روسیه تلاشهای خود را برای کاهش وابستگی به فناوریهای غربی و توسعه جایگزینهای داخلی از جمله در حوزه بازیهای ویدیویی افزایش داده است. آنتون گورِلکین، نایب رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی دومای دولتی، هفته گذشته جزئیاتی را درباره یک کنسول بازی داخلی که توسط وزارت صنعت و تجارت در حال توسعه است، منتشر کرد. این کنسول قرار است از پردازنده «البروس» استفاده کند و با یکی از سیستمعاملهای «آرورا» یا «آلتلینوکس» که شاخههایی روسی از سیستمعامل لینوکس هستند، کار کند.
پردازنده البروس که توسط مرکز SPARC Technologies در مسکو توسعه یافته، در اصل برای کاربردهای دفاعی و زیرساختهای حیاتی طراحی شده است. قابلیتهای این پردازنده بهمراتب کمتر از پردازندههای اینتل، AMD یا Arm است و نمیتواند با عملکرد کنسولهای مدرنی مانند PS5 یا Xbox Series X برابری کند و گورِلکین تأکید کرد که این کنسول برای بازیهای «محصولات ویدیویی داخلی» طراحی شده و نه برای اجرای بازیهای قدیمی. این موضوع نشان میدهد که ایجاد یک جامعه توسعهدهنده قوی برای طراحی بازیهای منحصربهفرد برای این پلتفرم هم ضروری است.
علاوه بر این پروژه، کنسول دیگری به نام فاگپلی (Fog Play) نیز در دست توسعه است. برخلاف کنسول مبتنی بر البروس، Fog Play یک دستگاه بازی ابری است که به کاربران اجازه میدهد از منابع محاسباتی پیشرفته از راه دور استفاده کنند و بازیها را از طریق فضای ابری اجرا کنند.
این ابتکارات بخشی از تلاش گستردهتر روسیه برای دستیابی به حاکمیت فناوری است. از زمان حمله به اوکراین و تحریمهای غرب، روسیه تلاش کرده وابستگی خود به فناوریهای خارجی را کاهش دهد، اما به دلیل انزوای دیجیتال و محدودیتهای داخلی، این هدف دشوار بوده است.
یکی از گامهای قابل توجه در این مسیر، پذیرش سیستمعامل آسترا لینوکس در ادارات دولتی، نظامی و آموزشی است. روسیه همچنین در تلاش است تا اسکنر فایل و وبسایت VirusTotal، که متعلق به گوگل استرا با پلتفرم داخلی خود به نام Multiscanner جایگزین کند تا خطر نظارت دولت آمریکا را کاهش دهد.
با وجود این تلاشها، روسیه همچنان به شدت به فناوری چین وابسته است. گوشیهای هوشمند چینی در بازار روسیه بسیار محبوب هستند و فناوریهای چینی همچنان وارد روسیه میشوند.
در نهایت، دستیابی به استقلال کامل فناوری، چه در زمینه بازیهای ویدیویی و چه در سایر بخشهای حیاتی، برای روسیه بعید به نظر میرسد. وابستگی این کشور به چین و دشواریهای تولید سختافزار پیشرفته، مانند پردازندههای رقیب PS5 یا Xbox، چالشهای پیش روی آن را نشان میدهد.