Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعات نشان می‌دهد کاربران هوش مصنوعی در محل کار خود شادتر هستند

تحقیقات شرکت HP نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی در محل کار باعث افزایش شادی، بهره‌وری و رضایت کارکنان می‌شود.
کارمندان شاد و خوشحال

تعداد کمی از افراد رابطه سالمی با کار خود دارند، اما طبق یک مطالعه جدید از شرکت «HP»، کسانی که از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند، شادتر هستند.

شرکت «HP» که به عنوان یک شرکت فناوری پیشرو شناخته می‌شود، با معرفی «شاخص رابطه کاری» خود به دنبال درک بهتر عواملی بود که رضایت و مشارکت کارکنان را در چشم‌انداز متغیر نیروی کار تقویت می‌کنند.

گزارش سالانه دوم «شاخص رابطه کاری» این هفته منتشر شد و نشان داد که تنها ۲۸٪ از کارکنان در سراسر جهان، رابطه سالمی با کار خود دارند.

اما آمریکایی‌ها افزایش بیشتری را تجربه کردند، به‌طوری‌که از ۲۸٪ در سال گذشته به ۳۴٪ در سال جاری رسیدند. به گفته «آنالیز اولسن»، معاون ارشد و مدیر عامل بازار آمریکای شمالی «HP» آن پیشرفت در ایالات متحده به دلیل افزایش چشمگیر استفاده از هوش مصنوعی بود،.

استفاده از هوش مصنوعی در میان کارکنان دانش‌محور از ۳۸٪ در سال گذشته به ۶۶٪ در سال جاری جهش یافت و کسانی که از هوش مصنوعی استفاده کردند، ۱۱ امتیاز بیشتر در «شاخص رابطه کاری HP» کسب کردند.

استفاده از هوش مصنوعی هنوز در مراحل ابتدایی برای بسیاری از شرکت‌هاست و اولسن انتظار دارد کارکنان به مرور با هوش مصنوعی راحت‌تر شوند و واقعاً شروع به دیدن مزایای آن کنند.

شرکت HP گفت که هوش مصنوعی و تجربه‌های کاری شخصی‌سازی‌شده پتانسیل بهبود روابط با کار را دارند و این دو عامل به نظر می‌رسد که دست در دست هم پیش می‌روند.

تحقیقات «HP» نشان داد که ۶۹٪ از کارکنان دانش‌محور استفاده از هوش مصنوعی را برای افزایش بهره‌وری شخصی‌سازی می‌کنند که نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند عنصر کلیدی برای تجربه کاری شخصی‌سازی‌شده‌تر باشد.

نوع کارکنانی که «HP» در مطالعه خود شامل کرد، کارکنان دانش‌محور بودند که به گفته «اولسن» شامل «محدوده وسیعی» از افرادی است که از ابزارهای رایانشی و فناوری در شغل خود استفاده می‌کنند.

«شاخص رابطه کاری HP» شامل شش عامل برای داشتن یک محیط شغلی سالم است، از جمله جنبه‌های رهبری سازمانی، معنا و توانمندسازی در کار، مهارت‌ها و ابزارها.

«اولسن» گفت: «ما می‌دانیم وقتی افراد در کار خود بیشتر درگیر هستند، احساس بهتری دارند. همچنین می‌دانیم که شرکت‌ها نتایج بهتری می‌گیرند وقتی که کارکنان‌شان مشمول و درگیر هستند.»

البته نگرانی‌هایی در مورد هوش مصنوعی در محیط کار وجود دارد.

مؤسسه «گالوپ» دریافت که ۷۵٪ از آمریکایی‌ها باور دارند که هوش مصنوعی مشاغل را از بین خواهد برد و ۷۷٪ به کسب‌وکارها برای استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی اعتماد ندارند.

«مالی کیندر»، یکی از همکاران مؤسسه «بروکینگز» و یک متخصص در زمینه تأثیرات نوآوری‌ها بر بازار کار، قبلاً به «نشنال دسک» گفته است که فناوری به روش‌های مختلفی مشاغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در برخی موارد، هوش مصنوعی مشاغل مردم را از بین خواهد برد.

«کیندر» گفت که هوش مصنوعی باعث اختلال در مشاغل خواهد شد. نقش‌ها را تغییر خواهد داد و گاهی اوقات موقعیت‌ها حذف خواهند شد.

اما او گفت که هوش مصنوعی، به‌ویژه هوش مصنوعی مولد، در این لحظه تهدید فوری برای اکثر مشاغل نیست.

«کیندر» گفت: «من و همکارانم در مؤسسه بروکینگز داده‌هایی از OpenAI را تحلیل کرده‌ایم و نتیجه اصلی ما این است که در این مرحله، با این سطح از فناوری، ما بیشتر شاهد تأثیرات تقویتی خواهیم بود تا تأثیرات اتوماسیونی. بنابراین، من فکر نمی‌کنم درست باشد که اکثریت افراد در آستانه از دست دادن شغل خود باشند.»

اولسن از شرکت «HP» می‌گوید که کارکنان خواهان راهنمایی و آموزش در مورد هوش مصنوعی هستند: «وقتی کارکنان خود را آموزش می‌دهید، سطح ترس کاهش می‌یابد و مشارکت و بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.»

مطالعه «HP» نشان داد که ۷۳٪ از کارکنان دانش‌محور که از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، احساس می‌کنند که این فناوری کار آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. شش نفر از هر ده نفر گفتند که هوش مصنوعی نقش کلیدی در بهبود تعادل بین کار و زندگی آن‌ها ایفا می‌کند. نزدیک به ۷۰٪ گفتند که هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را برای لذت بردن از کار فراهم می‌کند. و بیش از ۷۰٪ گفتند که درک بهتر از هوش مصنوعی، پیشرفت شغلی آن‌ها را آسان‌تر خواهد کرد.

شرکت «HP» از ۱۵,۶۰۰ پاسخ‌دهنده در صنایع مختلف و در ۱۲ کشور برای «شاخص رابطه کاری» خود نظرسنجی کرده است.