اعضای کنگره، مدیران آمازون را به دروغ گویی در مورد شیوههای تجاری خود متهم کرده اند، این امر به دنبال گزارشاتی است مبنی بر اینکه این شرکت از دادههای فروشنده شخص ثالث برای کپی محصولات استفاده میکند و سپس این نسخهها را در نتایج جستجو تبلیغ میکند. همه اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا باید از وزارت دادگستری بخواهند تحقیقات جنایی را انجام دهد؟
اعضای کنگره در نامه ای که به مدیرعامل فعلی آمازون اندی جسی فرستاده اند از آمازون خواسته اند شواهدی قانع کننده برای شهادت مدیران در دادگاه (از جمله مدیر عامل سابق جف بزوس) به کمیته فرعی ارائه دهد.
بزوس سال گذشته به کمیته گفت که این شرکت به کارمندان اجازه نمیدهد از دادههای فروشندگان برای محصولات خودِ شرکت استفاده کنند، ولی نمیتواند اثبات کند که شرکت از چنین دادههایی سوء استفاده نکرده است. ناتی ساتون، مشاور عمومی شرکت نیز در سال 2019 شهادت داد که آمازون از دادههای فروشندگان مستقل برای رقابت مستقیم با فروشندگان شخص ثالث استفاده نمیکند.
مطالبی که رویترز به تازگی منتشر کرد، نشان داد که آمازون در هند یک کمپین سیستماتیک برای کپی محصولات شرکتهای دیگر و دستکاری نتایج جستجو انجام داد. The Markup نیز گزارش داد که آمازون محصولات خود را بالاتر از کالاهای رقبا در نتایج جستجو قرار میدهد، از جمله محصولاتی که رتبه مشتریان بالاتری دارند. نمایندگان گفتند که این گزارش مستقیماً با شهادت جف بزوس، که اندی جاسی در ماه ژوئیه عهده دار آن شد، و سایر مدیران اجرایی، در تضاد است.
قانونگذاران در نامه به آمازون نوشتند: «ما از شما دعوت میکنیم تا از این فرصت برای تصحیح پرونده و ارائه پاسخهای صادقانه و دقیق به این درخواست به كمیته استفاده كنید، زیرا ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا ارجاع این موضوع به وزارت دادگستری برای تحقیقات جنایی مناسب است یا خیر. در بهترین حال، این گزارش تأیید میکند که نمایندگان آمازون، کمیته را گمراه کرده اند. در بدترین حالت، این نشان میدهد که آنها در نقض احتمالی قانون به کنگره دروغ گفتهاند.»
کمیته قضایی مجلس نمایندگان از سال 2019 به عنوان بخشی از تحقیقات گستردهتری در زمینه رقابت در بازارهای دیجیتال به بررسی این موضوع پرداخته است. نمایندگان تا اول نوامبر به جاسی فرصت دادهاند تا به نامه پاسخ دهد. سیسیلین، رئیس کمیته فرعی در توییتر نوشت: «ما به آمازون آخرین شانس را میدهیم تا در مورد نحوه سوء استفاده از دادههای فروشندگان دیگر و استفاده ناعادلانه از محصولات خود در نتایج جستجو، توضیح دهد. ما نمیتوانیم اجازه دهیم غولهای فناوری کسب و کارهای کوچک را نابود کنند.»
نماینده آمازون به وال استریت ژورنال در این باره گفت: «ما مانند سایر خرده فروشان به بررسی فروش و ذخیره دادهها میپردازیم تا بهترین تجربه ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. با این حال، ما کارمندان خود را از استفاده از دادههای غیرعلنی و اختصاصی فروشندگان اکیداً منع میکنیم. در حالی که معتقد هستیم این ادعاها دقیق نیستند، ما این موضوع را بسیار جدی گرفته و تحقیقات داخلی را آغاز کرده ایم.»
سخنگوی آمازون در آخرین بیانیه خود مطالب زیر را به انگجت (Engadget) ارائه کرد:
«آمازون و مدیران آن کمیته را گمراه نکرده اند،ما این ادعا را تکذیب کرده و به دنبال پیگیری تصحیح دروغهای رسانه ای در این موضوع هستیم. همانطور که قبلاً بیان کردیم، ما یک سیاست داخلی داریم که فراتر از سیاست سایر خرده فروشان است، این سیاست ما استفاده از دادههای فروشنده مستقل برای توسعه محصولات اختصاصی آمازون را ممنوع میکند. با این حال ما هرگونه ادعایی مبنی بر نقض این سیاست را بررسی میکنیم و اقدامات مناسب را انجام میدهیم. علاوه بر این، ما بخش جستجوی خود را طوری طراحی کردهایم که مشتریان مواردی را که میخواهند خریداری کنند، صرف نظر از اینکه توسط آمازون یا یکی از شرکای فروش ما ارائه شدهاند.»