همه ما از واقعیت تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و اهمیت ایجاد تغییرات مثبت در شیوههای صنعتی خود آگاه هستیم. از آتشسوزیهای جنگلی گرفته تا طوفانهای دریایی و تغییر الگوهای آبوهوا در سراسر جهان، همگی نشان میدهند که تغییرات جدی لازم است.
نقش پررنگ مراکز داده در تغییرات آب و هوایی
صنعت مراکز داده نیز فرصتی منحصر به فرد برای ایفای نقش معنادار در مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارد. این صنعت با تعیین اهداف واضح و اقدامات جاهطلبانه برای کاهش اثرات زیست محیطی، ثابت کرده که برای تغییرات مثبت در تلاش است و به طور مداوم در میان مصرفکنندگان برتر انرژی پاک در سراسر جهان قرار میگیرد.
اکنون کسبوکارهای بیشتری مراکز داده در محل که آلایندهتر هستند، را ترک میکنند و به زیرساختهای سبزتر مهاجرت میکنند که توسط پلتفرمهای ابری و امکانات کولوکیشن اداره میشوند. به طور خلاصه، شواهد، مسیری را به سوی آینده دیجیتال سبزتر نشان میدهد.
نوآوری به بهبود پایداری کمک میکند
با این که تاکنون کارهای زیادی انجام شده است، اما هنوز اقدامات بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. مراکز داده هنوز از ژنراتورهای کربنزا برای توان پشتیبان استفاده میکنند و درصد کلی انرژی پاک در شبکه هنوز کم است. اینها عمدتاً چالشهای فناوری هستند که برای غلبه بر آنها به نوآوری و زمان نیاز داریم.
راهکارهای پایداری تضادی با منافع مالی ندارند
خوشبختانه امروز بیش از هر زمان دیگری واضح است که دیگر نیازی به انتخاب بین محیط زیست و سود مالی نداریم. راهکارهای پایدارتر ریسک را کاهش میدهند و سودآوری و شیوههای تجاری را بهبود میبخشند که این امر میتواند برای جوامعی که در آن فعالیت میکنیم نیز سودمند باشد.
مشتریان از مراکز داده پایداری بیشتر میخواهند
مشتریان مراکز داده به شکل معناداری در حال ایجاد تغییر در صنعت هستند. در اوایل شرکتهای بزرگ رایانش ابری مسئولیت پیادهسازی مراکز داده سبز را به عهده داشتند، اما اکنون آنها تنها نیستند. در سال 2018، 86 درصد از شرکتهای ایالات متحده گزارشهای پایداری خود را منتشر کردند. از آنجایی که اکثر شرکتها به بخش فناوری اطلاعات نیاز دارند، مراکز داده عنصر مهمی از مصرف انرژی را نشان میدهند. به همین دلیل شرکتها برای دستیابی به تعهدات پایداری خود، با مراکز داده پایدارتر همکاری میکنند.
در نظرسنجی که اخیراً توسط موسسه 451 Research صورت گرفت، تقریباً یک سوم از مراکز داده اعلام کردند که تمامی مشتریان آنها خواهان تعهدات الزامآور برای کارایی و پایداری هستند. 44 درصد دیگر گفتند که این موضوع برای اکثر مشتریانشان صادق است.
سیر پایداری صنعت مراکز داده
تمایل صنعت مرکز داده به سمت پایداری از سال 2007 آغاز شد. زمانی که بزرگترین اپراتورهای مرکز داده، گوگل، فیسبوک (متا) و آمازون، شروع به بهبود کارایی تجهیزات و امکانات مرکز داده خود کردند. بعد از اقدامات غولهای فناوری، سایر شرکتها به این موضوع توجه کردند و تمرکز سازمانها بر کارایی، باعث صرفهجویی عظیم در برق شد و تأثیرات مخرب را کاهش داد. اینها اولین نمونههای کاهش کربن و هزینهها بودند که به وضوح باعث ایجاد پایداری شد.
غولهای فناوری، پیشگامان همیشگی پایداری
در مرحله بعدی سیر پایداری، اپراتورهای بزرگ مراکز داده بر روی تهیه انرژیهای تجدیدپذیر برای تامین انرژی تمرکز کردند. قراردادهای خلاقانه خرید انرژی توسط بزرگترین مصرفکنندگان آن، مسیری را برای سایر شرکتهای کوچکتر ایجاد و انرژیهای تجدیدپذیر را برای بسیاری دیگر در دسترستر کرد.
ایجاد پروتکل تشخیص پایداری
ارائه دهندگان مراکز داده چند مستاجری، تشخیص دادند که یک ارتباط مناسب در مورد مصرف انرژی بین ارائهدهندگان و مشتریان وجود ندارد. اکثر انرژی مصرف شده در تاسیسات در واقع توسط مشتریان است، و بنابراین به یک پروتکل واضح نیاز بود تا مزایای انرژی پاکی که خریداری میشد به آنها منتقل گردد.
در یک نمونه اولیه، ارائه دهندگان مراکز داده چند مستاجری به همراه سازمان های غیردولتی پروتکلی را ایجاد کردند تا مشتریان، انرژی پاک مصرف شده در مراکز را تشخیص دهند. انتقال یک «مرکز داده در محل» به یک ارائه دهنده چند مستاجر اکنون به یک راه حل برای شرکتهایی تبدیل شده است که به دنبال کاهش ردپای کربن خود و دستیابی به اهداف انرژی تجدیدپذیر هستند.
این تلاشها زمینه را برای مرحله بعدی سیر پایداری صنعت مرکز داده فراهم کرده است. شفافیت، کارجمعی و نوآوری همگی نقشهای مهمی در مسیر پیش رو خواهند داشت. با افزایش پایداری، نقش مراکز داده بهعنوان یک جزء حیاتی زنجیره تأمین برای مشتریان بیشتر خواهد شد و این امر ما را قادر میسازد تا به نیرویی سریع و حتی مؤثرتر از سایر صنایع برای الزامات اقلیمی تبدیل شویم.
چشم انداز پایداری مراکز داده در آینده
اخبار خرید انرژی پاک توسط مراکز داده ممکن است قدیمی و روتین به نظر برسد، اما ما با نقطه ایدهآل کربن زدایی شبکه فاصله داریم. در سال 2022، ایجاد موفقیت در تأمین انرژیهای تجدیدپذیر و یافتن راههایی برای تأثیرگذاری نهایی در کربنزایی بسیار مهم خواهد بود. در حالی که میزان انرژی تجدیدپذیر خریداری شده توسط شرکتها، کاتالیزوری برای تامین انرژی پاک بوده است، اما ما باید توجه خود را بر نتیجه نهایی مورد نیاز یعنی «کربن زدایی» متمرکز کنیم.
دستیابی به پایداری نیازمند همکاری بینالمللی است
از آنجایی که همهی ما در یک اتمسفر زندگی میکنیم، تلاشی جهانی برای تسریع کربن زدایی مورد نیاز است. پیمان انرژی بدون کربن (CFE) مثالی از همکاری شرکتها، سیاستگذاران و سازمانهای جهانی برای اتخاذ و تسریع پیشبرد انرژی پاک است.
تطبیق کل مصرف برق یک شرکت با خرید انرژی پاک، در هر ساعت از شبانهروز، امروز یک چالش مهم است. این امر مستلزم درک مصرف ساعت به ساعت انرژی و دانش در مورد مکان و زمان تولید انرژی تجدیدپذیر است که شاید اکثر شرکتها نداشته باشند اما دستیابی به آن با فناوریهای آینده امکانپذیر خواهد بود.
استراتژیهای پایداری در ساخت مراکز داده
به عنوان صنعتی که هر سال به لحاظ فیزیکی خود را گسترش میدهد، باید بر استراتژیهای پایداری در ساخت مرکز داده تمرکز کنیم و تمرکز بر پایداری را از انتخاب مکان ساخت تا لحظه راهاندازی لحاظ کنیم. در آینده ارتباط بین تیمهای پایداری و تیمهای طراحی/ساخت روزبهروز بیشتر خواهد شد.
روش اطمینان از پایداری در ساخت و ساز
گواهینامههای ساختمان سبز یک روش عالی برای اطمینان از ساخت امکانات پایدار است و به عنوان یک روش کارآمد برای ارتباط پیشرفت خارجی عمل میکند. بسیاری از شرکتها در دنیا گواهینامه BREEAM را به عنوان استاندارد جهانی پایداری برای طراحی، ساخت و راهاندازی مراکز داده اتخاذ میکنند.
پایداری در عملیات مرکز داده
اثربخشی مصرف برق (PUE) تا مدتها یک شاخص کلیدی در تشخیص عملکرد باقی خواهد ماند. اما معیارهایی مانند اثربخشی مصرف آب (WUE) و اثربخشی مصرف کربن (CUE) در حال تبدیل شدن به شاخصهای جدید صنعت هستند. مصرف مسئولانه آب بسیار مهم است و اهمیت آن باعث شده اپراتورهای مراکز داده در طراحی سیستم خنک کننده تجدید نظر کنند و سیستمهای قدیمی را برای کاهش مصرف آب ارتقا دهند.
به عنوان مثال، بهکارگیری یک روش مدیریت انرژی با استفاده از استانداردهای ISO و اعتبارسنجی آن توسط شرکتهای شخص ثالث، یک استراتژی مناسب برای پایداری در عملیات است. انضباط و سختگیری در اجرای این برنامهها باعث بهبود عملکرد در طول زمان می شود.
جمعبندی
ما به عنوان یک صنعت، مسئولیت داریم که تأثیرات نامطلوب زیست محیطی خود را کاهش دهیم. پیمان «خنثیسازی اقلیمی مراکز داده» (Climate Neutral Data Centre Pact) نمونه ای از این است که چگونه میتوانیم به عنوان یک صنعت گرد هم آییم تا انتشار کربن را کاهش دهیم و پایداری را در خرید انرژی، ساخت تاسیسات و عملیات بلندمدت بهبود بخشیم.