این نقد و بررسی از دیدگاه یکی از مخاطبین آی تی جو، آقای احمدرضا جمالی به عنوان یک شرکتکننده در تداکس تهران منتشر شده است و بازگوکننده نظر آی تی جو در مورد این مجموعه رویداد نیست
تداکس تهران مجموعهای بومی، از رویدادها و کنفرانسهاست که به صورت مستقل از تد و دیگر تداکسها برگزار میشود. این رویدادها تحت لیسانس سازمان TED و با احترام به ارزشهای فرهنگی ایرانی برگزار میشوند. در این قالب، نوآوران و پیشوایان اندیشه و عمل در حوزههای گوناگون گرد هم فراخوانده شده تا ایدهها و ماجراهای خود را در قلب تهران به اشتراک بگذارند. تداکس تهران 2023 با جستجوی جامعه هم نوا شده و در میان علم، فناوری، نوآوری، هنر، فرهنگ و خلاقیت گشت میزند تا مرزهایی که باید توسط رهبران اندیشه و عمل برای پیشرفت هرچه بیشتر جامعه به چالش کشیده شوند را کشف کند.
پس از 2 سال و نیم تداکس تهران روز جمعه 13 مرداد در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد. جمعیت زیادی از مشتاقان 8 صبح جمعه اطراف برج میلاد بودند تا در این رویداد مهم شرکت کنند. رویدادی که انتظارات سطح جهانی از آن میرفت اما در سطح یک رویداد دانشگاهی برگزار شد! البته از حق نگذریم رویداد نوسانی بود و بالا و پایین داشت و برچسب مفید یا غیرمفید را نمی شود به آن اطلاق کرد.
در ادامه به نقاط قوت و ضعف این رویداد خواهیم پرداخت:
نقاط ضعف رویداد تداکس تهران
بخش سخنرانی تداکس تهران
در تداکس تهران سخنرانان با موضوعاتی آمده بودند که بعضا در کانسپت تد نمیگنجید و موضوعاتی بیربط و همان موضوعات هم با سطح پایینی ارائه شد.
در رویدادهای تد که سخنرانان با ارائه های خود باید مخاطبان را به صندلی میخکوب کنند نه تنها موفق نبودند بلکه از خیلی از شرکت کنندگان شنیده میشد که مباحث کسل کننده است و گه گاه با چرخاندن سر موفق میشدید افرادی را با چشمانی بسته ببینید.
همچنین مطالب ارائهها از جنس مبانی و مقدمات بودند. شرکت کنندگانی که در موضوعاتی تخصص داشتند بیان کردند که این مطالب بیان شده در ارائه های مرتبط با تخصص آنها مروری بر پژوهش های گذشته بود و به ترند های روز پرداخته نشده بود، چه برسد به آینده!
بخش رسانهای تداکس تهران
ضعیف ترین بخش رویداد را باید بخش رسانهای تداکس تهران نامید. تقریبا میتوان بیان کرد رکنهای تبلیغات، روابط عمومی و اطلاع رسانی فراموش شده بود.
یکی از ایرادات رسانه ای عدم پوشش زنده در شبکه های اجتماعی بود. به جای تشویق کاربران به استوری و توییت کردن و بازنشر آنها، انفعال در پیش گرفته شد. تنها صفحه اینستاگرام رویداد بعضی از استوریها را بازنشر میکرد. توییتر رویداد 5 روز بود فعالیتی نداشت و حین برنامه از فرصت محتوایی که توییتریها ایجاد میکردند بی بهره ماند، هیچ توییتی ریتوییت نشد! حتی هشتگ مخصوصی برای برنامه معرفی نشد که کاربران با استوری و توییت کردن آن رویداد را پروموت کنند.
ضعف بعدی عدم رصد هشتگ ها و انتقادات در شبکه های اجتماعی حین برنامه بود. همزمان با رویداد توییت هایی در نقد برنامه زده شد که با یک سرچ ساده میشد آنها را شنید و در جهت اصلاح کوشید.
البته ضعف روابط عمومی پیش از رویداد نیز عیان بود، عدم وجود یک شماره تلفن برای پشتیبانی ثبت نام رویداد و پرسش سوالات از تیم اجرایی تایید کننده این ادعاست.
همچنین میتوان گفت برای چنین رویدادی تبلیغات کافی انجام نشد و همچنان جا برای تبلیغات بیشتر بود.
بخش اجرایی تداکس تهران
تیم اجرایی قبل و حین برگزاری رویداد نقاط ضعفی داشت. فرآیند پرداخت نامشخص و همچنین عدم ارسال پیامک ثبتنام موفقیت آمیز برای بعضی از مخاطبان شرایط استرسزایی ایجاد کرده بود. سخنرانان رویداد نیز دو روز قبل از رویداد معرفی شدند، پس از آنکه مخاطبان ثبت نام کرده و پرداختهای خود را انجام داده بودند.
از دیگر نقاط ضعف تیم اجرایی تاخیر یک ساعته در شروع برنامه بود. وقت هزار به قول سخنرانان رویداد “فرهیخته و متخصص” را گرفتن نشانهی کمتجربگی برگزارکنندگان است.
بی نظمیهایی حین اجرای برنامه نیز پیش آمد نظیر اعلام هشتگ یک اسپاسنر و وعده ی جایزه آخر برنامه؛ آخر برنامه اما گفته شد دو هفته دیگر نتایج مشخص می شود.
نقاط قوت رویداد تداکس تهران
از حق نگذریم رویداد تداکس تهران نقاط قوتی نیز داشت. فرصتی که تداکس تهران برای شبکه سازی فراهم آورده بود جزو نقاط مثبت این رویداد بود. صدها نفر از جامعه نخبگانی و فرهیخته کشور زیر یک سقف گرد هم آمده بودند و این بهترین فرصت برای ایجاد ارتباطات مفید کاری بود.
در مجموع رویداد تداکس تهران رویداد قابل قبولی برای این نام بزرگ نبود و نقط ضعف آن بر قدرتش برتری داشت. البته که تیم اجرایی رویداد جوان و غالبا دانشجو بودند و برای آن تیم جوان برگزاری چنین رویدادی قابل قبول بود. اما اگر به برند تداکس تهران فکر کنیم، این رویداد رویداد در خور و شایستهای نبود.
یادداشت نویسنده:
من احمدرضا جمالی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران هستم که در گرایش کسب و کار جدید تحصیل میکنم. مسیر شغلی من 6 سال پیش از طراحی گرافیک شروع شد و از مسیر بازاریابی دیجیتال گذر کرده و اکنون در ایستگاه روابط عمومی دیجیتال است. من هم اکنون مدیر روابط عمومی دیجیتال استارتاپ استودیوی نفس هستم که در حوزه صنایع خلاق فعال است. دنیای استارتاپها، نوآوری و برندینگ علاقه مندی های من هستند. در توییتر هم میتونید من رو دنبال کنید.