بروز مشکل امنیتی در «رک اسپیس» ارائهدهنده ابری از روز شنبه، سرویس «میزبانی مایکروسافت اکسچنج (Hosted Microsoft Exchange)» این شرکت را از کار انداخته است. این مشکل پس از گذشت سه روز همچنان حلنشده باقی مانده است.
مایکروسافت اکسچنج یک سرور ایمیل است که بر روی سیستم عامل ویندوز سرور اجرا میشود. سازمانها میتوانند خودشان سرور مایکروسافت اکسچنج را نگهداری کنند یا آن را به عهده شرکتهای ابری مثل رک اسپیس، GoDaddy ، OVH و یا خود مایکروسافت 365 بگذارند.
رک اسپیس مهاجرت موقت به مایکروسافت 365 را توصیه میکند
رک اسپیس، جزئیات بیشتری در مورد علت بروز این حادثه امنیتی ارائه نکرده و این محصول خود را حذف کرده است.
علاوه بر آن رک اسپیس زمان تخمینی بازیابی این سرویس را اعلام نکرده است و فقط گفته است که این قطعی طولانی مدت خواهد بود.
طبق اعلام رک اسپیس بهترین راهکار مشتریان این سرویس این است که به سراغ سرویس «مایکروسافت 365» بروند.
رک اسپیس اعلام کرد تا اطلاع ثانوی به صورت رایگان مایکروسافت 365 را به مشتریان این محصول ارائه میکند.
رک اسپیس گفت کسانی که دارای یک محیط میزبانی هیبریدی با سرویس ایمیل و Exchange در یک دامنه واحد هستند، باید تمام سرویس پست الکترونیک خود را به مایکروسافت 365 منتقل کنند تا ایمیل به درستی کار کند.
این شرکت هشدار داد که مشتریان به منظور حفظ دادهها، هنگام انتقال صندوق پستی اصلی خود به مایکروسافت 365، نباید آنها را حذف کنند.
رک اسپیس هنوز اعلام نکرده است که چند مشتری تحت تأثیر این قطعی قرار گرفتهاند.
این ارائهدهنده ابر گفت که «توانسته است با موفقیت خدمات ایمیل هزاران مشتری را در مایکروسافت 365 بازیابی کند».
به گفته رک اسپیس، با تغییر مسیر ایمیل برای کاربران این سرویس به به مایکروسافت 365، میتوان یک راه حل موقت برای قطعی را اجرا کرد. در زمان نگارش این مقاله، رک اسپیس در داشـبورد وضـعیت خدمـات مشـتری خود گـزارش می دهـد که Hosted Exchange , MAPI/RPC , POP , IMAP بازیابی ایمیل , انتقال پیام SMTP , Outlook Web Access (OWA) و همگام سازی دادههای تلفن همراه ActiveSync همگی از کار افتادهاند.