در ابتدا بهتر است با مفهوم افیلیت مارکتینگ آشنا شوید، افیلیت مارکتینگ به معنی همکاری در فروش است و ازجمله متد های مدرن و جذاب برای بازاریابی محسوب میشود که در سالهای اخیر با گسترش اینترنت و رونق یافتن کسب و کارها در شبکه های اجتماعی افراد زیادی را مجذوب خود ساخته است. افیلیت مارکتینگ از روش های بسیار موثر برای افزایش فروش به صورت مستقیبم، توسعه برند سازی و بازاریابی موفق به شمار میرود. ما در این مقاله به معرفی جامع افیلیت مارتینگ، مزایا و معایب آن و همچنین راه های کسب درآمد از این روش میپردازیم.
افیلیت مارکتینگ چیست؟
افیلیت مارکتینگ که با عنوان همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته شده است، از راه های رایج جهت افزایش فروش در فضای مجازی است. افیلیت مارکتینگ مانند یک واسطه عمل میکند و در ازای هر معامله درصدی را به عنوان پورسانت دریافت میکند. به عنوان مثال میتوان به سایت مشهور آمازون اشاره کرد که برای اولین بار این روش را به کارگرفت و بسیار رونق یافت. سایت آمازون به سبب رتبه و جایگاهی که نزد گوگل دارد محصولات فروشنده های مختلف را به فروش میرساند و به ازای هر خرید درصدی را به عنوان پورسانت از معامله دریافت میکند.
نحوه عملکرد افیلیت مارکتینگ
در نگاه اول افیلیت مارکتینگ یک روش بسیار سخت و پیچیده به نظر میآید در حالی که این روش دارای ساز و کار مشخصی است و استراتژی مختص خود دارد و با دریافت آموزش و چیدن استراتژی های درست میتوانید از این روش به درآمد های باورنکردنی دست یابید. با رونق یافتن فروشگاههای اینترنتی و برند های مختلف در فضای مجازی، رقابت هایزیادی میان فروشندگان، بازاریابان به وجود آمده است. از سوی دیگر وجود وبسایت های معتبر بر روی بستر گوگل زمینه گسترش افیلیت مارکتینگ را فراهم میسازد. عملکرد افیلیت مارکتینگ بسیار ساده است. در این روش سایت فروشنده یا تبلیغ دهنده، تبلیغات محصولات خود را در قالب متن، بنر، تیزر بر روی سایت منتشر کننده تبلیغات انتشار میدهد و به سبب آن به فروش مدنظر خود دست مییابد، از طرف دیگر سایت تبلیغ کننده از سایت فروشنده هزینه ای جهت تبلیغ دریافت میکند. اگر بخواهیم درمورد کارکترهای اصلی این چرخه بگوییم، این چرخه دارای سه کاراکتر اصلی است:
- فروشندگان محصول
- ناشر تبلیغات
- کاربران یا خریدارن
فروشندگان
فروشندگان، همان گروهی هستند که با روش افیلیت مارکتینگ و بازاریابی پورسانتی قصد افزایش فروش محصولات خود را دارند.
ناشر تبلیغات
ناشر تبلیغات را سایت منتشر کننده تبلیغات گویند، که نقش مهره اصلی در روش افیلیت مارکتینگ را بازی میکند. ناشر تبلیغات به ازای انتشار هر بنر و لینک بر روی وبسایت خود که منجرب فروش محصول میشود درصدی را تحت عنوان پورسانت دریافت میکند.
مشتریان یا خریدارن
خریدارن، مشتریان و کاربران در واقع افرادی هستند که با کلیک بر روی لینک های سایت ناشر اقدام به خرید محصولات فروشندگان میکنند.
انواع همکاری در فروش
سیستم افیلیت مارکتینگ از عملکرد مشخص، ساده و قابل فهم برخوردار است، اما برای پیاده سازی آن روش های متعددی وجود دارد تا ناشران و سایت های تبلیغ کننده به هدف های گوناگون خود در این زمینه دست پیدا کنند.
همانطور که اشاره شد روشهای همکاری در فروش به شکل های گوناگون انجام میپذیرد که در ادامه به معرفی کلی هر روش میپردازیم:
- پرداخت به ازای هر عمل
- پرداخت به ازای هر فروش
- پرداخت به ازای هر لید
- پرداخت براساس نمایش آگهی
- پرداخت به ازای هر کلیک
- پرداخت باتعرفه ثابت
پرداخت به ازای هر عمل
از متداول ترین روشهای همکاری در فروش، پرداخت به ازای هر عمل است. در این روش پرداخت پورسانت تنها زمانی اعمال میشود که تبلیغ دهنده به هدف مورد نظر خود رسیده باشد که این هدف میتواند خرید محصول، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظر سنجی، لایک کردن و…باشد.
پرداخت به ازای هر فروش
همانطور که از نام این روش همکاری در فروش مشخص است، پرداخت به ازای هر فروش انجام میشود. در این روش تبلیغ کننده انتظار دارد تا سایت ناشر کاربران را به مشتری واقع تبدیل سازد و فروش آنها رو رونق بخشد و به ازای هر فروش پورسانتی را به ناشر پرداخت میکند.
پرداخت به ازای هر لید
لید به مشتریان بالقوه گویند که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشده اند. بسیاری از فروشندگان درتلاش اند به کمک روشهای مختلف لیدهای ارزشمندی را شناسایی و جمع آوری کنند و با ازای هر لید پورسانتی به سایت ناشر پرداخت مینماید. سایت فروشنده به ترغیب مشتریان بالقوه به عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه و یا ثبت ایمیل میپردازد. در این روش برای تبدیل کاربران به مشتریان واقعی نیازمند برقراری ارتباط، تبلیغات و اعتماد سازی است.
نکته: برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل نیازمند اعتماد سازی هستید. یکی از روش های اعتماد سازی داشتن یک وبسایت معتبر و استفاده از درگاه های واسط شناخته شده جهت تراکنش های مالی است.
پرداخت براساس نمایش آگهی
روش پرداخت بر اساس نمایش آگهی جنبه معرفی محصولات و برندسازی دارد. در این روش سایت فروشنده در ازای نمایش آگهی محصولات خود به ازای هر 1000 نفر کاربر مبلغی را به سایت ناشر پرداخت مینماید.
پرداخت به ازای هر کلیک
این روش نیز بیشتر برای برند سازی و معرفی محصولات جهت فروش استفاده میشود. در این روش به ازای هر کلیک که بر روی لینک مد نظر انجام میشود سایت فروشنده پورسانتی را به سایت ناشر میپردازد.
پرداخت با تعرفه ثابت
در روش پرداخت با تعرفه ثابت، سایت فروشنده بر اساس قرار داد بسته شده با سایت ناشر به ازای هر تبلیغات بر روی وب سایت ناشر و کلیک کاربران مبلغ ثابتی را به سایت منتشر کننده پرداخت مینماید، اما درکل برای کسب درآمد بهتر و بیشتر ما استفاده از شیوه های پرداخت به صورت ترکیبی را پیشنهاد میکنیم.
مزایای افیلیت مارکتینگ
بدیهی است این نوع معامله و همکاری دارای مزایا و معایب نیز هستند که در ادامه به مزایای افیلیت مارکتینگ میپردازیم.
افیلیت مارکتینگ کاملا عملکرد محور بوده است، این بدان معنا است که شما زمانی اقدام به پرداخت پورسانت میکنید که سایت ناشر شما را به هدف مد نظرتان رسانده باشد، از جهت دیگر سایت ناشر برای تحقق خواسته شما تلاش خود را به کار میگیرد تا شما را به آنچه که مدنظرتان است برساند.
افیلیت مارکتینگ از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه بوده زیرا در این روش هزینه زمانی پرداخت میشود که شما به هدف نهایی خود رسیده باشید.
از دیگر مزایای افیلیت مارکتینگ هدایت ترافیک به سایت شما است که فرصت های بیشتری برای فروش را پیش پای شما میگذارد.
همچنین بازاریابی افیلیت مارکتینگ مزایای دیگری نیز دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- راه اندازی و اجرای ارزان
- بازگشت سرمایه
- ترافیک ارزشمند و هدفمند
- افزایش شهرت و برند سازی
معایب افیلیت مارکتینگ
روش افیلیت مارکتینگ علاوه بر مزایایی که ذکر شد معایبی نیز دارد و فروشنده را با چالش هایی روبرو میسازد.
در این روش هیچ گونه قانون و محدودیتی نیست و گاهی ناشر باید بر اساس دستورات تبلیغ دهنده رفتار نماید. گاه ممکن است تبلیغات و فروش عملکرد خوبی داشته باشد اما بعد از مدتی به دلایل مختلف دچار رکود شود و ناشر نتواند انتظارات فروشنده را برآورده سازد.
در این روش هیچ گونه تضمینی برای به درآمد رسیدن ناشران وجود ندارد.
انواع کانالهای همکاری در فروش
برای فروش محصولات اولین قدم جذب مخاطبان با ارزش و تبدیل آن ها به مشتریان بالفعل است. جذب مخاطب روش های گوناگونی دارد که هر کدام تاثیر به سزایی بر جذب مشتری و افزایش فروش دارد.
روش های جذب مخاطب جهت تبلیغ و فروش
- بلاگر ها
- لیست ایمیل
- سایت های تخفیف و خرید گروهی
- اینفلوئنسرها
- سایت های نقد و بررسی
استراتژی های افیلیت مارکتینگ برای افزایش فروش
درست است که روش افیلیت مارکتینگ دارای ساختار ساده ای است اما باید دقت کافی داشته باشید و از استراتژی های معتبر جهت افزایش فروش استفاده کنید چرا که کمی بی توجهی و بی دقتی میتواند به شما ضررهای زیادی وارد کند.
نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید:
- انتخاب ناشر قابل اعتماد و با سابقه
- جذب مخاطب و مشتری با پیشنهادهای وسوسه انگیز مانند کدهای تخفیفی
- ایجاد همکاری با اینفلوئنسرها
- بهینه سازی صفحه محصول
- راه اندازی یک وبسایت استاندارد و استفاده از بهترین هاست های ایران جهت ارتقا سرعت وبسایت
- همکاری با ناشران مختلف جهت دست یافتن به نتیجه دلخواه
مراحل اجرا و همکاری در فروش
در روش افیلیت مارکتینگ علاوه بر چینش استراتژی دقیق و پول ساز باید هدف و مراحل اجرا نیز مشخص باشد. داشتن هدف و قدم های حساب شده باعث میشود تا استراتژی چیده شده با عملکرد عالی رو به رو شود و فروش شما رونق یابد. مشخص نمودن هدف و چینش استراتژی قوی بدون شک فروش شما را چندین برابر میسازد، اما اگر شما از استراتژی قوی برخوردار باشید ولی مراحل اجرا را به خوبی به اجرا در نیاورید و هدف مشخص نداشته باشید مطمئنا هیچ گونه پیشرفتی نخواهید داشت.
مراحل اجرا شامل موارد زیر است:
- تعیین هدف
- تجزیه و تحلیل رقبا و بازار
- یافتن ناشر تبلیغات
- نحوه پرداخت کمیسیون
- ارزیابی نتایج
چگونه میتوانیم در افیلیت مارکتینگ به درآمد برسیم؟
در کنار تمام نکاتی که ذکر شد مانند اجرای صحیح مراحل، استفاده از استراتژِی قوی و تعیین هدف، موارد دیگری مانند مخاطب شناسی، صداقت، انتشار محتوای با کیفیت و استفاده از روش های مختلف و ترکیبی افیلیت مارکتینگ وجود دارد که میتواند شما را در رسیدن به درآمد مد نظرتان یاری کند.
جمع بندی:
افیلیت مارکتینگ نام دیگر همکاری در فروش است که روش های مختلفی دارد. این روش دارای ساختار ساده و قابل فهم است اما شیوه های پرداختی متفاوتی دارد. همچنین این روش دارای مزایا و معایبی نیز میباشد که با بینش صحیح، استفاده از استراتژی قوی، تعیین هدف و اجرای صحیح مراحل کسب و کار شما را رونق میبخشد.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.