هنگامی که همهگیری دو سال قبل آغاز شد، به طور ناگهانی تعداد زیادی از کارمندان سازمانها به کار از راه دور روی آوردند، شرکتها به سرعت برنامههای کاربردی را به ابر منتقل کردند و مقولهی امنیت دسترسی از راه دور حیاتی شد. بنابراین واضح است که وضعیت شبکههای سازمانی برای همیشه تغییر کرده است.
برای بهبود بحث امنیت، شرکتها به دنبال فناوریهای جدیدی مانند SASE (مخفف Secure access service edge) هستند تا شبکه و امنیت لبه را در یک پلتفرم مدیریت شده ترکیب کنند. همچنین پیادهسازی اعتماد صفر (Zero-Trust) اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ زیرا شرکتها به دنبال راههای موثرتری برای مبارزه با حملات سایبری در دنیای پیچیده امروز هستند. فاصله بین امنیت و شبکه در حال محو شدن است، شرکتهای امنیتی سنتی، وارد حوزه شبکه میشوند و شرکتهای شبکه، بحثهای امنیتی خود را ارتقا میدهند.
با توجه به موارد بالا، 10 شرکت برتر در زمینه شبکههای سازمانی انتخاب شدهاند. این شرکتها نشان دادهاند که چشمانداز روشنی برای آینده شبکه دارند و یک برنامه قوی و محکم برای دستیابی به اهداف خود دارند.
۱) سیسکو: پیشرو در SASE، Zero Trust، IoT و NaaS
هیچ کس تاکنون نتوانسته است سیسکو را به عنوان پرچمدار فروشندگان شبکه کنار بزند. سیسکو SASE را با یک بسته یکپارچه که شامل فناوریهایی از خریدهای استراتژیک مانند Meraki برای SD-WAN و AnyConnect برای دسترسی از راه دور و Duo برای Zero Trust است، ارائه کرده است. در مورد شبکه به عنوان یک سرویس چطور؟ سیسکو اخیرا یک سرویس NaaS مبتنی بر اشتراک به نام Cisco Plus را معرفی کرده است. در مورد اینترنت اشیا نیز سیسکو با راهکارهایی از جمله مجموعه جدید روترهای صنعتی 5G خود، آن را پوشش داده است. علاوه بر این سیسکو همچنان رهبر بازار در دستههای اصلی مانند سوئیچ اترنت باقی میماند: طبق اعلام IDC، همهگیری، درآمد سوئیچ سیسکو در سال 2020 را نزدیک به 10 درصد کاهش داد، اما سیسکو همچنان 39 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. (برای مقایسه، در نظر بگیرید که سهم ژونیپر از بازار سوئیچ تنها 3 درصد است).
اقدامات کلیدی: سیسکو اخیراً حسابی ولخرجی کرده و مالکیت شرکتهای مؤثری را خریداری کرده است. خریدها عبارتند از Fluidmesh (IoT صنعتی و وسایل نقلیه متصل)، Kenna Security (مدیریت آسیب پذیری)، و Sedona Systems (شبکه نرم افزاری تعریف شده).
از نظر آمار و ارقام: سیسکو درآمد سه ماهه خود را 12/8 میلیارد دلار گزارش کرد که رشد 7 درصدی کلی و در بحث امنیت، افزایش 13 درصدی، در پلتفرمهای زیرساخت افزایش 6 درصدی و در برنامههای کاربردی، افزایش 5 درصدی را نشان میدهد.
چشمانداز: از آنجایی که شرکتها مدلهای کسبوکار خود را در دنیای پس از همهگیری بازنگری میکنند، انتظار میرود هزینههای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف به خصوص اینترنت اشیا، SASE و Zero Trust افزایش یابد. سیسکو با ارائه مجموعه گستردهای از سختافزار، نرمافزار و خدمات، موقعیت خوبی برای بهرهگیری از تمایل مدیران ارشد فناوری به کاهش تعداد شرکای استراتژیک دارد.
۲) VMware: رایگان و پیشگام در نوآوری و رشد
VMware سبد محصولات خود را با موفقیت از مجازیسازی سرور به کانتینرها، امنیت، مهاجرت ابری، مدیریت ابر، مدیریت اندپوینت، SD-WAN، ابرهمگرایی و شبکههای پیشرفته گسترش داده است. اما چند ماه گذشته برای VMware بسیار پر حادثه بوده است. در سال گذشته، پت گلسینگر، مدیر عامل شرکت، پس از 10 سال مدیریت، به اینتل بازگشت. جایی که قبلاً 30 سال در آنجا کار کرده بود. در ماه آوریل، Dell اعلام کرد که VMware در حال مستقل شدن از این شرکت است. (EMC در سال 2004، VMware را خریداری کرد و Dell در سال 2016، EMC را خرید که VMware بخشی از این معامله بود).
اقدامات کلیدی: تبدیل شدن دوباره به یک شرکت مستقل احتمالاً بزرگترین حرکت VMware است که باید با EMC و Dell که هر دو اساساً شرکتهای سختافزاری هستند، کنار بیاید، در حالی که در عین حال تلاش میکند همچنان به ابتکارات خود در حوزهی نرمافزار ادامه دهد.
بر اساس اعداد و ارقام: در خرید 67 میلیارد دلاری EMC، شرکت دل، 81 درصد از سهام VMware را به دست آورد. طبق شرایط قرارداد استقلال VMware، فروش حدود 9.5 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که Dell از آن برای کمک به پرداخت بدهی هنگفتی که در خرید اولیه به وجود آمده است، استفاده خواهد کرد.
چشمانداز: رابطه بین Dell و VMware همیشه چیزی شبیه به عدم تطابق بوده است. VMware به عملکرد مستقل خود افتخار میکرد، اما همچنان متعلق به Dell بود، محصولات آن از طریق کانالهای Dell فروخته میشد و دو شرکت فناوریهایی مانند زیرساختهای فوق همگرا را با هم توسعه دادند. در حالی که VMware و Dell به روابط کاری نزدیک خود ادامه خواهند داد، تحلیلگران میگویند که جدایی VMware را قادر میسازد تا چابکتر شود و افزایش سطح استقلال به آن اجازه میدهد تا به طور بالقوه با رقبای Dell معامله کند.
۳) آریستا نتورکس: هدف قرار دادن بازار فضای ابری با امنیت و شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی
آریستا میداند که صرفاً تلاش برای کاهش سهم بازار سیسکو در بازار سوئیچینگ پرسرعت و وابستگی بیش از حد به درآمد فیسبوک و مایکروسافت، یک استراتژی موفق برای رشد پایدار در طول زمان نیست. این شرکت در حال تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود، هدف قرار دادن بازار سوئیچ کمپ (Campus)، ارائه مدیریت شبکه، و حرکت به حوزه هایی مانند امنیت، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی است.
اقدامات کلیدی: خرید شرکت Awake Security، که تشخیص تهدید فعال مبتنی بر هوش مصنوعی را برای شبکههای IOT فراهم میکند.
از نظر اعداد و ارقام: در دهه گذشته، سهم بازار آریستا در سوئیچینگ پرسرعت از 3.5٪ به 16.3٪ افزایش یافته است. (سیسکو از 78.1 درصد در سال 2012 به 43.7 درصد در نیمه اول سال 2020 کاهش یافته است.)
چشم انداز: تحت رهبری ثابت Jayshree Ullal، یکی از معدود مدیران عامل زن در حوزه آی تی، آریستا با وضعیت بسیار خوبی از بیماری همهگیر خارج شده است. این شرکت افزایش 27 درصدی را در رشد درآمد سه ماهه اول و سود عملیاتی خالص نزدیک به 200 میلیون دلار گزارش کرد. همانطور که هولگر مولر، تحلیلگر حوزه شبکه میگوید:«آریستا نتورکس نمونه خوبی از این است که وقتی شما محصولات جذابی داشته باشید و یک شرکت را از نظر تجاری محتاطانه مدیریت کنید، چه اتفاقات خوبی رخ میدهد. در سمت محصول، آریستا با تمرکز بر شبکههای امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار خوب عمل کرده است.»
۴) HPE/Aruba: رهبر مارکت در حوزه SASE
شرکت Aruba زیرمجموعهی HPE، مجموعهای قدرتمند از قابلیتها را برای شرکتهایی که نیاز به ادغام شبکههای محلی سیمی و بیسیم، زیرساختهای رایانش لبه و دسترسی ابری برای دفاتر شعبه و کارکنان دور کار را به روشی خودکار و ایمن جمعآوری کرده است. گارتنر، Aruba را در موقعیتی پیشرو در بازار دسترسی شبکه بی سیم/سیمی میداند و اشاره میکند که «عملکرد Aruba ClearPass (کنترل دسترسی امن شبکه) و AirWave (مدیریت شبکه) همچنان نوار را برای بازار تعیین می کند.» Aruba همچنان تأثیرگذار روندهای رقابتی در بازار است. در همین حال، HPE در حال توسعه خدمات ابری مبتنی بر مصرف GreenLake است و قصد دارد تا سال آینده هر یک از خدمات و محصولات خود را از طریق GreenLake ارائه دهد.
اقدامات کلیدی: سال گذشته تأسیسات Silver Peak را خریداری کرد، یکی از رقبای اصلی برای سلطهی سیسکو در بازار SD-WAN.
بر اساس آمار و ارقام: 925 میلیون دلار: مبلغی که HPE (که 6 سال قبل مالکیت Aruba را خرید) برای Silver Peak هزینه کرد.
چشم انداز: طبق گزارش جدیدی از گروه 650، Aruba با ادغام فناوری Silver Peak در خطوط تولید خود، به عنوان یک رهبر در بازار نوظهور SASE ظاهر شده است. و در آخرین گزارش درآمد خود، HPE اعلام کرد که درآمد لبه هوشمند مبتنی بر Aruba 806 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. HPE گفت که انتظار دارد Aruba به سهم خود در هر دو سوئیچینگ Campus و WLAN ادامه دهد. با این حال، چشم انداز Aruba در اوایل ژوئن زمانی که یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل قدیمی، کرتی ملکوته اعلام کرد که پس از 19 سال شرکت را ترک میکند، کمی دچار ابهام شد. علاوه بر این، پارتا ناراسیمهان، مدیر ارشد فناوری قدیمی Aruba و معمار ارشد پرادیپ ایر نیز شرکت را ترک کردند. HPE فیل موترام، معاون ارشد گروه ارتباطات HPE را به عنوان جایگزین ملکوته در سمت مدیرعامل منصوب کرده است و دیوید هیوز از Silver Peak مدیر ارشد محصول و CTO خواهد شد. یکی از نقاط قوت Aruba، تیم رهبری پایدار آن بوده است که برای نزدیک به دو دهه نوآوری را هدایت کرده است، بنابراین تغییراتی در این مقیاس، بسیار قابل توجه است. این واقعیت که HPE فردی را از خارج از Aruba برای تصدی این سمت انتخاب کرد نیز قابل توجه است. ملکوته و تیمش پیش از این توانسته بودند استقلال Aruba را در خانواده HPE حفظ کنند.
۵) اکستریم: یکپارچهسازی شرکتهای زیرمجموعه برای موفقیت در آینده
شرکت اکستریم نتورکس بین سالهای 2016 تا 2019 شروع به خرید شرکتهای زیادی در حوزه شبکه کرد (Zebra Technologies برای WLAN، تجارت شبکه Avaya، سوئیچینگ Brocade، مسیریابی و تجزیه و تحلیل، تجهیزات Wi-Fi 6 Aerohive، نرمافزار SD-WAN، و خدمات مدیریت ابری). برای ادغام آن محصولات و فناوریها و بیرون آمدن از سوی دیگر با یک استراتژی منسجم، سخت کار کرده است. به گفته گارتنر، اکستریم با موفقیت زیرمجموعههای خود را یکپارچه کرده و آن را به عنوان یک سازمان پیشرو در زیرساختهای دسترسی سیمی و بی سیم LAN رتبه بندی کرده است. گارتنر میگوید: «اکستریم مجموعه گستردهای از برنامهها و سرویسهای شبکه تحت مدیریت ابری و مدیریت شده در محل را در ارتباط با سوئیچینگ سیمی سرتاسر و محصولات WLAN ارائه میکند.»
اقدامات کلیدی: اکستریم در آخرین کنفرانس کاربران خود، چشم انداز کلی خود را برای آینده اعلام کرد که به نام Infinite Enterprise نامیده میشود. ایده این است که در دنیای پس از همهگیری، شرکت باید نیازهای یک نیروی کار جهانی و ترکیبی را برآورده کند. اصول کلیدی اتصال توزیع شده، فضای ابری مقیاس پذیر و تجربه کاربر محور مصرف کننده است.
بر اساس اعداد و ارقام: 122 درصد رشد سالانه خدمات اشتراک مدیریت ابری ExtremeCloud IQ.
چشم انداز: اکستریم با توجه به آخرین گزارش سه ماهه مالی، آماده است تا از قمار خود بر روی مدیریت ابری، اتوماسیون و هوش مصنوعی سود ببرد. درآمد شرکت نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش یافته و رئیس و مدیرعامل، اد مِیِرکُرد نسبت به این موضوع خوشبین است: «اکستریم در موقعیتی قویتر از قبل از همهگیری قرار دارد و مشتریان سازمانی برای شبکههای توزیعشده به راهکارهای پیشروی اکستریمروی میآورند.»
۶) پالو آلتو نتورکس: یک پلتفرم امنیت ابری ایدهآل
Palo Alto Networks دامنه فعالیتهای خود را از طریق خرید مالکیت شرکتهای موفق در سه سال گذشته گسترش داده است: شرکت امنیت ابری RedLock، شرکت هماهنگ سازی امنیتی Demisto، شرکت امنیت کانتینری Twistlock، راهاندازی سرورلس PureSec، راه اندازی اینترنت اشیاء Zingbox، شرکت میکروسگمنتیشن Aporeto و شرکت SD-WAN یعنی CloudGenix. پالو آلتو این خریدها را در یک پلتفرم امنیتی ابری گسترده به نام Prisma Cloud ادغام کرده است که به امنیت در طول چرخه عمر برنامه میپردازد و طبق گفته گارتنر، از مالکیت CloudGenix برای تبدیل شدن به یک رهبر در SASE استفاده کرده است.
۷) فورتی نت: پلتفرم برای همگرایی امنیت و شبکه
تلاقی امنیت و شبکه یک پیشرفت استثنایی برای فورتی نت بوده است. این شرکت از خطوط تولید داخلی خود از فایروالهای نسل بعدی، آنتی ویروس، SD-WAN، سوئیچینگ اترنت و تجهیزات بیسیم استفاده کرده است تا جایگاهی قدرتمند در SASE، اعتماد صفر Zero Trust و مدیریت ابری به دست بیاورد.
اقدامات کلیدی: فورتی نت اخیراً شرکت OPAQ Networks را خریداری کرده است که دارای سرویس ابری دسترسی به شبکه با اعتماد صفر است.
بر اساس آمار و ارقام: Fortinet 34 میلیون دلار برای مالکیت Panopta پرداخت کرد، ابزارهای این شرکت مدیریت سرورها، کانتینرها، برنامهها، پایگاههای داده، زیرساختهای ابری و مجازیسازی را خودکار میکند.
چشم انداز: برادران کن و مایکل زی نزدیک به 20 سال پیش Fortinet را تأسیس کردند و هنوز هم در راس آن هستند. کن مدیرعامل و مایکل رئیس و مدیر ارشد فناوری هستند. رهبری و آینده نگری مستمر آنها به Fortinet این امکان را داده است تا محصولات خود را هدفمند بسازد، بنابراین آنها در پلتفرمهایی مانند پارچه امنیتی Fortinet و سیستم مدیریت ابری Fortinet که همگی میتوانند از یک کنسول واحد اجرا شوند، ادغام شوند. در آخرین سه ماهه خود، Fortinet نتایج قوی را اعلام کرد و درآمد کل آن با افزایش 23 درصدی نسبت به سال گذشته به 710 میلیون دلار رسید. (لازم به ذکر است که در بهار امسال FBI هشداری صادر کرد مبنی بر اینکه هکرها از آسیبپذیری های موجود در سیستم عامل فورتینت سوء استفاده کرده اند. در پاسخ، فورتینت خاطرنشان کرد که این آسیبپذیری قدیمی است و از مشتریان خواست نرم افزار خود را به آخرین نسخه بهروزرسانی کنند).
۸) جونیپر: تعبیه هوش مصنوعی در سراسر خطوط تولید خود
جونیپر یکی از معدود فروشندگان تجهیزات شبکه که هنوز پابرجاست، در حال انجام اقدامات گسترده برای انتقال به حوزههایی مانند SASE، هوش مصنوعی، SD-WAN، بیسیم و شبکههای مبتنی بر هدف است. گارتنر میگوید جونیپر در زیرساختهای WAN-edge با یک راهحل جامع از جمله قابلیتهای جامد با SD-WAN، عملیات، انعطافپذیری استقرار و امنیت قوی، رویایی است.
اقدامات کلیدی: در ژانویه، جونیپر، پیشگام شبکه مبتنی بر هدف (IBN) Apstra و سیستم عامل Apstra آن را خریداری کرد.
بر اساس آمار و ارقام: جونیپر در ماه دسامبر سال 2020، 450 میلیون دلار برای مالکیت شرکت «128 Technology» پرداخت کرد، که نرم افزار مسیریابی هوشمند را ارائه میدهد که هزینه اجرای SD-WAN و WAN ها را کاهش میدهد.
چشم انداز: شکی نیست که جونیپر در چندین سال گذشته برای جبران کاهش درآمد ارائهدهندگان خدمات تلاش کرده است. درآمد سالانه Juniper در سال 2015 به 4.8 میلیارد دلار رسید و در سال 2020 تنها 4.45 میلیارد دلار بود. اما تحلیلگران میگویند که جونیپر ممکن است به نقطه عطف خود رسیده باشد. جونیپر در سه ماهه آخر خود 8 درصد افزایش درآمد را گزارش کرد. و تزریق فناوریهای جدید و استعدادهای جدید حاصل از خریدهای اخیر فرصتهایی را برای جونیپر فراهم میکند تا در زمینههایی مانند اتوماسیون مرکز داده، SASE، شبکه باز، SD-WAN و هوش مصنوعی رهبری بازار را به دست آورد.
۹) انویدیا: سرمایهگذاری بر روی هوش مصنوعی در مراکز داده سازمانی و امیدواری برای تایید قانونی معامله Arm
انویدیا که یک نوآور و قدرتمند در دنیای بازی است، میخواهد در استقرار هوش مصنوعی در مراکز داده سازمانی پیشرو باشد. انویدیا سال گذشته دو خرید عمده انجام داد: خرید سازنده سوئیچهای هوشمند Mellanox به قیمت 6.9 میلیارد دلار و فروشنده سیستمعامل شبکه منبع باز Cumulus. این حرکتها به انویدیا یک پیشنهاد کامل از پردازندههای گرافیکی با کارایی بالا به یک پلتفرم نرمافزاری داد که بر اساس آن برنامههای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی مخصوص صنعت را بسازد. انویدیا همچنین با فروشندگان کلیدی صنعت مانند VMware و RedHat همکاری کرده است تا اطمینان حاصل کند که پردازندههای گرافیکی آن در طیف گستردهای از پلتفرمها یکپارچه هستند.
اقدامات کلیدی: به نظر میآید خریدهای کلیدی که ذکر شد برای ماجراجویی انویدیا کافی نبودند، بنابراین انویدیا در ماه سپتامبر خرید Arm Ltd را اعلام کرد، که خود تراشه تولید نمیکند، اما مجوز فناوری ریزپردازنده خود را به سختافزارهای کامپیوتری بزرگ و OEM های گوشیهای هوشمند میدهد.
بر اساس اعداد و ارقام: انویدیا برای خرید Arm، مبلغ 40 میلیارد دلار میپردازد.
چشم انداز: انویدیا در موقعیت خوبی برای استفاده از هوش مصنوعی در سناریوهای مرکز داده، ابر و لبه قرار دارد. با این حال، به نظر می رسد مخالفت با معامله Armدر حال تشدید است و این موضوع را زیر سوال می برد که آیا تنظیمکنندهها این معامله را تایید خواهند کرد. گوگل، مایکروسافت و کوالکام مخالفت کردهاند و نگرانیهایی را در مورد اینکه آیا پس از بسته شدن خرید، همچنان به فناوری Arm دسترسی خواهند داشت یا خیر، مطرح کردهاند. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده تحقیقاتی را آغاز کرده است، و در ماه آوریل، بریتانیا (جایی که Arm در آن قرار دارد) برنامههایی را برای تحقیقات خود در مورد اینکه آیا این معامله امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد، اعلام کرد. علاوه بر این، انویدیا به تایید چین نیاز دارد، جایی که مالک فعلی شرکت Arm یعنی SoftBank در آن قرار دارد و روابط تجاری بین ایالاتمتحده و چین این روزها بسیار سرد است. در هر صورت، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، مطمئن است که میتواند موانع نظارتی را پشت سر بگذارد و قرارداد را تایید کند.
۱۰) Dell Technologies: تمرکز بر نوسازی مراکز داده
با داشتن مایکل دل دمدمی مزاج در راس کار، شرکت هرگز قابل پیشبینی نیست. ابتدا 67 میلیارد دلار برای خرید EMC که مالک VMware بود، خرج کرد. اکنون، VMware را برای جمعآوری حدود 9.5 میلیارد دلار ترک میکند، که برای کمک به پرداخت بدهیهایی که هنگام خرید شرکت در وهله اول متحمل شده بود، استفاده میشود. به گفته مایکل دل، این حرکت برای هر دو شرکت خوب است زیرا هر کدام سطحی از استقلال را به دست خواهند آورد. او میگوید تمرکز دل در آینده روی مدرنسازی مرکز داده، کسبوکار رو به رشد رایانههای شخصی، و ایجاد یک اکوسیستم باز برای ابر ترکیبی و خصوصی، اج، 5G، مخابرات و مدیریت داده است. دل همچنین میخواهد با ابتکار APEX خود در بازار فناوری اطلاعات به عنوان یک سرویس پیشرو باشد.
اقدامات کلیدی: علاوه بر واگذاری VMware، شرکت Dell تجارت نرم افزار یکپارچه سازی داده Boomi خود را به یک شرکت سهامی خاص می فروشد.
بر اساس آمار و ارقام: 4 میلیارد دلار: مبلغی که Dell برای Boomi دریافت میکند، پولی که انتظار میرود به پرداخت بدهی کمک کند. در آخرین سه ماهه خود، Dell گزارش داد که گروه راهکارهای زیرساختی آن 7.9 میلیارد دلار درآمد داشته است که 5٪ افزایش یافته است. درآمد سرورها و شبکه 4.1 میلیارد دلار بود که 9 درصد افزایش داشت در حالی که درآمد ذخیرهسازی ثابت بود. درآمد عملیاتی در این بخش 788 میلیون دلار بود که 8 درصد افزایش داشت.
چشم انداز: آیا استقلال VMware در واقع چیزی را تغییر میدهد یا فقط یک ترفند حسابداری است؟ این مسئله بعدا بررسی خواهد شد. به هر حال، مایکل دل با 41 درصد مالکیت شرکت، همچنان رئیس هیئت مدیره VMware خواهد بود. و VMware یک قرارداد تجاری پنج ساله برای همکاری با Dell در زمینه فناوری Hyperconvergence به اشتراک گذاشتن تیم های فروش و خدمات مالی امضا کرده است. در هر صورت این دو شرکت عالی کار می کنند و انتظار دارند در آینده حتی بهتر عمل کنند.