فناوریهای متاورس به هر شکلی که باشند، قطعاً برنامههای سنگینی خواهند بود و به منابع شبکه و پردازشی قابل توجهی نیاز دارند. بنابراین رسانهی DataCenter Frontier میزگردی از کارشناسان مراکز داده تشکیل داد و از آنها درخواست کرد، نظر خود دربارهی تأثیر متاورس بر زیرساختهای دیجیتال را بیان کنند. اعضای این میزگرد عبارتند از: هثر دلی از شرکت زیرساخت میسونز، تیم میریک از سابی دیتاسنترز، فیلیپ مارانجلا از اجکانکس، اریک ینسن از دیتا ایر، کوین فاسینلی از نورتک کولینگ دیتاسنتر و تیم شاهین از Aligned.
جهانهای مجازی متاورس چه تأثیری بر زیرساختهای دیجیتال و مراکز داده خواهد داشت؟
هثر دلی (شرکت زیرساخت میسونز) میگوید:«این یک تغییر بنیادین است، بنابراین پتانسیل و خطر زیادی برای پیادهسازی در این روزهای اولیه وجود دارد. این پتانسیل بسیار زیاد است و برخی تریلیونها دلار درآمد را پیش بینی میکنند دارند. من فکر میکنم این فناوری فقط به معنای بازی نیست، بلکه دارای کاربردهای پزشکی، آموزشی، تجاری و کاربردهای صنعتی بالقوه است.
چیزی که مشخص نیست این است که آیا این سیستم مبتنی بر پلتفرم خواهد بود یا اکوسیستمی از تامینکنندگان متا یا شاید هر دو؟ صرف نظر از این موضوع، قطعا تکثیر دادهها بسیار زیاد خواهد بود و بدون شک تقاضا برای رایانش توزیع شده را افزایش میدهد.»
تیم مریک (سابی دیتاسنترز):«همانطور که غولهای فناوری پیشبینی میکنند، متاورس به یک پلتفرم عظیم نیاز دارد و در نهایت میتواند محرک مهمی برای اجاره کولوکیشن باشد. نیازهای ظرفیت جدیدی پدید خواهند آمد زیرا این آخرین نمونه از نوآوری تکنولوژی، اکوسیستم جهانی دیگری از اپلیکیشنها و کاربردها را ایجاد می کند.
برنامههای کاربردی که از دنیای متاورس پشتیبانی میکنند احتمالاً دارای نیازمندیهای مشابه با پلتفرمهای مدرن امروزی خواهند بود: محاسبات متراکم، ذخیرهسازی عظیم، تأخیرهای متفاوت. برخی از برنامهها مستلزم نزدیکی به مراکز پرجمعیت هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تأسیسات برونشهری کم هزینه اجرا شوند.»
فیلیپ مارنجلا (EdgeConneX):«متاورس بدون جهان فیزیکی نمیتواند رشد کند. نمیتوان زیرساختِ حمایت از مفهومی به جسارت متاورس را به تعداد کمی از مکانهای فیزیکی محدود کرد. زیرساخت فیزیکی باید بسیار گسترده باشد، زیرا مهفوم متاورس نیاز به شبکه محلی دارد و تأخیر بسیار کم را میطلبد.
متاورس ممکن است به خوبی انقلابی در نحوه معاشرت افراد، نحوه انجام معاملات تجاری، نحوه اشتراک دانش و تجربیات، نحوه سفر و بسیاری موارد دیگر ایجاد کند. اما اگر نتواند برای همه در همه جا در دسترس باشد، اگر به محیطزیست سیارهی ما آسیب برساند، یا اگر نتواند تجربه کاربری یکنواخت و یکپارچه ارائه دهد، رشد نخواهد کرد.»
تیم شاهین (Aligned):«همه قابلیتهای دیجیتالی و مجازی ریشه در زیرساختهای فیزیکی دارند، بنابراین پذیرش متاورس به ناچار به مراکز داده بیشتر نیاز خواهد داشت.
همچنین به معنای افزایش تمرکز بر اتصال شبکه، کاهش تأخیر، تخصیص انرژی اضافی، خنکسازی کارآمدتر مرکز داده، و مهمتر از همه، مقیاسپذیری و توانایی گسترش بر اساس تقاضا است.»
ریک کراچلی (Iron Mountain):«این واقعاً به تجربه کاربر نهایی مربوط میشود. تفاوتی با زمانی که ما در مورد استریم یا بازی صحبت میکنیم، نیست. موضوعی که اهمیت دارد، به کارگیری شبکه توزیع محتوا (CDN) و رایانش داده لبه است تا بتوانید تجربه را بهبود بخشید.
برای زیرساختها و مراکز داده، شبکههای توزیع محتوا و گزینههای اتصال و اکوسیستم نقش مهمی ایفا میکنند زیرا دادهها باید به کاربر نهایی با تاخیر کم ارائه شوند.»
کوین فاسینلی (نورتک دیتاسنتر کولینگ):«همانطور که محیطها فراگیرتر، واقعیتر و مجازیتر میشوند، تقاضا برای اطلاعات بهطور تصاعدی افزایش مییابد. متاورس به مردم این امکان را میدهد که با افراد دیگر به طور جامعتری تعامل کنند. این به دادههای بیشتری نیاز دارد که به نوبه خود گرمای بیشتری در مراکز داده تولید میکند. صنعت مراکز داده، آینده متاورس را نمیداند، اما میتوان پیشبینی کرد که به فناوری پیشرفته خنککننده مایع نیازخواهد داشت.»
اریک ینسن (دیتا ایر):«مفهوم متاورس به طور تصاعدی دنیای دیجیتال را با افزودن لایهها رشد میدهد. تأخیر کم باارزشتر میشود و تقاضا در لبه (Edge)، در میان شرکتهای مخابراتی و همچنین برای شرکتها افزایش مییابد.»