Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارزش بازار زیرساخت ابری دنیا به 57 میلیارد دلار رسید

همزمان با افزایش سهم گوگل کلود، ارزش بازار زیرساخت ابری در سه ماهه دوم 2022 نسبت به سال گذشته 11 میلیارد دلار رشد کرد.
رشد مارکت زیرساخت رایانش ابری

در حالی که جهان برای کاهش رشد اقتصادی آماده می شود، در سه ماهه اخیر میلادی شاهد سرمایه‌گذاری عظیمی در خدمات زیرساخت ابری بودیم.

تحقیقات گروه سینرژی نشان می‌دهد که شرکت‌ها بیش از 57.5 میلیارد دلار، عمدتاً در مقیاس‌های عظیم هزینه کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش 11 میلیارد دلاری این بازار نسبت به سال گذشته است.

این در حالی است که دلار قوی و ضعف بازار چین دو عاملی بودند که بر رشد این بازار تأثیر منفی گذاشتند.

گوگل کلود که همچنان با زیان کار می‌کند، توانست سهم بازار خود را به 11 درصد برساند. اما این شرکت همچنان از مایکروسافت آژور (21 درصد) و آمازون وب سرویس (34 درصد) عقب‌تر است.

Microsoft Azure vs Google Cloud vs Amazon webservices (AWS)
گوگل کلود، مایکروسافت آژور و آمازون وب سرویس، غول‌های رایانش ابری

پس از این سه شرکت بزرگ، علی بابا کلود (پنج درصد)، IBM (سه درصد)، سیلزفورس (سه درصد)، تنسنت (دو درصد) و اوراکل (دو درصد) قرار دارند.

در رده‌های بعدی شرکت‌های بایدو، چاینا تلکام، چاینا یونیکام، هوآوی، فوجیستو، ان‌تی‌تی، اسنوفلیک، اس‌اِی‌پی و رک‌اسپیس همگی نزدیک به یک درصد از این بازار را در اختیار دارند.

این میزان رشد، گواهی قوی بر مزایای رایانش ابری است که علیرغم دو مانع عمده برای رشد، همچنان 24 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. جان دینسدیل، تحلیلگر ارشد در گروه تحقیقاتی سینرژی گفت: اگر نرخ‌های ارز ثابت می‌ماند و بازار چین در مسیر عادی خود باقی می‌ماند، درصد نرخ رشد تا بیش از 30 درصد می‌رسید.

«سه ارائه‌دهنده پیشرو ابری همگی وضعیت مالی خود را به دلار آمریکا گزارش می‌کنند، بنابراین نرخ رشد همگی آن‌ها با قدرت ارز اصلی‌شان کاهش می‌یابد. علی‌رغم آن، هر سه آن‌ها سهم خود را از یک بازار به سرعت در حال رشد در سال گذشته افزایش داده‌اند، که گواهی قوی بر استراتژی‌ها و عملکرد آنهاست. فراتر از این سه شرکت برتر، همه ارائه دهندگان ابری دیگر نیز با این که در مجموع حدود سه درصد از سهم این بازار را در سال اخیر از دست داده‌اند، اما همچنان شاهد رشد دو رقمی درآمد خود هستند. نکته کلیدی برای این شرکت‌ها تمرکز بر بخش‌های خاصی از بازار است که می‌توانند نسبت به سه شرکت بزرگ برتری داشته باشند.»

با این حال، ممکن است با ادامه مشکلات اقتصادی در جهان این روزهای خوب به پایان برسد یا حداقل از سرعت رشد آن کاسته شود. آمازون وب سرویس (aws) هشدار داد که مشتریان در حال کاهش هزینه‌های ابری همزمان با کاهش رشد اقتصادی هستند و از سویی دیگر مایکروسافت آژور نیز انتظارات رشد تحلیلگران را برآورده نکرده است.