در سالهای اخیر، مدیریت به یکی از شغلهای جذاب و پرتقاضا تبدیل شده است و بسیاری از افراد برای دستیابی به موقعیت های شغلی مختلف در این حوزه، تلاش میکنند. هر سازمان و واحد اقتصادی معتبری، بسته به نوع فعالیت، برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود، به مدیرانی توانمند و متخصص نیاز دارد. یکی از پستهای مدیریتی مهم که جزو پایههای اصلی بسیاری از شرکتها محسوب میشود، مدیر بازرگانی است؛ بهگونهای که سازمانها و ادارات بسیاری برای پیشبرد اهداف خود به دنبال استخدام مدیر بازرگانی هستند.
در مقاله پیش رو برای آشنایی بیشتر افراد علاقهمند به این حوزه کاری، به معرفی شغل مدیریت بازرگانی، شرح وظایف مدیر بازرگانی، مهارتهای موردنیاز این شغل و موقعیت های شغلی آن خواهیم پرداخت.
معرفی شغل مدیر بازرگانی
درآمد مناسب، جایگاه بالای اجتماعی و تعدد فرصت های شغلی مدیریت بازرگانی، باعث شده است که این رشته طرفداران بسیاری داشته و بسیاری از افراد دارای مدرک مدیریت بازرگانی، تمایل داشته باشند که بهعنوان مدیر بازرگانی مشغول به کار شوند.
یک مدیر بازرگانی مسئولیت خریدوفروش، مذاکره، پیگیری و نظارت بر قراردادهای سازمان، ارزیابی تامین کنندگان، رسیدگی به امور مشتریان، پیگیری فرصتهای تجاری جدید و رهبری استراتژیهای فروش و بازاریابی سازمان را بر عهده دارد.
معمولا شرکتهای مختلف به دنبال استخدام مدیر بازرگانی هستند تا این فرد با کمک تیم فروش و بازاریابی شرکت، بتواند فرصتهای جدیدی را برای توسعه به وجود آورد و به برندسازی آن شرکت کمک کند. در واقع، مدیران بازرگانی از طریق همکاری با تیم اجرایی یا مدیران محصول به توسعه کسبوکار و ترویج راهحلهای موجود کمک میکنند.
مسئولیتها و وظایف مدیر بازرگانی
وظایف و مسئولیتهای یک مدیر بازرگانی، از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت خواهد بود. اما برخی از این وظایف، کلی بوده و در موقعیت های شغلی مختلف این حوزه یکسان هستند. این وظایف عبارتاند از:
- بررسی عملکرد بخش فروش سازمان و تهیه گزارش های دورهای از آن
- آگاهی پیداکردن از سیاستهای کلی، اهداف کسبوکار و برنامههای استراتژیک در بخش فروش و تبدیل آنها به پروژه های اجرایی و برنامههای عملیاتی
- برآورده نمودن خواستهها و تقاضای مشتریان
- تدوین برنامههای ارائهشده توسط مدیران و ارائه پیشنهادهای موردنیاز برای پیشبرد برنامهها
- انجام مطالعات تخصصی در زمینه رضایت مشتری و بررسی نحوه عملکرد قسمتهای مختلف فروش
- کنترل و نظارت بر اجرای درست برنامههای تعیینشده
- کنترل و بررسی قیمت تمام شده کالا و محصولات
- نظارت و پیگیری ترخیص و امور گمرکی مربوط به اقلام خریداری شده
- انجام بازاریابی بهمنظور فروش محصولات تولیدی و کالاهای جدید
- انجام برنامهریزیهای بلندمدت برای پیداکردن تامین کنندگان محصولات جدید و درجهبندیکردن آنها
- همکاری با دپارتمانهای مربوطه برای تهیه مناقصههای منسجم
مهارت های موردنیاز برای استخدام مدیر بازرگانی
از جمله الزامات و مهارت های نرم و فنی موردنیاز برای استخدام یک مدیر بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- آشنایی با اصول مدیریت، مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و دیگر تکنیکها و روش های مدیریتی
- آشنایی با تکنولوژی و قابلیتهای فنی سازمان و راهکارهای علمی و نوین مدیریت
- داشتن مدرک کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی یا رشتههای مرتبط و یا گذراندن دورههای آزاد این رشته
- تسلط به مباحث مرتبط با فروش داخلی و خارجی
- آشنایی با سیستم پرداخت ارزی و بینالمللی
- آشنایی با اینترنت، فضای وب و تجارت الکترونیک
- داشتن مهارت رهبری برای هدایت تیمهای بازرگانی
- داشتن مهارت های ارتباطی و سازمانی قوی برای برقراری ارتباط با نهادها و دستگاههای دولتی و خصوصی بهمنظور پیشبرد اهداف
- آشنایی با سیستمهای بازاریابی، تکنیک های فروش و روش های تامین، تدارکات و خرید
- آشنایی با مدیریت پروژه و مدیریت ریسک
- داشتن مهارت های استراتژیک و مذاکرهای قوی بهمنظور تصمیمگیریهای تجاری درست
- داشتن توانایی تهیه گزارش های مختلف در زمینه امور فروش سازمان
- داشتن خلاقیت و طراحی راهحلهای مبتکرانه در هنگام رویارویی با مسائل جدید و تجربه نشده
- تسلط کامل به زبان انگلیسی تخصصی مرتبط با مسائل تجاری و بازرگانی
- آشنایی با قوانین مرتبط با تجارت و مسائل تجاری
موقعیت های شغلی رشته مدیریت بازرگانی
همانطور که پیشتر گفته شد، بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی به دنبال استخدام مدیر بازرگانی هستند و فرصت های شغلی متعددی برای فارغالتحصیلان رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد. در ادامه به چند نمونه از این موقعیتهای شغلی اشاره خواهیم کرد.
مدیر بازاریابی
یک مدیر بازاریابی وظیفه تخمین تقاضا برای محصولات و خدماتی که سازمان موردنظر و رقبایشان ارائه میدهند را بر عهده دارد. درواقع، مدیران بازاریابی، بازارهای بالقوه محصولات یا خدمات سازمان خود را شناسایی میکنند. این افراد با نظارت بر تیم بازاریابی تلاش میکنند تا استراتژیهای موردنیاز برای دستیابی به حداکثر سود موردنظر سازمان بهخوبی اجرا گردند.
مدیر فروش
از جمله وظایف یک مدیر فروش میتوان به تعیین استراتژی برای پیشبرد فروش، بررسی شکایات مشتری، مشخص نمودن بودجه، تعیین نیازها و خواستههای مشتری، افزایشدادن میزان فروش محصولات یا خدمات، تجزیه و تحلیل آمار فروش و هدایت نمودن توزیع کالا و خدمات از طریق تخصیص و تعیین هر یک از حوزههای فروش، اهداف فروش و همچنین تعیین برنامههای آموزشی برای نمایندگان فروش اشاره کرد.
تحلیلگر مشاغل
یکی دیگر از گزینههای استخدام مدیر بازرگانی، استخدام بهعنوان تحلیلگر مشاغل است. این فرد دادههای مرتبط با مشکلات یا رویهها در سازمان را گردآوری میکند تا با استفاده از دادههای گردآوریشده و نتیجهگیریهای بهدستآمده از آنها بتوان راهحلها یا تغییرات احتمالی را مشخص نمود.
تحلیلگر مالی
از جمله وظایف یک تحلیلگر مالی میتوان به تجزیه و تحلیل کیفی مرتبط با امور مالی و سرمایه گذاری سازمان، تهیه نمودن نمودارها و آمار و ارقام مرتبط با مسائل مالی، پیش بینی شرایط اقتصادی و صنعتی با استفاده از اطلاعات بهدستآمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی، تعیین نمودن عوامل موثر در قیمتگذاری و تهیهکردن برنامههای سرمایه گذاری با استفاده از تجزیه و تحلیل آمار مالی بهدستآمده، اشاره کرد.
جمعبندی و سخن پایانی
در این مقاله به معرفی شغل مدیر بازرگانی، شرح و وظایف و مسئولیتهای او و مهارتهای موردنیاز برای استخدام مدیر بازرگانی پرداختیم. علاوه بر این، چند نمونه از موقعیت های شغلی رشته مدیریت بازرگانی را معرفی نمودیم.
همانطور که مشاهده کردید، شغل مدیریت بازرگانی یکی از شغلهای پرتقاضا محسوب میشود و بسیاری از سازمانها و ادارات دولتی و خصوصی برای انجام مسئولیتهای مرتبط با خریدوفروش، مذاکره، پیگیری و نظارت بر قراردادهای سازمان، ارزیابی تامین کنندگان، رسیدگی به امور مشتریان، پیگیری فرصتهای تجاری جدید و رهبری استراتژیهای فروش و بازاریابی سازمان به دنبال استخدام یک مدیر بازرگانی توانمند و متخصص هستند.
به همین دلیل، در صورت داشتن شرایط لازم و کمی جستجو در سایتهای کاریابی میتوانید موقعیت شغلی مناسبی در این حوزه پیدا کرده و به درآمد ماهیانه بالایی دست پیدا کنید.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.