Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصول حسابداری

از این رو، اصول حسابداری مبتنی بر مفاهیم، ​​قراردادها و سنت های خاص توسط مراجع حسابداری و تنظیم کننده ها تکامل یافته و در سطح بین المللی دنبال می شود.

اصول حسابداری

بدیهی است که اگر هر سازمان تجاری اطلاعات خود را به روش خاص خود منتقل کند، مجموعه ای از داده های مالی غیرقابل استفاده خواهیم داشت.

سیستم‌های حسابداری شخصی ممکن است در روزهایی که اکثر شرکت‌ها متعلق به صاحبان سهام یا شرکا بودند، کار می‌کردند، اما در عصر شرکت‌های سهامی دیگر اینطور نیست. شما با نرم افزار حسابداری سپیدار میتوانید تمامی امکانات و موارد مورد نیاز در حسابداری را داشته باشید. از بهترین نمایندگی های این نرم افزار میتوان به سپیدار سیستم ، آریا تراز ، حساب سنتر ، بها سیستم اشاره نمود.

این شرکت ها هزاران ذینفع دارند که میلیون ها سرمایه گذاری کرده اند و آنها نیاز به یک سیستم حسابداری یکنواخت و استاندارد دارند که به وسیله آن بتوان شرکت ها را بر اساس عملکرد و ارزش آنها مقایسه کرد.

از این رو، اصول حسابداری مبتنی بر مفاهیم، ​​قراردادها و سنت های خاص توسط مراجع حسابداری و تنظیم کننده ها تکامل یافته و در سطح بین المللی دنبال می شود.

این اصول، که به عنوان قواعدی برای حسابداری تراکنش های مالی و تهیه صورت های مالی عمل می کنند، به عنوان اصولحسابداریپذیرفتهشدهعمومی  یا GAAP شناخته می شوند.

استفاده از اصول توسط حسابداران تضمین می کند که صورت های مالی هم آموزنده و هم قابل اعتماد هستند.

این تضمین می کند که رویه ها و کنوانسیون های رایج پیروی می شود و قوانین و رویه های مشترک رعایت می شوند. این رعایت اصول حسابداری به ایجاد یک دستور زبان و واژگان کاملاً قابل درک برای ثبت صورتهای مالی کمک کرده است.

با این حال، باید گفت که همانطور که ممکن است تفاوت هایی در استفاده از یک زبان توسط دو نفر که در دو قاره زندگی می کنند وجود داشته باشد، ممکن است تفاوت های جزئی در اعمال قوانین و رویه های حسابداری بسته به حسابدار وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، دو حسابدار ممکن است بر اساس قضاوت و دانش حرفه ای خود دو روش به همان اندازه صحیح را برای ثبت یک معامله خاص انتخاب کنند.

اصول حسابداری در صورتی پذیرفته می شوند که هدف باشند. قابل استفاده در موقعیت های عملی. قابل اعتماد؛ امکان پذیر (آنها را می توان بدون متحمل شدن هزینه های بالا اعمال کرد) و قابل درک برای کسانی که دانش پایه از امور مالی دارند.

اصول حسابداری

مفاهیم حسابداری

  1. مفهوم نهاد تجاری: تا آنجا که به تراکنش های مالی مربوط می شود، باید با یک کسب و کار و صاحب آن به طور جداگانه برخورد شود.
  2. مفهوم اندازه‌گیری پول: فقط معاملات تجاری که می‌توانند بر حسب پول بیان شوند، در حسابداری ثبت می‌شوند، اگرچه سوابق انواع دیگر معاملات ممکن است جداگانه نگهداری شوند.
  3. مفهوم دو جنبه: برای هر اعتبار، یک بدهی مربوطه ساخته می شود. ثبت تراکنش فقط با این جنبه دوگانه کامل می شود.
  4. مفهوم تداوم فعالیت: در حسابداری، انتظار می رود که یک تجارت برای مدت نسبتاً طولانی ادامه داشته باشد و تعهدات و تعهدات خود را انجام دهد. این فرض را بر این می‌گذارد که کسب‌وکار مجبور نخواهد شد فعالیت خود را متوقف کند و دارایی‌های خود را با قیمت‌های «آتش فروش» نقد کند.
  5. مفهوم بهای تمام شده: دارایی های ثابت یک واحد تجاری بر اساس بهای تمام شده اولیه آنها در سال اول حسابداری ثبت می شود. متعاقباً این دارایی ها منهای استهلاک ثبت می شوند. افزایش یا کاهش قیمت در بازار لحاظ نشده است. این مفهوم فقط در مورد دارایی های ثابت کاربرد دارد.
  6. مفهوم سال حسابداری: هر کسب و کار دوره زمانی خاصی را برای تکمیل یک چرخه از فرآیند حسابداری انتخاب می کند. به عنوان مثال، ماهانه، فصلی یا سالانه ، بر اساس یک سال مالی یا تقویمی. با استفاده از سپیدار سیستم به صورت ماهیانه ، فصلی یا سالانه گزارش های خود را دریافت کنید . برای خرید سپیدار سیستم در اصفهان کافیست به وبسایت آریا تراز مراجعه کنید.
  7. مفهوم تطبیق: این اصل حکم می کند که برای هر ورود درآمد ثبت شده در یک دوره حسابداری معین، باید یک ورودی هزینه برابر برای محاسبه صحیح سود یا زیان در یک دوره معین ثبت شود.
  8. مفهوم تحقق: بر اساس این مفهوم، سود تنها زمانی شناسایی می شود که به دست آید. پیش پرداخت یا کارمزد پرداختی تا زمانی که کالا یا خدمات به خریدار تحویل داده نشود، سود محسوب نمی شود.

شرایط اساسی حسابداری

در اینجا نگاهی گذرا به برخی از اصطلاحات مهم حسابداری آورده شده است.

معادله حسابداری : معادله حسابداری، مبنای سیستم دو ورودی به صورت زیر نوشته شده است:

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

این بدان معنی است که تمام دارایی های یک شرکت از محل وام های طلبکاران و از حقوق صاحبان سهام سرمایه گذاران تامین شده است. “دارایی” در اینجا مخفف پول نقد، حساب های دریافتنی، موجودی کالا و غیره است که یک شرکت در اختیار دارد.

روش‌های حسابداری: شرکت‌ها بین دو روش حسابداری نقدی یا حسابداری تعهدی انتخاب می‌کنند. تحت حسابداری بر مبنای نقدی، که توسط مشاغل کوچک ترجیح داده می شود، تمام درآمدها و هزینه ها در زمان دریافت یا ارسال واقعی پرداخت ها ثبت می شوند. در حسابداری بر مبنای تعهدی، درآمد در زمان کسب و هزینه ها در زمان وقوع ثبت می شود.

حساب دریافتنی: مبلغی که مشتریان شما پس از تحویل و یا استفاده از کالا یا خدمات بدهکار هستند.

حساب پرداختنی: مقدار پولی که به طلبکاران، تامین کنندگان و غیره در قبال کالاها و یا خدماتی که آنها تحویل داده اند بدهکار هستید.

دارایی ها (ثابت و جاری): دارایی های جاری دارایی هایی هستند که ظرف یک سال مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال، وجه نقد، موجودی، و حساب های دریافتنی (به بالا مراجعه کنید). دارایی های ثابت (غیر جاری) ممکن است برای بیش از یک سال مزایایی را برای یک شرکت فراهم کند . به عنوان مثال، زمین و ماشین آلات.

ترازنامه: گزارش مالی که خلاصه ای از دارایی ها و بدهی های شرکت و حقوق صاحبان سهام را در یک زمان معین ارائه می کند.

سرمایه: دارایی مالی و ارزش آن مانند وجه نقد و کالا. سرمایه در گردش عبارت است از دارایی های جاری منهای بدهی های جاری.

صورت جریان وجوه نقد: صورت جریان نقدی یک کسب و کار تعادل بین مقدار وجه نقد به دست آمده و مخارج نقدی انجام شده را نشان می دهد.

اعتبار و بدهکار: اعتبار یک ورودی حسابداری است که یا یک حساب بدهی یا حقوق صاحبان سهام را افزایش می دهد یا یک حساب دارایی یا هزینه را کاهش می دهد. در سمت راست در یک ورودی حسابداری وارد شده است.  هزینه را افزایش می دهد یا یک حساب بدهی یا حقوق صاحبان سهام را کاهش می دهد. 

حسابداری دوطرفه: در حسابداری دوبار ورود، هر تراکنش حداقل در دو حساب ثبت می شود . به عنوان اعتبار در یک حساب و به عنوان بدهکار در حساب دیگر.

صورت مالی: صورت مالی سندی است که مبادلات مالی یک واحد تجاری یا یک شخص را نشان می دهد. سه صورتهای مالی مهم برای کسب و کارها عبارتند از ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان .

دفتر کل: ثبت کامل تراکنش های مالی در طول عمر یک شرکت.

ورودی مجله: ورودی در مجله که تراکنش های مالی را به ترتیب زمانی ثبت می کند.

صورت سود و زیان (صورت درآمد): صورت مالی است که عملکرد یک شرکت را با بررسی درآمدها، هزینه ها و هزینه ها در یک دوره خاص خلاصه می کند.

حسابداری تک ورودی: تحت حسابداری تک ورودی که عمدتاً توسط مشاغل کوچک یا مشاغل استفاده می شود، درآمدها و هزینه ها از طریق خلاصه روزانه و ماهانه دریافت ها و پرداخت های نقدی ثبت می شود. (

انواع حسابداری: حسابداری مالی اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت را به سرمایه گذاران و اعتبارات گزارش می کند. حسابداری مدیریت داده های مالی را برای توسعه کسب و کار در اختیار مدیران قرار می دهد.

اصول حسابداری