با افزایش برنامهریزی شرکتهای فناوری برای ساخت مراکز داده عظیم، نگرانی مصرفکنندگان درباره تأثیر تب هوش مصنوعی بر قیمت برق افزایش یافته است. طبق نتایج یک نظرسنجی که به سفارش شرکت نصبکننده پنلهای خورشیدی «سانران» انجام شده، ۸۰ درصد از مصرفکنندگان نگران تأثیر مراکز داده بر قبوض برق خود هستند.
این نگرانیها بیاساس نیست. بنا بر دادههای اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، تقاضای برق در این کشور بیش از یک دهه تقریباً ثابت بود، اما در پنج سال گذشته مصرف برق در بخشهای تجاری و صنعتی از جمله مراکز داده به ترتیب سالانه ۲/۶ و ۲/۱ درصد رشد کرده است؛ در حالی که مصرف خانگی تنها ۰/۷ درصد افزایش یافته است.
امروزه مراکز داده حدود ۴ درصد از برق تولیدی ایالات متحده را مصرف میکنند که بیش از دو برابر سهم آنها در سال ۲۰۱۸ است. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ این میزان به ۶/۷ تا ۱۲ درصد برسد.
تأمین برق تا کنون با افزایش ظرفیت انرژیهای خورشیدی، بادی و ذخیرهسازی باتری در مقیاس شبکه همراه بوده است. شرکتهای بزرگ فناوری قراردادهای عمدهای برای بهرهگیری از انرژی خورشیدی منعقد کردهاند، زیرا این منبع انرژی ارزان، ماژولار و سریعالاجراست (مزارع خورشیدی معمولاً در حدود ۱۸ ماه تکمیل میشوند و حتی پیش از اتمام پروژه میتوانند برق تولید کنند).
پیشبینی میشود انرژیهای تجدیدپذیر تا سال آینده سهم اصلی در ظرفیت تولید جدید داشته باشند؛ با این حال احتمال لغو بخشهایی از قانون «کاهش تورم» توسط جمهوریخواهان میتواند رشد انرژیهای پاک را محدود کند.
در این میان، گاز طبیعی که از منابع محبوب مراکز داده است، پاسخگوی نیازها نبوده است. تولید آن افزایش یافته اما بیشتر به صادرات اختصاص یافته تا مصرف داخلی. بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ مصرف گاز توسط نیروگاههای برق ۲۰ درصد افزایش یافته، در حالی که مصرف صادراتی ۱۴۰ درصد رشد داشته است.
ساخت نیروگاههای جدید گازسوز نیز زمانبر است (حدود چهار سال) و کمبود توربینها وضعیت را بدتر کرده است. تولیدکنندگان زمان تحویل را تا هفت سال بعد اعلام کردهاند و ظرفیت جدید نیز بعید است مشکل را حل کند.
رشد کند گاز طبیعی همراه با محدود شدن انرژیهای تجدیدپذیر، توسعهدهندگان مراکز داده را در وضعیت دشواری قرار داده است.
اگرچه تنها مراکز داده و هوش مصنوعی عامل افزایش تقاضای برق نیستند (صنایع دیگر نیز سهم بزرگی دارند)، اما این بخش بیش از بقیه در مرکز توجه قرار گرفته است. طبق نظرسنجی مرکز پیو، بیشتر مردم نسبت به هوش مصنوعی نگرانی دارند تا هیجان، بهویژه از آنجا که بسیاری از کارفرمایان از این فناوری برای کاهش نیروی انسانی استفاده میکنند نه برای افزایش بهرهوری کارکنان.









