به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، مراسم اعطای اولین گواهینامه رتبهبندی ارائه دهندگان خدمات مرکزداده در ایران با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.
این مراسم با حضور فیزیکی برات قنبری (دبیر کل سازمان نصر کشور)، بهنام ولی زاده (معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات)، مازیار مباشری (مدیر کل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات)، آزاد معروفی (عضو هیأت مدیره سازمان نصر تهران و مدیر اجرایی نظام ممیزی و رتبهبندی مراکزداده)، محمدعلی یوسفی زاده (مدیر عامل شرکت آسیاتک)، آلفرد کارابدیان (مدیر عامل شرکت مرزبان کیفیت بعنوان نهاد گواهی کننده) و همچنین حضور آنلاین برخی از اعضای هیأت رئیسه سازمان نصر تهران و کشور، کارگروه ارزیابی و رتبهبندی مراکزداده، مدیران ارشد مراکزداده، مدیران ارشد نهادهای گواهی کننده، ممیزان احراز صلاحیت شده و اعضای کمیته مرکزی و کمیته های تخصصی نظام ممیزی و رتبهبندی مراکزداده (Data Center Audit System-DCAS) همراهی شد.
پیرو انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با موضوع «ساماندهی و رتبهبندی مراکزداده» و ایجاد نظام ممیزی و رتبهبندی مراکزداده(DCAS)، بر اساس معیارهای ارزیابی تدوین شده و با مشارکت ممیزان و نهادهای گواهی کننده احراز صلاحیت شده در ساختار این نظام، پس از دو سال تلاش مستمر و پیگیری طرفین دست اندرکار، برای اولین بار در ایران گواهینامه رتبهبندی ارائه دهنگان خدمات مرکزداده به مرکزداده آزادگان شرکت آسیاتک اعطا شد.
اعتماد به بخش خصوصی
در مراسم اعطای این گواهینامه امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعطای مجوز رتبهبندی را فرصتی برای ارتقا و مسیر توسعه بخش خصوصی دانست و گفت: باید در این فرآیند نگاه اکوسیستمی داشته باشیم و مجموعهای از بازیگران در آن منتفع میشوند.
او بر کاربرد مشوق محوری و ارائه تسهیلات به کسب و کارهای دارای مجوز اشاره کرد و افزود: در حوزه اعطای مجوز به مراکزداده، ما بر موضوع انطباق با استانداردهای جهانی نگاه ویژه ای داشتیم. چرا که معتقدیم رتبهبندی دیگر مانند یک جزیره دورافتاده از چیزی که در دنیا رخ میدهد نخواهد بود و استانداردهای جهانی باید مدنظر قرار گیرد. بر این اساس 5 استاندارد پرکاربرد جهانی در حوزه زیرساخت فیزیکی را در رتبهبندی مراکزداده در نظر گرفتیم تا کسبوکارها برای اعلام جهانی تواناییهایی خود، نیاز دوباره به دریافت مجوزهای بین المللی نداشته باشند.
ناظمی تاکید کرد: ما در صدور مجوزها، سعی کردهایم استراتژی سطح صفر را رعایت کنیم. این استراتژی یعنی اینکه باید همیشه بازیگران حوزه نوآوری یک فعالیت را پیش از دولتها شروع میکنند. در این استراتژی هنگامیکه دولتها با هدف مقرراتگذاری وارد میشوند بهجای حذف بازیگران اصلی و ایجاد بازیگران جدید توسط دولت، فعالیتها و بازیگران قبلی به رسمیت شناخته میشوند.
او افزود: برای رتبهبندی مراکزداده، ابتدا مجوزی را برای ۹ دیتاسنتر (مرکزداده) که ترافیک آنها شامل حدنصاب تعیین شده بود، در نظر گرفتیم و پس از آن گواهی موقت، شرکتها دریافت گواهینامه اصلی و دائمی را دنبال کردند و امروز اولین گواهینامه رتبهبندی مرکزداده اعطا شد.
موضوع مهم دیگری که مورد توجه ناظمی قرار گرفت، اعتماد به بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام صنفی رایانهای بود: مشارکت سازمانهای مردمنهاد از جمله نظام صنفی رایانهای، بخشی از کاری است که دولتها باید انجام دهند و اگر تاکنون چنین نبوده، به دلیل اشتباه دولتها بوده است. فراگیرترین سازمان مردمنهادی که در حوزه رایانهای قرار دارد، نظام صنفی رایانهای با حدود ۲۰ هزار عضو است. چنین نهادی بهترین صدا برای نمایندگی از بخش خصوصی است.
مراکزداده نیازمند توجه بیشتری است
در بخش دیگری از این مراسم، برات قنبری دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانهای کشور گفت: فناوری اطلاعات در ایران همیشه به صورت خصوصی فعال بوده است. اولین قانون مربوط به حضور بخش خصوصی در این عرصه به قانون ایجاد شورای عالی انفورماتیک برمیگردد که توسط شورای عالی انقلاب در سال ۵۹ ابلاغ شد و این مجموعه زیر نظر سازمان برنامه و بودجه شکل گرفت.
او با بیان اینکه شورای عالی انفورماتیک در پی تحولات چند دهه اخیر مأموریت خود را به سازمان فناوری اطلاعات ایران سپرد، تاکید کرد: هم اکنون سازمان نظام صنفی رایانهای به عنوان زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات تصدی برخی مباحث این سازمان از جمله تدوین شرایط و ضوابط حاکم بر گواهی رتبهبندی مراکزداده را بر عهده گرفته است.
او همچنین گفت: اهمیت داده هنوز در کشور آنطور که باید مورد تاکید قرار نگرفته است و بالا بردن پتانسیل مراکزداده برای استقامت و پایداری داده ضرورت محسوب نمیشود. در صورتی که با استفاده از توان بخش خصوصی میتوان به این پارامترها دست یافت.
۳۱ مرکزداده متقاضی رتبهبندی
در این مراسم مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات نیز از صدور ۹ مجوز موقت در اردیبهشت سال ۹۹ برای مراکزداده خبر داد و گفت: ۳۱ مرکزداده نیز متقاضی رتبهبندی و احراز صلاحیت هستند که به زودی کار رتبهبندی آنها آغاز میشود.
او به فرایندی که برای صدور مجوز آسیاتک طی شده است هم اشاره کرد: آذر ۹۵، کمیسیون تنظیم مقررات مصوبه اصول حاکم بر رتبهبندی مراکزداده را تصویب کرده و در اردیبهشت ۹۶ فراخوانهای رتبهبندی مراکزداده و نهادهای ارائهدهنده خدمات ممیزی مراکزداده صادر شد.
اسفند ۹۸، فرآیند صدور مجوز تصویب شد و ۹ مجوز موقت در اردیبهشت ۹۹ صادر شد و مقرر شد تا سال پسازآن، این مجوزها به مجوز دائم تبدیل شوند. درنهایت در ۸ خرداد ۱۴۰۰، گواهینامه انطباق شرکت مرزبان کیفیت برای مرکزداده آزادگان شرکت انتقال دادههای آسیاتک و امروز ۱۹ تیر، گواهینامه رتبهبندی سطح ۲ برای مرکزداده آزادگان، صادر شد.
اجرای پروژه ای ملی در تراز جهانی با قابلیت تعمیم
آزاد معروفی، عضو هیأت مدیرهی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران و مدیر اجرایی نظام ممیزی و رتبهبندی مراکزداده(DCAS) این همکاری را پروژه ای ملی و در تراز بین المللی برشمرد. معروفی افزود: این پروژه با همکاری جمعی از کارشناسان و متخصصان متبحر و مجرب فعال در کمیته مرکزی و کمیته های تخصصی این نظام با تکیه بر آخرین استانداردهای بین المللی مرجع در حوزه ممیزی و حوزه زیرساخت فیزیکی مراکزداده انجام پذیرفته است.
او همچنین قابلیت تعمیم پذیربودن اقدامات انجام شده در نظام ممیزی و رتبهبندی مراکزداده به سایر حوزه فناوری اطلاعات را از مهمترین قابلیت های فعالیت های انجام شده برشمرد.
معروفی همچنین از موفقیتآمیز بودن تجربه تفویض بخشی از وظایف تصدیگری حاکمیت به بخش خصوصی، ابراز خشنودی نمود و اظهار امیدواری کرد که این تجربه در سایر حوزه ها نیز بکار بسته شود.
ضرورت توسعه زیرساخت مراکزداده
محمدعلی یوسفیزاده، مدیرعامل آسیاتک و عضو هیأت مدیرهی سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران نیز در سخنانی آغاز فعالیت شرکت آسیاتک در حوزه ارائه خدمات مرکزداده را سال ۹۱ ذکر کرد و گفت: با انجام بررسیهایی در برنامهریزی استراتژی شرکت، به این نتیجه رسیدیم که توسعه زیرساختهای نگهداری سرویسها و پلتفرمهای داخل کشور باید توسعه یابد.
او ادامه داد: از شرکت ارتباطات زیرساخت خدماتی دریافت کردیم و ارائه خدمات برای سایتهایی که در خارج از کشور نگهداری میشدند را شروع کردیم تا به آنها نشان دهیم، در داخل کشور امکان خدمات مناسب مرکزداده وجود دارد. نظرمان بر این بود که به آنها نشان دهیم آنها میتوانند با دسترسی آسانتر، سرعت بیشتر و امنیت بالاتر به ارائه خدمات بپردازند و برای ایران علاوه بر ارزآوری مظهری از اقتدار هم باشند.