روند های جذاب ۲۰۲۱ برای استفاده از خودکارسازی و هوش مصنوعی در مراکزداده
بخش اول: ربات ها به عنوان ابزار همکاری (مفهوم ربات در مقاله، بات های نرم افزاری و بهره مند از هوش مصنوعی است)
همه گیری جهانی ضمن کاهش اهمیت عملكرد انسانی در مراکزداده، باعث شد اکنون بیش از هر زمان سازمان ها در خودکارسازی و حتی استفاده از نیرو رباتیک و هوشمند در مرکزداده سرمایه گذاری می کنند. این موضوع موجب می شود تا نیروی انسانی متخصص ارزش و توانایی هایش را در بخش های مهم تر در سازمان نشان بدهد.
ربات ها به عنوان ابزار همکاری
طبق مطالعات اخیر Afcom چهل درصد از ارائه دهندگان مورد بررسی مراكزداده، اظهار داشتند كه ظرف ۳ سال آینده نرم افزارهای رباتیک یا بهره مند از هوش مصنوعی را در تاسیسات خود مستقر می كنند، زیرا این فناوری ها به «امکانات کارآمدتر، پایدارتر و در نهایت سودآورتری» منجر میشود.
همکاری برای ارتقاء
مقالات بی شماری در مورد اینکه چگونه روبات روزی جای انسان را می گیرند نوشته شده، اما یکی از بزرگترین روندهای اتوماسیون چند سال گذشته کاملاً خلاف این را ثابت کرده است. راه حل های رباتیک در مراکز داده به ربات ها و انسان ها این امکان را داده تا با همکاری یکدیگر نقش یکدیگر را ارتقا داده و به مشاغل کمک کنند تا راه های جدیدی برای ارائه خدمات کارآمدتر به مشتریان خود پیدا کنند.
به عنوان مثال می توان مهاجرت به ابر را در نظر گرفت! مهاجرت به ابر پروسه سخت و وقت گیری را برای بخش های IT در مشاغل ایجاد می کند. همین پیچیدگی و تنظیمات موجود در مهاجرت به ابر باعث شده تا صاحبان مشاغل فکر کنند تا همیشه به بصیرت یک انسان برای درست انجام دادن آن نیاز دارند، در حالی که کارهای زیادی برای انتقال به ابر انجام می شود که نیازی به تفکر انعطاف پذیر یک مهندس آی تی ندارد و دقیقاً همان کاری است که ایدهآل برای انجام توسط یک ربات است.
این نوع اتوماسیون امروزه در برخی از بخش های فناوری اطلاعات وجود دارد، اما حرکت به سمت این گونه اتوماسیون ها که باعث کاهش بار فعالیت های سازمانی می شود از روند هایی است که قطعاً در طی چند سال آینده رشد چشمگیری خواهد داشت.
بخش دوم: هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یکی از ابزارهای اصلی برای خودکارسازی مراکزداده است.
زیرا نه تنها کمک زیادی به کاهش دخالت های انسانی می کند بلکه با ارائه گزارشات دقیق از عملکرد تجهیزات، امکان کنترل بهتر و سریع تر را برای نیروی انسانی شاغل در مراکزداده فراهم می سازد.
پیش از این تصور می شد با آغاز دوره استفاده از هوش مصنوعی این فناوری جایگزین کارمندان می شود، در حالی که امروزه بهترین نتیجه در یک راهکار هوشمند برای خودکارسازی، از ادغام کارمندان و هوش مصنوعی در یک برنامه سیستماتیک حاصل می شود. به طوری که حالا هر کدام به جای حذف دیگری، کار دیگری را آسان تر می کنند.
گوگل و استفاده از AI در مراکزداده
گوگل با استفاده از هوش مصنوعی به مدیریت بهتر بار کاری سیستم های سرمایش و تهویه در مراکزداده خود کمک کرده به طوری که حالا تنظیمات این سیستم ها با بهره مندی از هوش مصنوعی به طور خودکار همگام با تغییرات آب و هوایی تنظیم می شود و با توجه به نیاز هر بخش منابع تقسیم می گردد.
همچنین AI با بررسی نوع عملکرد، دما و سطح میکروسکوپی تجهیزات موجود (رک، سرور، هارد و …) با ارسال گزارشات تصویری همراه با صدا کارکنان را از بروز خرابی و یا نقص و کاهش عملکرد تجهیزات آگاه می کند.
بخش سوم: خودکارسازی مراکزداده فوق مقیاس
تقاضا برای ایجاد و اجاره فضای مرکزداده طی پنج سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته، پلتفرم های ابری فوق مقیاس از جمله
Microsoft Azure, Facebook, Google Cloud Platform, Amazon Service
و سایر پلتفرم های رو به رشد آنلاین ظرفیت های عظیمی را با سرعتی باورنکردنی در سراسر جهان اجاره یا ایجاد کرده اند.
اکثر این رشد بیش از حد در بازارهای مرکز داده های مستقر مانند ویرجینیای شمالی، آمستردام و سنگاپور رخ داده است. این بازارها همچنان به عنوان مرکز اصلی برای خدمات میزبانی پلتفرم های آنلاین و یا ایجاد مراکزداده جدید به شمار می روند.
مرکز داده های ابر مقیاس، امکانی است که ذخیره و جابجایی حجم عظیم داده را برای سیستم عامل های آنلاین آسان می کند. علاوه بر این، آنها باید زیرساخت وب جهانی ، رسانه های اجتماعی ، رسانه های خبری، محاسبات هوش مصنوعی، پلتفرم های نوین بازی های ابری و زیرساخت های مقیاس پذیر ارائه دهندگان ابر را حفظ کنند.
به نظر می رسد با توسعه مراکزداده ابرمقیاس لزوم استفاده از خودکارسازی بیشتر و بیشتر می شود چرا که ارائه بهترین خدمات و کارایی را برای مشتریان و سرویس های زیرساختی اینترنت فراهم می کند.همانطور که این مراکز داده فوق مقیاس توسعه می یابند، نیاز به خودکاری سازی فرآیندهای درون آنها نیز افزایش می یابد. استفاده از داده ها از سراسر مرکز داده و استفاده از تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین برای استفاده از این داده ها برای شناسایی و ناکارآمدی یا بی نظمی کلیدی خواهد بود.
صنعت مرکز داده به سرعت در حال گسترش خواهد بود ، در نتیجه تقاضا برای مراکز داده فوق مقیاس در مکان های استراتژیک در سراسر جهان افزایش می یابد. بنابراین ، برای تکمیل زیرساخت های اینترنت و ارائه خدمات نوین روز به روز حرکت به سمت خودکارسازی و استفاده از هوش مصنوعی افزایش می باید.
بخش چهارم: نوآوری در سرمایش مراکزداده
برای نگه داشتن تاسیسات و تجهیزات مراکزداده در دمای مناسب، استفاده از یک سیستم کارآمد سرمایش و تهویه مراکزداده امری حیاتی است. در فناوری های سرمایش مرکز داده نوآوری کم نیست و این حوزه همیشه در حال پیشرفت است.
یکی از اصلی ترین معیار ها برای یک سیستم تهویه و سرمایش ایده آل بهره وری و مصرف انرژی است. امروزه هوش مصنوعی و خودکارسازی امکان استفاده از نوآوری های خلاقانه را فراهم کرده، به عنوان مثال یکی از گزینه های کاهش مصرف برق استفاده از آب دریا یا آب باران است.
در سال اخیر برخی شرکت های فعال در این حوزه، نرم افزاری پیشرفته را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه دادند که می تواند برای ارزیابی مصرف برق و تنظیمات دما در زمان واقعی و انجام تنظیمات متناسب با آن استفاده شود. همچنین در بعضی از مراکز داده پیشرفته با استفاده از بات های هوشمند میزان دما و رطوبت را جهت کنترل مصرف انرژی و افزایش کارایی کنترل می کنند.
بخش پنجم: نیاز مبرم مراکزداده به تخصص و لزوم آموزش به کارمندان
به طور کلی، مدیران یا متخصصان مرکزداده یک مجموعه مهارت اصلی دارند و برای یک هدف خاص استخدام شده اند. از آن جایی که این صنعت در لبه تکنولوژی قرار دارد روز به روز نوآوری ها و تکنولوژی های جدید به آن سرازیر می شود در نتیجه لزوم استفاده از کارمندانی که در نگهداری و توسعه نرم افزاری این فناوری ها تبحر کافی داشته باشند ، ضروری خواهد بود.
برای به حداکثر رساندن توانایی های متخصصان مرکز داده، سازمان ها باید نکاتی را برای ارائه ابزارها و آموزش های مورد نیاز است، رعایت کنند.
برای مثال یک ماتریس مهارت می تواند به مدیران کمک کند تا شکاف های استعدادی را به طور موثر از بین ببرند.
یک گام که امروزه اغلب نادیده گرفته می شود، همکاری با کالج ها، موسسات آموزشی بخش عمومی و تجاری است. امروزه مراکزداده اگر بخواهند تا به روز و کارآمد باقی بمانند و از تحولات دیجیتال عقب نمانند باید نحوه جذب و حفظ استعداد خود را تغییر دهند.
اتوماسیون مرکز داده روش خوبی برای بهره وری بیشتر از امکانات است اما امکان بهره مندی از مزایای کامل آن هرگز بدون داشتن تیمی از متخصصان نوآور که ممکن نخواهد بود.
حتی با پیشرفت تکنولوژی یک سازمان فقط به اندازه کارمندانی که در خط مقدم هستند، خوب خواهد بود.