Web Analytics
تلگرام

پاول دوروف: اپل عمداً وب اپلیکیشن‌ها را مختل می‌کند تا در اپ استور کمیسیون بگیرد

آی تی جو بستری جهت درج تبلیغات دانش محور محصولات شما

چکیده خبر

اپل در چند سال گذشته همواره با اتهام انحصارگرایی روبه‌رو بوده است. با این که دادگاه اپل در برابر اپیک گیمز تا حدودی موفقیت‌آمیز بود، اما رگولاتورها در ایالات متحده و خارج از آن به طور مداوم رفتار این شرکت را بررسی می‌کنند. آخرین اتهام وارده به اپل این است که غول کوپرتینو عمداً با آپدیت نکردن هسته مرورگر خود، وب اپلیکیشن‌ها را فلج می‌کند؛ به این ترتیب کاربران مجبور به دانلود برنامه از اپ استور می‌شوند و اپل می‌تواند کمیسیون 30 درصدی خود را اعمال کند.

وب اپلیکیشن تلگرام - web application telegram

به گفته پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام، اپل عمداً در حال مختل کردن وب اپلیکیشن‌ها روی آیفون‌ها است تا افراد بیشتری نسخه‌های این برنامه را از اپ استور دانلود کنند و این شرکت بتواند 30 درصد کمیسیون خود را دریافت کند. مشکل اصلی این است که با اینکه تلگرام یک اپلیکیشن در اپ استور دارد، دستورالعمل‌های اپل به آن اجازه نمی‌دهد تعداد نامحدودی کانال‌های عمومی داشته باشد.

چرا تلگرام به وب اپلیکیشن اصرار دارد؟

به عنوان یک راهکار، تلگرام یک برنامه مبتنی بر وب توسعه داد که این قوانین را دور می‌زند. با این حال، ظاهراً به دلیل مشکلات شناخته شده در وب‌کیت که اپل برای رفع آن‌ها 15 سال بی‌تفاوت بوده است، به راحتی اجرا نمی‌شود. دوروف در ماه آوریل در یک پست تلگرامی به این مشکلات اشاره کرد.

دوروف ادعا می‌کند که وب اپلیکیشن‌های مدرن می‌توانند تجربه‌ای عالی از ویژگی‌هایی مانند پوش نوتیفیکیشن‌ها، استیکرهای ویدیویی، فرمت صوتی Opus و سایر عملکردها را فراهم کنند. در مجموع، 10 نکته وجود داشت که دوروف از اپل خواست تا به آن‌ها رسیدگی کند و سافاری بتواند وب اپلیکیشن‌ها را به همان راحتی فایرفاکس و کروم اجرا کند؛ اما اپل هیچ پاسخی به خواسته‌ی تلگرام نداده است.

چرا از کروم و فایرفاکس در iOS استفاده نکنیم؟

پس چرا فقط از نسخه‌های موبایل کروم یا فایرفاکس استفاده نکنیم؟ این ایده خوبی خواهد بود، اما به گفته دوروف، وب‌کیت هسته تمام مرورگرهای iOS است، زیرا اپل از توسعه دهندگان می‌خواهد که از آن استفاده کنند. در اصل، سافاری، کروم، فایرفاکس و هر مرورگر دیگری در iOS فقط یک پوسته برای وب کیت است. بنابراین تا زمانی که به استانداردهای مدرن ارتقا پیدا نکند، هیچ توسعه‌دهنده‌ای نمی‌تواند برای بهبود عملکرد وب اپلیکیشن خود کاری انجام دهد.

به نظر می‌رسد اپل تمایلی به انجام کاری ندارد، اما دوروف در درجه اول به رگولاتورها و قانونگذاران امیدوار است. او اشاره می‌کند که هفته گذشته «سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA)» بیانیه‌ای صادر کرد که در آن نتیجه‌گیری کرد که اپل و گوگل بر نحوه استفاده مصرف‌کنندگان از دستگاه‌های تلفن همراه خود قدرت غالب دارند.

سازمان دیده‌بان مصرف‌کنندگان ایالات متحده در این باره اعلام کرد:« اپل جایگزین‌های موتور مرورگر خود را در گوشی‌های خود ممنوع می‌کند؛ محدودیتی که منحصر به اپل است. CMA نگران است که این امر پتانسیل مرورگرهای رقیب را برای تمایز خود از سافاری (مثلاً در ویژگی‌هایی مانند سرعت و عملکرد) به شدت محدود می‌کند و انگیزه‌های اپل را برای سرمایه‌گذاری در موتور مرورگرش محدود می‌کند.»

با این حال، بیانیه CMA به انجام یا پیشنهاد اقدام نظارتی اشاره‌ای نکرد. با وجود آن، دوروف همچنان خوشبین است که مشکل در نهایت حل خواهد شد.

او گفت: «من فکر می‌کنم CMA خلاصه‌ای دقیق ارائه می‌کند و امیدوارم که اقدامات نظارتی به زودی دنبال شود. این غم‌انگیز است که پس از ده سال از مرگ استیو جابز، شرکتی که زمانی وب را در گوشی‌های هوشمند متحول کرد، به مهم‌ترین مانع پیشرفت آن تبدیل شود.»

آی تی جو بستری جهت اطلاع رسانی، مدیریت و برگزاری وبینارهای تخصصی و آموزشی شما