Web Analytics Made Easy - Statcounter

لوگو نوشتاری یا مونوگرام؟ مزایا و معایب هر کدام

زمانی که قصد دارید سفارش طراحی لوگو را ثبت کنید، ممکن است با این سوال مواجه شوید که چه سبکی را برای لوگوی خود انتخاب کرده‌اید؟ اما آیا می‌دانید که لوگو نوشتاری و لوگو مونوگرام دو سبک پرطرفدار در طراحی لوگو هستند که معمولا اشتباه گرفته می‌شوند؟ در این مقاله می‌خواهیم تفاوت لوگو مونوگرام و نوشتاری را بررسی کنیم و بگوییم که بهتر است کدام یک را انتخاب کنید؟

لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ چیست؟

رایج‌ترین سبک طراحی لوگو را می‌توان لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ دانست که در آن، اسم برند به شیوه‌ای خلاقانه طراحی می‌شود.

در این روش طراحی، همه حروف اسم به صورت کامل در کنار هم قرار گرفته و طراحی یک فونت بر اساس فلسفه برند برای شما انجام می‌شود. برای مثال شرکت‌های کوکاکولا و دیزنی از جمله برندهای مطرحی هستند که از این سبک برای معرفی نام برند خود استفاده کرده‌اند.

مزایا و معایب لوگو نوشتاری

طراحی لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ در دنیای امروز بسیار محبوب شده است؛ زیرا می‌تواند نام کامل برند شما را به مخاطبان معرفی کند. اما این کار مزایا و معایبی دارد که در جدول زیر به آنها پرداخته‌ایم.

مزایای لوگو تایپمعایب لوگو تایپ
کامل بودن نام برند و خوانایی بسیار عالیماندگاری آسان نام برند در ذهن مخاطبمنحصر به فرد بودن نام برند و شیوه طراحیسخت بودن طراحی فونت اختصاصی و نیاز به خلاقیت زیادنیاز به داشتن یک نام تجاری کوتاهمحدودیت در استفاده از المان‌های تصویری یا خلاقانه

لوگو مونوگرام چیست؟

لوگو مونوگرام یکی از ساده‌ترین سبک‌های طراحی لوگو است که توسط برندهای بزرگی مانند شنل، گوچی یا ال جی مورد استفاده قرار گرفته است. این سبک از نشان تجاری، یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های طراحی به شمار می‌رود که برای اولین بار توسط یونانیان مورد استفاده قرار گرفت. در لوگو مونوگرام، تنها حروف اصلی و اختصاری نام برند برای طراحی استفاده می‌شوند و ممکن است دیگر قسمت‌های اسم برند حذف شود. به همین دلیل این سبک طراحی لوگو برای برندهایی مناسب است که یک اسم طولانی دارند یا به دنبال یک طراحی حرفه‌ای، در عین حفظ سادگی هستند.

مزایا و معایب طراحی لوگو مونوگرام

اگر اسم برندتان طولانی است و قصد دارید از طراحی لوگو مونوگرام استفاده کنید، باید مزایا و معایب آن را بشناسید. در جدول زیر، به طور کامل به بررسی فواید و مضرات طراحی لوگو مونوگرام پرداخته‌ایم.

مزایای لوگو مونوگراممعایب لوگو مونوگرام
امکان خلق کردن یک سبک منحصر به فرد بر اساس نام برندامکان استفاده از المان‌های تصویری جزئی برای ایجاد تنوع در طراحیحفظ زیبایی و اصالت برند در عین سادگیتفسیر و خوانایی نسبتا مشکل به دلیل استفاده از حروف اختصارینیاز به خلاقیت بسیار زیاد در طراحیامکان یکی شدن حروف اختصاری نام برند با دیگر نام‌های تجارینیاز به استفاده از دو یا چند حرف برای طراحی

آیا قیمت لوگو نوشتاری با مونوگرام متفاوت است؟

یکی از مهمترین مراحلی که در زمان سفارش طراحی لوگو در نظر گرفته می‌شود، بررسی تعرفه طراحی لوگو است؛ به عبارت بهتر برای خیلی از افراد، پیدا کردن شرکتی که یک کار باکیفیت را با قیمت مناسب انجام دهد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل این سوال برای شما پیش می‌آید که قیمت طراحی لوگو نوشتاری با لوگو مونوگرام متفاوت است یا خیر؟ از آنجا که پایه و اساس طراحی این دو سبک لوگو بر اساس طراحی فونت و نوشتار است، معمولا قیمت متفاوتی برای آنها در نظر گرفته نخواهد شد. البته در مواردی، اگر طراحی لوگو تایپ به صورت حرفه ای انجام شود قیمت بالاتری نسبت به طراحی مونوگرام برخوردار داشت.

تفاوت‌های لوگو مونوگرام و لوگو نوشتاری

برای اینکه بدانید کدام سبک از طراحی لوگو برای شما مناسب است، باید تفاوت لوگو تایپ و لوگوی مونوگرام را بررسی کنید. در این بخش به بررسی مهمترین تفاوت‌های این دو سبک خواهیم پرداخت:

نحوه استفاده از طراحی لوگو مونوگرام و لوگو تایپ

مهمترین تفاوت لوگو مونوگرام و لوگو تایپ مربوط به نحوه استفاده این دو سبک است؛ همانطور که گفتیم، لوگو مونوگرام بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که نام برند طولانی بوده یا از چند بخش تشکیل شده باشد. در این حالت، طراحی با استفاده از حروف اختصاری انجام خواهد شد و طرح نهایی در کنار نام برند استفاده می شود تا رسانا بودن مونوگرام تضمین شود.

در طراحی سبک بعدی یعنی لوگوتایپ این امر تقریبا بالعکس بوده و پس از پایان پروسه طراحی شما می توانید از همان لوگو نوشتاری به صورت تکی استفاده کنید و یا برای تکمیل بودن بیشتر طرح از طراح بخواهید المان تصویری نیز در کنار آن قرار دهد. ترکیب لوگو نوشتاری و المان تصویری به کامل بودن هویت بصری برند شما کمک زیادی خواهد کرد.

تفاوت کاربرد لوگو مونوگرام و لوگو نوشتاری

یکی دیگر از تفاوت‌های لوگو نوشتاری و لوگو مونوگرام مربوط به کاربرد آنها است. معمولا شما می‌توانید هر دو مورد لوگو را در سربرگ نامه‌ها، مُهر، هدر سایت یا هر جای دیگری که نیاز به معرفی برند شما داشته باشد، استفاده کنید؛ اما لوگو تایپ به دلیل اینکه نام کامل برند شما را نشان می‌دهد، برای معرفی شما گزینه بهتری خواهد بود. به عبارت بهتر، با دیدن لوگو نوشتاری دیگر کسی نیاز به پرسیدن نام برند ندارد و راحت‌تر می‌تواند هویت شما را تشخیص دهد.

استفاده از حروف فارسی و انگلیسی در طراحی

در طراحی لوگو تایپ و لوگو مونوگرام، محدودیتی برای استفاده از حروف فارسی یا انگلیسی وجود ندارد؛ اما اگر از نوشته انگلیسی استفاده شود، برای استفاده در سطح جهانی هم ساده‌تر خواهد بود. در طراحی لوگو مونوگرام معمولا از حروف انگلیسی استفاده می‌شود؛ زیرا استفاده از این حروف به عنوان نشانه اختصاری ساده‌تر خواهد بود. اما در لوگو تایپ، این محدودیت وجود ندارد و شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، نام فارسی یا انگلیسی برند را انتخاب کنید.

تفاوت لوگو مونوگرام و لوگو تایپ در المان‌های تصویری

لوگو تایپ معمولا تنها نیاز به طراحی یک فونت دارد و کمتر از المان‌های گرافیکی و تصویری در آن استفاده می‌شود؛ اما ممکن است برای طراحی لوگو مونوگرام، طراح به سراغ استفاده از المان‌های تصویری ساده هم برود. برای مثال لوگوی دیزنی و ال جی را در نظر داشته باشید؛ در لوگو دیزنی، حروف به سادگی در کنار هم قرار گرفته‌اند و به جز یک فونت اسکریپت ساده که شبیه امضا به نظر می‌رسد، هیچ المانی استفاده نشده است. اما در لوگو ال جی، استفاده از یک نقطه در کنار ترکیب حروف، باعث شده که لوگو تا حد زیادی شبیه به یک صورتک در حال لبخند زدن به نظر برسد که چاشنی تصویری آن را بیشتر می‌کند. به عبارت بهتر، در لوگو مونوگرام، استفاده از المان‌های تصویری می‌تواند کمک زیادی به طراحی حروف اختصاری کرده و ظاهر لوگو را حرفه‌ای‌تر جلوه دهد.

تفاوت طراحی لوگو مونوگرام و نوشتاری از نظر سختی طراحی

از آنجا که در طراحی لوگو نوشتاری، کمتر می‌توان از المان‌های تصویری استفاده کرد و نام برند باید به صورت کامل طراحی شود، دست طراح برای بروز خلاقیت بسته خواهد بود. اما لوگو مونوگرام به دلیل کمتر بودن حروف، قدرت مانور بیشتری را در اختیار طراح قرار می‌دهد. در لوگوی نوشتاری، طراح صرفا باید به طراحی فونت، رعایت استانداردها و استفاده از خطوط جذاب فکر کند؛ اما در لوگو مونوگرام، می‌تواند خلاقیت بیشتری به کار گرفته و از المان‌های تصویری هم کمک بگیرد.

سخن پایانی

طراحی لوگو یکی از مهمترین گام‌ها در ساخت هویت کسب و کار است؛ به همین دلیل باید این کار را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید. اما قبل از سفارش، بهتر است سبک‌های طراحی لوگو را به خوبی بشناسید تا بتوانید در زمان ثبت سفارش، بهترین پیشنهاد را به طراح بدهید یا به راحتی طرح خوب را از بد تشخیص بدهید. معمولا طراحان حرفه ای در زمینه طراحی لوگو، قبل از ثبت سفارش، مشاوره‌ای را برای انتخاب بهترین سبک به شما ارائه می‌دهند؛ اما اگر خودتان اطلاعات خوبی در این حوزه داشته باشید، می‌توانید سوالات بهتری بپرسید و نمونه کارها را با دید تخصصی‌تری بررسی کنید.