متا که قبلاً با نام فیسبوک شناخته میشد، در سال 2021 نام خود را تغییر داد تا دیدگاه خود را در مورد مفهوم «متاورس» که در آن افراد با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی با یکدیگر تعامل میکنند، منتقل کند.
با این حال با گذشت سه سال و پس از سرمایهگذاری 50 میلیارد دلاری، دستگاههای متا کوئست به سختی 1 درصد از درآمد این شرکت را تشکیل میدهند و متاورس مفهومی تا حد زیادی مبهم باقی مانده است و نتوانسته توجه مشتریان را جلب کند.
اما با توجه به عرضه اپل ویژن پرو در تنها چند روز دیگر، مدیران متا ورود اپل به بازار را بهعنوان دنبالهروی اپل از رویای واقعیت مجازی مارک زاکربرگ میدانند که میتواند مشتریان بیشتری را به فضای هدست بکشاند.
متا «کوئست و اکوسیستم نرمافزاری آن» را به عنوان یک جایگزین اصلی برای اپل در فضا میبینند که میتواند نقش اندروید در گوشیهای هوشمند را ایفا کند.
متا امیدوار است که سازندگان نرم افزار برای توسعه برنامههایی الهام بگیرند که کاربران را به این فضا بکشاند و افراد بیشتری را قادر به تجربه محیطهای مجازی جدید کند، با دستگاههای کوئست زیر 500 دلار که جایگزین مقرون بهصرفهتری برای هدست 3499 دلاری اپل ارائه میدهند.
مدیران متا همچنین تحت تأثیر مفهوم «رایانش فضایی» اپل قرار گرفتهاند که بر واقعیت ترکیبی از طریق پوشاندن تصاویر مجازی بر روی محیط واقعی تأکید میکند.
علاوه بر این، برخی از توسعهدهندگان برنامههای خود را ساده میکنند و از طراحی اپل حمایت می کنند که به کاربران اجازه میدهد از چشمها و انگشتان خود برای کنترل یا دستکاری آنچه میبینند، استفاده کنند. در حالی که متا کوئست در وهله اول به استفاده از کنترلرها برای بازیها یا برنامهها متکی است.
قابل توجه است که اپل در هر فرصتی از چشمانداز واقعیت دیجیتال متا دوری کرده است. به عنوان مثال، معاون اپل در بازاریابی جهانی، گرگ جوسویاک، گفته است که متاورس کلمه ای است که او هرگز از آن استفاده نخواهد کرد! به طور مشابه، تیم کوک، مدیرعامل اپل هم در سال 2022 گفت که بعید میداند که یک فرد معمولی بتواند بگوید متاورس چیست؟