مراکز پزشکی در طول همهگیری قادر به ارسال آنی دادهها نبودند
در روزهای اولیه همهگیری کووید-19، فقدان دسترسی به اطلاعات بیماران مشکلساز شده بود که البته معضل جدیدی نبود. چرا که مشکل مشابه و حتی بدتری در طول همهگیری آنفولانزای 2009 یک دهه قبل وجود داشت.
دکتر تاها کاس هاوت (Taha Kass-Hout) مدیر ارشد پزشکی AWS میگوید:«در سال 2009 روشی که با آن از تلفات دانشآموزان در اورژانس بیمارستانها مطلع میشدیم، یک سیستم نظارتی نبود. بلکه صفحات رسانهها بود!»
کاس هاوت در اواسط شیوع همهگیری به عنوان مدیر راهکارهای انفورماتیک سلامت به CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده) پیوسته بود. او در آنجا شروع به ساختن یک سیستم نظارتی بر روی بستر آمازون وب سرویس (AWS) کرد که هنوز هم فعال است.
کاس هاوت، مدیر ارشد پزشکی AWS، در مصاحبه اخیر با یاهو فایننس درباره این سیستم گفت: «این همان سیستمی است که اکنون به عنوان خط مقدم مقابله با کووید استفاده میشود.
او گفت که همین سیستم اکنون 93 درصد از جمعیت ایالات متحده را پوشش میدهد، در مقایسه با سیستمی که در سال 2009 تنها 8 درصد را پوشش میداد.
دکتر راشل والنسکی، مدیر CDC، در مورد این سیستم توضیحاتی را ارائه داد: «زمانی که ما شروع به جمعآوری دادهها در مورد موارد کووید کردیم، تنها تعداد انگشت شماری از مراکز بهداشتی قادر به ارسال گزارشهای الکترونیکی موارد بودند.
در حال حاضر، بیش از 20000 مرکز میتوانند تقریباً در زمان آنی این کار را انجام دهند. اگرچه همچنان این رقم تنها 22 درصد از کل بیمارستانهای ثبت شده را نشان میدهد.
اکنون سازمانهای بهداشت گستردهای از خدمات ابری استفاده میکنند
کاس هاوت، که اکنون در AWS بزرگترین شرکت رایانش ابری با یک سوم سهم بازار، نقش اصلی فعالیتهای پزشکی را بر عهده دارد، میگوید: آنچه در دوره دولت اوباما در سطح فدرال و دولتی برای یکپارچگی فناوری آغاز شد، اکنون در سطوح ایالتی و محلی هم نیز دیده میشود.
او که قبلاً به عنوان مدیر ارشد فناوری FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) نیز خدمت کرده است، میگوید هم FDA و CDC و هم خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS) به رایانش ابری AWS متکی هستند.
کاس هاوت گفت که دپارتمان بهداشت مینهسوتا در عرض چند هفته با استفاده از AWS و بدون نیاز به سرمایه گذاری در فناوریهای جدید، یک سیستم اطلاعرسانی کووید-۱۹ را ایجاد کرد.
در آن زمان در آن سوی اقیانوس اطلس، کووید در حالی که بریتانیا در حال خروج از اتحادیه اروپا بود، به شدت شیوع پیدا کرد. ساکنان جزیره در مورد نحوه عملکرد خدمات بهداشت ملی (NHS) در دوران پس از برگزیت نگران بودند.
AWS در بریتانیا با ایجاد یک مرکز تماس هوشمند که میتوانست به برخی از متداولترین سؤالات در مورد پوشش خدمات پزشکی و بعدها درباره واکسن پاسخ دهد، به کارکنان مرکز تماس که با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم میکردند، کمک کرد.
این ربات چند قدمی از ChatGPT، ربات زبان طبیعی که توجه عمومی را به خود جلب کرده است، فاصله دارد، اما کاربرد واقعی آن در شرایط حساس، پتانسیل این فناوری را نشان داده است.
رایانش ابری در ساخت واکسن کرونا نیز نقش داشته است
فقط دولتها نبودند در استفادههای پزشکی رایانش ابری که منتفع شدند. به گفته کاس هاوت، شرکت مدرنا برای تعیین مناسب واکسن کووید، بر برنامهای ساخته شده بر روی AWS تکیه کرده است و فایزر و آسترازنکا نیز به طور مشابه از AWS استفاده کردهاند.
روند حرکت به سمت ابر همچنان رو به افزایش است و تعداد بیشتری از شرکتهای علوم زیستی فراتر از ذخیرهسازی دادهها، با رایانش ابری سازگار میشوند. از سویی دیگر ماژولهای هوش مصنوعی برای کمک به یافتن درمانهای جدید در حال استقرار در رایانش ابری هستند.
رایانش ابری به اتوماسیون شرکتهای بیمه کمک میکند
شرکتهای بیمه، بخش دیگری از صنعت سلامت هستند که علاقهمند به استفاده از فناوری ابری و ایجاد اتوماسیون در کسبوکار خود هستند.
مدیر AWS در این باره میگوید: «آنها دادههای زیادی را در اختیار دارند که سالهای متوالی روی اعضا جمع میشوند و بسیاری از این دادهها ساختار مرتبی ندارند.
اگر به مزایا نگاه کنید، 90 درصد دادهها اسکن پیدیافها و فکسها یا موارد دیگر است. با AWS، این شرکت میتواند از استخراجکننده متن استفاده کند و اطلاعات را در یک فایل دیجیتال ذخیره کند؛ فرآیندی که اکنون تقریباً 90٪ خودکار است. اکنون آنها میتوانند کاری که قبلا هفتهها طول میکشید را در عرض چند ساعت انجام دهند.
این واقعاً عالی است که ببینیم چگونه نوآوری در جایی اتفاق میافتد که لازم نیست یک متخصص تکنولوژی باشید.»
پتانسیل اقتصادی راهکارهای ابری در حوزه سلامت
کاس هاوت میگوید:«راهکارهای ابری پتانسیل ایجاد ارزش 100 تا 170 میلیارد دلاری در سال 2030 برای شرکت های حوزه بهداشت و سلامت را دارند. علت اصلی این خلق ارزش در آن است که آنها را قادر به نوآوری (با استفاده از تجزیه و تحلیل، اینترنت اشیا و اتوماسیون)، دیجیتالی کردن و تحقق اهداف استراتژیک آنها میسازد.
مراقبتهای بهداشتی به عنوان یک صنعت جهانی با ارزش نزدیک به 8 تریلیون دلار، همیشه هدف فناوری رایانش ابری بوده است. من معتقدم در پنج تا 10 سال آینده، تقریباً همه شرکتهای پزشکی و مراقبتهای بهداشتی در فضای ابری خواهند بود.»