هفته گذشته، شرکت راکاستار اعلام کرد که بازی مورد انتظار جی تی ای ۶ (Grand Theft Auto VI) به جای پاییز ۲۰۲۵، در ماه مه ۲۰۲۶ منتشر خواهد شد. این خبر تأثیر قابلتوجهی بر صنعت بازیهای ویدیویی داشته و باعث شده بسیاری از شرکتها در برنامهریزیهای خود تجدیدنظر کنند.
واکنش دنیای گیم به تأخیر بازی جی تی ای
تأخیر در انتشار GTA VI با واکنشهای گسترده همراه بود. در فرومهای ردیت مانند r/gta6، کاربران خشم خود را ابراز کردند و ارزش سهام شرکت Take-Two، مالک راکاستار، تا ۱۰ درصد افت کرد. تأخیر در عرضه این بازی، سایر ناشران را نیز وادار به بازنگری در برنامههایشان کرده است؛ چراکه GTA VI به احتمال زیاد بزرگترین عرضه در تاریخ سرگرمی خواهد بود و هر بازی که همزمان با آن منتشر شود، تحتالشعاع قرار میگیرد.
برخی عناوین برنامهریزیشده برای پاییز ۲۰۲۵—از جمله Marathon (۲۳ سپتامبر)، Ghost of Yotei (۲ اکتبر)، The Outer Worlds 2 و Ninja Gaiden 4—اکنون در موقعیت مطلوبتری قرار دارند. شرکت الکترونیک آرتز نیز اعلام کرده که نسخه بعدی از سری بتلفیلد را تا مارس ۲۰۲۶ عرضه خواهد کرد. مدیرعامل این شرکت، اندرو ویلسون، اظهار داشت که «پنجره رقابتی اکنون شفافتر شده است».
حتی فرنچایز محبوب کال آو دیوتی که معمولاً در صدر فروش قرار دارد، در گذشته از رقابت مستقیم با راکاستار پرهیز کرده است. در سال ۲۰۱۸، نسخهی آن سال کال آو دیوتی زودتر از معمول عرضه شد تا با Red Dead Redemption 2 رقابت نکند؛ بازیای که پرفروشترین بازی سال شد و کال آو دیوتی را به جایگاه دوم فرستاد.
از سوی دیگر، برخی توسعهدهندگان که بازیهایشان برای بهار ۲۰۲۶ برنامهریزی شده، اکنون در وضعیت دشواری قرار دارند. یک استودیو که قبلاً تاریخ انتشار بازی خود را برای دوری از GTA VI به تعویق انداخته بود، اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا دوباره تأخیر ایجاد کند یا با خطر همزمانی با بازی راکاستار مواجه شود. البته مشخص نیست که ماه مه ۲۰۲۶ تاریخ قطعی عرضه باشد، و اگر GTA VI دوباره تأخیر بخورد، همه برنامهها ممکن است دوباره به هم بریزد.
برخی استودیوها که بازیهایشان برای پاییز ۲۰۲۶ در نظر گرفته شده، امیدوارند راکاستار باز هم تأخیر داشته باشد تا بهانهای برای عقب انداختن پروژههای خود به سال ۲۰۲۷ پیدا کنند و زمان بیشتری برای توسعه به دست آورند.
ابهام در برنامهریزی همچنان ادامه دارد
سؤال مهم دیگر این است که آیا بخش آنلاین بازی همزمان با کمپین تکنفره منتشر خواهد شد یا جداگانه. اگرچه بخش داستانی طی چند هفته تمام میشود، نسخه آنلاین بازی میتواند برای مدت نامحدودی کاربران را درگیر نگه دارد که بر تصمیم سایر ناشران نیز تأثیر خواهد گذاشت.
با وجود نگرانیها، برخی معتقدند رقابت مستقیم با یک بازی بزرگ الزاماً فاجعهبار نیست. بهعنوان مثال، ماه گذشته شرکت بتسدا نسخه بازسازیشده بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion را بهطور ناگهانی منتشر کرد و با وجود پیشبینیها، بازی Clair Obscur: Expedition 33 که تنها دو روز بعد منتشر شد، با استقبال گسترده مواجه شد و به فروش دو میلیون نسخه رسید.
با این حال، GTA VI از نظر مقیاس و نفوذ بیسابقه است. نسخه قبلی آن بیش از ۲۱۰ میلیون نسخه فروش داشته و تریلر جدیدش تاکنون بیش از ۴۷۵ میلیون بار مشاهده شده است؛ رقمی که آن را به یکی از بزرگترین ویدیوهای تاریخ اینترنت تبدیل کرده.
در حالی که تاریخ جدید عرضه GTA VI نزدیک میشود، شرکتها در سراسر صنعت بازی درگیر یک بازی پیچیدهی استراتژیک هستند تا بر اساس برنامه راکاستار، زمانبندی مناسب خود را پیدا کنند. آنچه مسلم است، این است که هیچ شرکتی حاضر نیست داوطلبانه در کنار این غول صنعت گیم وارد میدان شود.