شوتر قهرمانی چندنفرهی جدید سونی، کنکورد (Concord)، به دلیل ضعف در بازاریابی، قیمت بالای خود و عدم ویژگیهای منحصر به فرد، با مشکلات جدی مواجه شده است.
در هفتهی گذشته، بحثهای زیادی دربارهی کنکورد، بازی مالتیپلیر سبک شوتر جدید سونی، در فضای آنلاین مطرح شد. اما این بحثها نه به دلیل محبوبیت بازی، بلکه به دلیل کمبود شدید بازیکن است.
بسیاری از بازیها در ابتدای عرضه با فروش ضعیف مواجه میشوند، اما شکست کنکورد به شدت جلب توجه کرده است زیرا این بازی یک عنوان مهم از سونی است و آمار بازیکنان همزمان آن در استیم به شدت پایین است. در تاریخ ۲۳ آگوست (۲ شهریور)، کنکورد تنها ۶۹۷ بازیکن همزمان در استیم داشت و این تعداد از آن زمان افزایش نیافته است. در حال حاضر، تنها ۱۳۰ نفر در حال بازی کردن این بازی جدید سونی هستند که عددی بسیار پایین است.
دلایل شکست کنکورد
چرا کنکورد با چنین شکست بزرگی روبرو شده است؟ آیا واقعاً فروش آن به این بدی است یا ممکن است مشکلی در تحلیل دادهها وجود داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوالات، چندین تحلیلگر صنعت بازی نظر دادند.
لیام دین، تحلیلگر ارشد موسسه اومدیا، توضیح داد: «آمار استیم آنقدر بد است که حتی بدون دادههای دقیق دربارهی PS۵، میتوانیم بهطور نسبی مطمئن باشیم که بازی به شدت در حال شکست است.»
تحلیلگران دیگر نیز نگاهی به وضعیت پلی استیشن ارائه دادند. به گفتهی مت پیسکاتلا از Circana، کنکورد در تاریخ ۲۶ آگوست در بین تمام عناوین PS۵ در ایالات متحده، در رتبهی ۱۴۷ قرار داشت و کمتر از ۰/۲ درصد از بازیکنان فعال PS۵ در آن روز بازی را انجام داده بودند. همچنین، سایمون کارلس، نویسندهی خبرنامهی گیمدیسکاور، تخمین زد که فروش کلی کنکورد حدود ۱۰,۰۰۰ نسخه در استیم و ۱۵,۰۰۰ نسخه در پلی استیشن بوده است.
ریس الیوت از میدیا ریسرچ میگوید: «ساخت یک شوتر سرگرمکننده در فضای اشباع شدهی کنونی کافی نیست.»
مشکلات کنکورد
تحلیلگران در مورد دلایل شکست کنکورد به اتفاق نظر رسیدند: بازاریابی ضعیف، قیمت بالا و عدم تفاوت با سایر بازیها در یک ژانر اشباع شده.
مشکلات بازاریابی: پیسکاتلا بیان کرد که کمپین بازاریابی ضعیف سونی به کنکورد آسیب زد و نتوانست توجه کافی را جلب کند. او گفت که بازی از «آگاهی و تمایل به خرید پایین در میان گیمرها» رنج میبرد و افزود که دادهها نشان میدهد درصد بسیار کمی از بازیکنان از وجود کنکورد آگاه بودند. تحلیلگران دیگر نیز بر کمبود تبلیغات پیش از انتشار تأکید کردند. جوست ون درونن، استاد NYU Stern و نویسندهی خبرنامهی SuperJoost، افزود که کنکورد به عنوان یک اثر انحصاری و IP جدید به بازاریابی قویتری نیاز داشت، زیرا «فاقد پایگاه طرفداران پیشین» بود.
مشکل قیمتگذاری: با قیمت ۴۰ دلار، کنکورد در رقابت با بازیهای رایگان دچار مشکل شد. کارلس توضیح داد که بازیکنان شوترهای چندنفره معمولاً تنها در صورتی که تمام دوستانشان نیز تغییر بازی دهند، به بازی جدیدی روی میآورند. برای بازیهای رایگان، بازیکنان میتوانند بدون هزینه بالا آنها را امتحان کنند، اما قیمت ۴۰ دلار کنکورد باعث شد که بازیکنان نسبت به امتحان کردن آن بیمیل شوند. ون درونن افزود که این تمایل به امتحان نکردن بازیهای جدید در پایان چرخه کنسولها بیشتر است.
عدم تفاوت: هر تحلیلگری که با آنها صحبت کردم، بزرگترین مشکل کنکورد را عدم تفاوت آن دانست. هاردینگ-رولز اشاره کرد که زمانی که کنکورد شروع به توسعه کرد، سونی به محبوبیت شوترهای چندنفرهای مانند Overwatch تکیه کرده بود. اما از آن زمان، بازار با گزینههای باکیفیت و رایگان مانند ایپکس لجندز، ولورانت و اور واچ ۲ اشباع شده است. در مقایسه با این بازیها، کنکورد ویژگیهای جدیدی ارائه نکرد.
زمانبندی انتشار بازی: انتشار کنکورد در ۲۳ آگوست ۲۰۲۴، تنها سه روز پس از Black Myth: Wukong، باعث شد که کنکورد تحت الشعاع تبلیغات و هیاهوی رقبا قرار گیرد. با توجه به اینکه تاریخ انتشار کنکورد پنج ماه پس از اعلام تاریخ Black Myth: Wukong بود، سونی تصمیم به تأخیر انداختن آن برای اجتناب از این همپوشانی نکرد و به آن لطمه زد.
تأثیرات بر سونی و آینده بازیهای لایو سرویس
آیا شکست کنکورد به معنای پایان بازیهای لایو سرویس، به ویژه برای سونی است؟ تحلیلگران معتقدند که نه، اما این باید زنگ خطری باشد.
بازیهای نرخ شکست لایو سرویس بالایی دارند. دلیل اصلی این است که آنها به اثرات شبکهای وابستهاند. بازیهای تکنفره ممکن است از آغاز کند خود را به موفقیت برسانند، اما بازیهای آنلاین مانند کنکورد اگر تعداد بازیکنان به سرعت افزایش نیابد، با مشکل مواجه خواهند شد. اما در حالی که خطرات بزرگ است، جوایز نیز بزرگ هستند. دادهها نشان میدهد که تنها حدود ۱۶ درصد از درآمد کل بازار بازیها از فروش کامل بازیها حاصل میشود و ناشران همچنان به دنبال آن ۸۴ درصد خواهند بود.
سونی احتمالاً به دنبال بازیهای لایو سرویس ادامه خواهد داد، با توجه به موفقیت بزرگ Helldivers 2 در اوایل امسال. اگر نیمی از بازیهای آنلاین بعدی سونی موفق باشند، نتیجه خوبی خواهد بود.
یک موفقیت بزرگ در بازیهای لایو سرویس میتواند میلیاردها دلار درآمد به ارمغان بیاورد و مخاطبان جدیدی جذب کند که اهدافی کلیدی برای یک بازار کنسول بالغ به شمار میآید.
با این حال، انتظار میرود که سونی منابع بیشتری را به استراتژیهای موفق مانند عرضه در PC و پروژههای بین پلتفرمی اختصاص دهد.
درسهایی از شکست کنکورد
شکست کنکورد نمونهای از خطرات شرکتهای AAA در پیگیری روندهای جدید است. میتوان به تعدادی از شکستهای مشابه در صنعت اشاره کرد، مانند Anthem، Marvel’s Avengers و Babylon’s Fall. برخی از توسعهدهندگان حتی پروژهها را پیش از موعد لغو کردهاند، مانند کاری که سگا با Hyenas و سونی با The Last of Us Online انجام داد.
پیوستن به حوزه لایو سرویس یک سرمایهگذاری پرخطر و پرپاداش است و خطرات آن به سطوحی رسیده است که شاید برای بسیاری از ناشران AAA که در حال حاضر فعال در این فضا نیستند، ارزشش را نداشته باشد.