taqtile، می‌گوید که این می‌تواند مهم‌‌ترین ویژگی ویژن پرو باشد.

Taqtile که نرم‌افزار واقعیت افزوده را می‌سازد، از ابتدا روی برنامه‌های هولولنز کار می‌کرد و این هفته نیز اعلام کرد که قصد دارد توسعه برنامه برای ویژن پرو را نیز انجام دهد.

تومیزوکا گفت: «EyeSight حرکت درخشانی است که اپل انجام داد» وی توضیح داد که اپل بر روی دسترس‌پذیری و مقبولیت دستگاه برای مردم تمرکز کرده است.

او به پیشینه گذشته ایرپادهای اپل اشاره کرد که هنگام معرفی عجیب به نظر می‌رسید، اما اکنون در همه جا دیده می‌شوند.

مدیرفناوری Taqtile گفت:«آن‌ها سابقه‌ای در مورد پذیرش این موارد از نظر اجتماعی دارند که برای صنعت ما بسیار مهم است.»

تومیزوکا گفت که پذیرش ویژن پرو می‌تواند شبیه به اپل واچ باشد، به طوری که نسخه اولیه آن به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما بازخورد مناسبی را به اپل می‌دهد که به شرکت اجازه می‌دهد دستگاه را اصلاح کند و در نهایت آن را محبوب‌تر و مفیدتر کند.

او گفت: «با کوچک‌تر شدن، سریع‌تر شدن و بهتر شدن آن، من واقعاً فکر می‌کنم که آن‌ها تا حدی مالک این بازار خواهند شد و این محصول تأثیرگذار خواهد بود.»

سرنوشت هدست‌های واقعیت افزوده چگونه خواهد بود؟

اکوسیستم توسعه دهندگان جایی است که سرنوشت ویژن پرو در آن قرار دارد. کافی است نگاهی به پروژه‌های رها شده گوگل (Google Glass و Google Daydream View) بیندازید که با وجود پشتیبانی کامل توسط اندروید، بزرگترین پلتفرم توسعه‌دهنده در جهان، نتوانستند جذابیت قابل توجهی کسب کنند، چرا که برنامه‌های جذابی برای آن‌ها تولید نشد.

هولولنز مایکروسافت نیز روزهای سختی را تجربه کرده است؛ اکنون چهار سال از عرضه دومین نسخه می‌گذرد و مایکروسافت این محصول را به طور کامل به کسب‌وکارهایی که به دنبال تجهیز نیروهای خود هستند، اختصاص داده است. علیرغم این که این هدست با ویندوز 11 و اکوسیستم محبوب مایکروسافت اجرا می‌شود، شایعات حاکی از آن است که هولولنز 3 وجود نخواهد داشت و این پروژه شکست خورده است.

بنابراین اگر اپل بتواند جامعه توسعه‌دهندگان خود را برای محصول جدید به خوبی به کار بگیرد، می‌تواند این محصول را مانند اپل واچ و ایرپاد برای طرفداران اکوسیستم خود محبوب کند، اما در غیر این صورت نمی‌توان آینده روشنی را برای هدست اپل هم متصور شد.