کسب و کارهای بسیاری از فروش اینترنتی برای دستیابی به بازارهای جدید استفاده میکنند. اما بسیاری از مشاغل سنتی هنوز تصمیمی دربارۀ ورود به فضای مجازی برای توسعه بازاریابی و فروش خود نگرفتهاند. دلایل متنوعی وجود دارد که شرکتها به سراغ فروش آنلاین نمیروند.
در این مقاله از سایت آیتیجو تصمیم داریم تا به بررسی دلایلی بپردازیم که چگونه فروش آنلاین به رشد کسب و کارها کمک خواهد کرد.
راهاندازی شعبه جدید کسب و کار با کمترین هزینه در فضای آنلاین
بسیاری از بیزینسها برای توسعه فعالیتهای تجاری خود به سراغ راهاندازی شعب جدید در مناطق مختلف یا شهرهای دیگر میروند. راهاندازی هر شعبۀ جدید هزینههای زیادی را برای کسب و کار ایجاد میکند. هزینه اجاره فروشگاه، دکوراسیون، تهیه تجهیزات، حقوق پرسنل و.. تا حدود چند صد میلیون تومان هزینه بر روی دست کسب و کار میگذارد. این در حالی است که راه اندازی کسب و کار اینترنتی هزینه چندانی ندارد.
فقط کافی است تا یک پیج اینستاگرامی داشته باشید و با تولید محتوای هدفمند به جذب مخاطبان بپردازید. البته بعد از مدتی باید به سراغ راهاندازی وبسایت فروشگاهی بروید. یک فروشگاه اینترنتی در حقیقت شعبه آنلاینی از کسب و کار شما خواهد بود که قابلیت جذب مشتریان جدیدی را خواهد داشت.
بسیاری از کسب و کارهای پیشگام که از چند سال گذشته به سراغ فضای مجازی رفتهاند، در آمد فروش آنلاین آنها بیشتر از میزان فروش در فروشگاههای فیزیکی شده است.
تجارت الکترونیک فرصتی برای استفاده از کانالهای جدید بازاریاب و جذب مشتری
هر کسب و کاری با جذب مشتریان جدید و البته حفظ مشتریان قدیمی و وفادار، پایدار باقی میماند. بازارهای سنتی مشتریان بالقوۀ زیادی دارند، اما از آنجایی که این بازارها محدود به مکان و زمان هستند، امکان جذب حداکثری مشتریان را برای کسب و کار بهوجود نمیآورند.
این در حالی است که در فروش اینترنتی، هیچ محدودیتی در عرضه کالا وجود ندارد و کسب و کار بهصورت 724 (7 روز هفته و 24 ساعت شبانهروز) محصولات یا خدمات را به مشتریانش در تمام نقاط کشور (یا حتی جهان) عرضه میکند.
در فروش آنلاین، کسب و کارها به مشتریانی دسترسی دارند که هرگز در فروش سنتی به آنها دسترسی نخواهند داشت. بازاریابی دیجیتال شیوهای پرسود برای هر کسب و کاری است که هیچ مدیر یا صاحب شرکتی، حاضر نیست مشتری و سود حاصل از آن را از دست بدهد.
رقابت با رقبا در فضای آنلاین با تقویت ظرفیت فروش اینترنتی
فروش اینترنتی، اهداف مختلفی را در بر میگیرد. در بسیاری از مواقع کسب و کارها اگر وارد فضای آنلاین نشوند، بازار و مشتریان را به رقبا واگذار خواهند کرد. با طراحی وب سایت برای کسب و کار یا راهاندازی پیج اینستاگرامی امکان توسعه برندینگ دیجیتال برای کسب و کار فراهم میشود.
در سایتهای فروشگاهی، علاوهبر درج محصول یا خدمت، امکان اطلاعرسانی، آموزش و تبلیغات هدفمند وجود دارد. آگاهی که کسب و کارها از طریق وب سایت یا شبکههای اجتماعیشان برای مخاطبان ایجاد خواهند کرد، باعث میشود تا اعتماد به برند افزایش پیدا کرده و مشتریان با اطمینانخاطر کافی به خرید اینترنتی بپردازند.
امروزه کسب و کارهایی که رقابت در فضای آنلاین را برنده شوند، حجم بیشتری از میزان فروش کالا یا خدمات را به خود اختصاص میدهند.
تغییر عادت خرید مردم از شیوههای سنتی به سمت فروش اینترنتی
فروش آنلاین تا چند سال پیش چندان مورد توجه نبود، زیرا زیرساختهای آن مهیا نشده بود و فرهنگ خرید اینترنتی در مردم شکل نگرفته بود. اما با رشد فضای مجازی و اعتماد مردم به سایتهای فروشگاهی، شاهد تغییر رفتار در شیوههای خرید مردم هستیم.
امروزه بسیاری از مردم ترجیح میدهند تا خریدهای خود را بهصورت آنلاین انجام دهند. در خرید اینترنتی دیگر نیازی نیست تا زمان زیادی را در ترافیک شهری برای رسیدن به مراکز خرید صرف کنیم. از سویی دیگر، در خرید اینترنتی مشتریان بدون محدودیت زمانی به بررسی کالاهای عرضه شده از برندهای مختلف میپردازند تا مناسبترین محصول یا خدمت را با توجه به نیازشان خریداری کنند.
تغییر عادات خرید مردم، نیاز به تغییر در شیوههای فروش برای کسب و کارها را الزامی کرده است.
سادگی راهاندازی سیستم فروش اینترنتی
یکی از دلایلی که موجب شده تا فروش آنلاین برای کسب و کارها جذاب باشد و بهصورت جدی به سراغ آن بروند، سادگی راهاندازی یک سیستم فروش اینترنتی است. کسب و کارها با توجه به شرایط خود از ابزارهای مختلفی برای فروش کالا بهصورت آنلاین به مشتریانشان استفاده میکنند:
1- راهاندازی پیج اینستاگرامی
از سادهترین شیوهها برای فروش کالا یا خدمت در بستر اینترنت، استفاده از شبکههای اجتماعی بهخصوص اینستاگرام است. ماهیت اینستاگرام و امکان نمایش تصاویر و ویدئو در قالب پست یا استوری در آن موجب میشود تا به یک ابزار ساده و مطمئن در فروش اینترنتی تبدیل شود.
2- راهاندازی سایت فروشگاهی
امروزه داشتن یک سایت فروشگاهی هزینه چندانی ندارد. تنها لازم است تا یک هاست فروشگاهی با کیفیت بالا را از شرکتی معتبر خریداری کنید و سپس با نصب وردپرس و ووکامرس و همچنین تهیه یک قالب مدرن فروشگاهی، آنلاینشاپ خود را راهاندازی کنید.
فروشگاههای آنلاین نقش مهمی در معرفی محصولات یا خدمات به مشتریان دارند. برای طراحی سایت فروشگاهی بهتر است به سراغ شرکتهای حرفهای و مطرح در این زمینه بروید.
3- فروش تلفنی یا پیامکی
علیرغم رشد سیستمهای آنلاین، هنوز روشهای فروش تلفنی یا پیامکی بهعنوان یک سیستم جانبی نقش مهمی در تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل دارد. در بازاریابی پیامکی امکان ارسال لینک خرید اینترنتی به مشتریانی وجود دارد که از قبل شناسایی شدهاند.
4- ایمیل مارکتینگ
فروش به مشتریان قدیمی برای کسب و کارها اهمیت دارد. زیرا باعث مراجعه مجدد آنان به فروشگاه آنلاین میشود. در فروش اینترنتی جذب مشتری قدیمی به نسبت مشتریان جدید سادهتر است. ایمیل مارکتینگ یک شیوۀ موثر و با نرخ تبدیل بالا در فروشهای آنلاین است که تمامی تلاشهای تیم بازاریابی را به نتیجه مورد نظر (یعنی قطعی شدن فروش) میرساند.
وایرالسازی محتواها در فضای مجازی و بر سر زبانها افتادن نام برند
کسب و کارهای کوچک و متوسط تا همین چند سال پیش امکانات زیادی برای تبلیغات در فضاهای مختلف را نداشتند. اما رشد فضای آنلاین باعث شده تا هر کسب و کاری که امکان راهاندازی پیج اینستاگرامی یا وب سایت اینترنتی برای خود را داشته باشند. این بسترهای آنلاین بهسادگی به کسب و کارها این امکان را میدهند تا رسانه تجاری و شخصیسازی شده خود را در اختیار داشته باشند. رسانهای که از آن برای تبلیغات هدفمند استفاده خواهد شد.
کسب و کارهای پیشگام برای اینکه در فروش اینترنتی موفق شوند با تولید محتوای دیجیتال به وایرالسازی محتواهای خود در فضاهای مجازی میپردازند. اگر یک محتوا مورد استقبال افراد بسیاری در فضای آنلاین قرار گیرد، افزایش اشتراکگذاری محتوا موجب میشود تا افراد دیگری نیز آن محتوا را مشاهده کرده و نرخ تعامل به شدت افزایش یاید. محتواهای دیجیتال وایرال شده در فضاهای آنلاین نقش مهمی در توسعه برند دیجیتال کسب و کارها خواهند داشت.
امکان آنالیز و کنترل دادهها در فروش اینترنتی
کسب و کارهای سنتی امکان بررسی دلایل تغییر در بازار یا تفزایش فروش در مقاطع خاص را با استفاده از دادهها ندارند. اما در فروش آنلاین، دادهها کمک زیادی به مدیران کسب و کار میکنند تا با تحلیل دقیق به بررسی رفتارهای احتمالی مشتریان بپردازند.
اکثر سیستمهای فروشگاهی آنلاین یا ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس امکان تحلیل دقیق رفتار مشتری را میدهند. امروزه بازاریابی برگشتی (Retention Marketing) تکنیکی موثر برای فروش کالا به مشتریانی است که به دلایل مختلفی سبد خرید را ترک کردهاند. امکان بهبود نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در فروش اینترنتی میزان سوددهی کسب و کار را به شدت افزایش میدهد.
اجرای انواع کمپینهای بازاریابی و تبلیغات برای افزایش فروش اینترنتی
برای کسب و کارهای سنتی اجرای کمپینهای تبلیغاتی توجیه چندانی ندارد. زیرا هزینه تبلیغات در رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون یا بیلبوردهای تبلیغاتی زیاد است. اما فروش اینترنتی این امکان را در اختیار کسب و کارها میگذارد تا کمپینها تبلیغاتی مختلفی را برای افزایش فروش در فضاهای مجازی اجرا کنند.
از سویی دیگر استفاده از تکنیکهای بازاریابی درونگرا مانند سئو سایت فروشگاهی یا سایت شرکتی بر روی فروش آنلاین محصولات یا خدمات تاثیر بهسزایی خواهد گذاشت.
سخن پایانی
فروش آنلاین شیوهای جدید برای بسیاری از کسب و کارهایی است که قصد دارند تا در بازارهای رقابتی تبدیل به پیشتاز صنعت خود شوند. در فروش اینترنتی با توجه به کاهش هزینههای راهاندازی فروشگاه یا بازاریابی، میزان سوددهی افزایش پیدا میکند.
مشتریانی که از طریق فضای مجازی جذب میشوند از پتانسیل بالایی برای خرید همیشگی از کسب و کار برخوردارند. به همین دلیل هزینه جذب مشتری به شدت کاهش مییابد. تغییر در شیوۀ خرید عامه مردم موجب شده تا اکثر برندهایی که قصد دارند در صنعت خود پیشگام بازار باشند به سراغ فروش اینترنتی بروند.
برندهایی که به راهاندازی سیستم فروش اینترنتی توجهای ندارند، به زودی جایگاه خود را به رقبا واگذار کرده و به برندی فراموش شده تبدیل میشوند.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.