در صورتی که شما یک مدیر سایت باشید، احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای دریافت جایگاههای بهتر در سایتهای دیگر اقدام به بازاریابی کرده و یا از طریق شرکتهای مختلف اقدام به دریافت خدمات سئو در مشهد باشید. به همین دلیل پیگیری این مسئله که ورودی شما از کدام سایت است و کدام یک از تبلیغات شما تاثیر بیشتری داشته، اهمیت ویژهای در بازاریابی سایتتان دارد.
اینجاست که UTM به شما کمک میکند. از این طریق میتوانید ورودیهای سایت خود را بررسی کنید و در مورد نحوه بازاریابی تحلیلهای لازم را انجام دهید.
درست است که انتخاب یک شرکت مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی در مشهد اولین قدم برای داشتن یک سایت فروشگاهی محسوب میشود، اما باید بدانید که دریافت رتبه و ورودی و ساخت کمپینهای تبلیغاتی و به صورت کلی بازاریابی از دیگر اقداماتی است که میتواند یک سایت فروشگاهی را به یک فروشگاه اینترنتی پر درآمد تبدیل کند.
به همین جهت نیز در این راه تحلیل اقداماتی که انجام میدهید و بهبود دادن آن از مهمترین عوامل موفقیت شما خواهد بود. لینک UTM یکی از همین ابزارها برای مانیتور کردن تلاشهای شما و بهبود بخشیدن به کمپینهای تبلیغاتی است که انجام میدهید. ما در این مقاله میخواهیم شما را با UTM بیشتر آشنا کنیم و نحوه ساخت آن را به شما آموزش دهیم.
آشنایی با لینک UTM
کد UTM بخشی از یک کد ساده میباشد که برای ردیابی عملکرد کمپینها میتوانید آن را به انتهای URL اضافه نمایید. UTM مخفف Urchin Traffic Monitor میباشد که به صورت زیر است:
http://yourwebsite.com/your-post-title/؟utm_source=google
این کد همانطور که گفتیم میزان ترافیک ورودی به صفحه را ردیابی میکند.
اجزا و ساختار کد UTM
لینک UTM شامل دو جز میباشد که به شرح زیر است:
UTM Parameter
پارامتر UTM انواع مختلفی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر میباشد:
- Utmsource (منبع)
- Utmcampaign (کمپین)
- Utmmedium (رسانه)
- Utmcontent (محتوا)
- utm-term (عبارات کلیدی)
Tracking variable
این مورد یک متغییر ردیابی است و بسیار منحصر به فرد بوده و جهت ردیابی منبع ترافیک مورد استفاده قرار میگیرد.
کاربرد انواع پارامترهای UTM
پیش تر 5 نوع از انواع پارامتر UTM را ذکر کردیم. بیشترین پارامترهایی که قابل استفاده هستند شامل (منبع، رسانه، کمپین) میباشند.
Traffic Source یا منبع ترافیک
این پارامتر به شما امکان ردیابی این را میدهد که متوجه شوید ترافیک ورودی به سایتتان از چه منبعی وارد شده است. شما میتوانید نوع منبع را انتخاب کرده و پیگیری کنید. برخی منابع مانند فیس بوک، گوگل، بینگ، توییتر و… را به صورت کد زیر میتوانید پیگیری نمایید.
&utm_source=twitter
Campaign Name یا نام کمپین
با استفاده از این پارامتر UTM میتوایند هر کمپین مشخصی را که بخواهید ردیابی کنید. به این صورت میتوانید کمپینهای تبلیغاتی مختلف را از هم تفکیک کرده و به صورت جداگانه بررسی کنید.
&utm_campaign=example-campaign
Content یا محتوا
در صورتی که چندین لینک وجود دارند که همگی به یک صفحه مشخص لینک دادهاند، با این کد میتوانید هر کدام از این لینکها را به تفکیک بررسی کنید. به عنوان مثال به یک محتوا با دو دکمه کال تو اکشن لینک دادهاید و میخواهید بدانید جایگاه کدامیک از این دکمهها بهتر بوده و نظر مخاطب را بیشتر جلب میکند.
&utm_content=navlink
نحوه ساخت لینک UTM
شما میتوانید به روشهای مختلفی UTM بسازید. ساخت لینک UTM هم به روش دستی و هم با استفاده از ابزارهای مختلف امکان پذیر است. در این بخش ما نحوه ساخت UTM را به هر دو روش برای شما شرح خواهیم داد.
ساخت UTM به روش دستی
در مورد این کدها شما نیازی ندارید که به یک متخصص طراحی سایت در مشهد مراجعه کنید. زیرا هیچ مورد فنی و پیچیدهای ندارد. تنها کافی است پارامترهایی که بالا شرح دادیم را به صورت دستی اضافه نمایید. کدهای UTM ممکن است طولانی شده و شما به اشتباه بیافتید.
به همین دلیل است که ساخت UTM به روش دستی اصلا توصیه نمیشود. اما با این حال اگر قصد دارید به صورت دستی این کار را بکنید، میتوانید به صورت خیلی ساده کد مورد نظر خود را تایپ کنید. در ساختار لینک UTM شما باید سه پارامتر نام، مدیوم و منبع کمپین را حتما ذکر کنید.
برای ساخت لینک UTM به صورت دستی کافی است پس از آدرس وب سایتتان علامت سوال قرار دهید و پس از آن باید منبع ورودی کمپین را مشخص نمایید. به عنوان مثال در صورتی که ورودی شما از منبع گوگل باشد، به صورت زیر لینک UTM ساخته میشود:
www.mysite.com/shoes/?utm_source=google
در مرحله بعد از آن باید نوع رسانه یا مدیوم را مشخص نماید. به عنوان مثال میتوانید cpc، banner و غیره را تعیین کنید.
www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc
در مرحله آخر نیز یاید نام کمپین را وارد کنید. با انتخاب نام درست میتوانید به راحتی پیگیری لازمه را پس از دریافت نتایج انجام دهید. به عنوان مثال در صورتی که کمپین تبلیغاتی شما به مناسبت ولنتاین ساخته شده، میتوانید از نام valentine برای لینک UTM خود استفاده نمایید.
www.mysite.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=valentine
و در آخر نیز میتوانید محتوا و عبارات کلیدی را به دلخواه خود اضافه کنید و یا اینکه اصلا آن را در آدرس UTM قرار ندهید.
ساخت UTM به روش Google Analytics UTM builder
در صورتی که بخواهید به سرعت اقدام به ساخت UTM نمایید میتوانید از Google Analytics UTM builder استفاده نمایید و اشتباهات احتمالی ساخت UTM به روش دستی را نیز مرتکب نشوید.
کافی است این افزونه را بر روی کروم نصب کنید و در همان صفحهای که میخواهید برای آن لینک UTM بسازید، این افزونه را فعال نموده و پارامترهای مورد نیاز را وارد نمایید.
پس وارد کردن اطلاعات این افزونه به شما لینک UTM ساخته شده را نمایید میدهد و شما میتوانید آن را به راحتی کپی کرده و در هر صفحهای که بخواهید جایگذاری نمایید.
ردیابی لینک UTM و دریافت دادهها
در نهایت که شما لینک UTM خود را ساختید و میخواهید ورودیهای کمپین خود را ردیابی کنید، میتوانید از گوگل آنالیتیکس استفاده نموده و دادههای آن را بررسی و تحلیل نمایید. در گوگل آنالیتیکس حالت کلیتری از کانالهای ورودی کاربران نمایش داده میشود، اما این کانالها بسیار کلی هستند.
برای دیدن این اطلاعات کلی داخل رابط کاربری گوگل آنالیتیکس میتوانید مراحل زیر را طی کنید:
Acqusition → All Traffic → Referrals
همچنین شما میتوانید ترافیک ورودی برای هر صفحه را به صورت جداگانه نیز مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه پستی بیشترین ترافیک را ایجاد کرده است.
اما شما با اضافه کردن لینک UTM که پیش از این ساختید، میتوانید اطلاعات را به صورت جزئیتر و دقیقتر در گوگل آنالیتیکس بررسی نمایید و حتی تعداد کلیک و مسیر حرکت کاربران را نیز بررسی کنید. به صورت کلی به هنگام بررسی لینکهای UTM در آنالیتیکس شما میتوانید اطلاعات دریافتی را با عنوان Dimension دریافت نمایید.
سخن پایانی
ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با لینک UTM آشنا کنیم و به شما دو روش جهت ساخت این لینک را آموزش دادیم. همانطور که گفتیم شما میتوانید به صورت دستی و یا با استفاده از ابزار و افزونه اقدام به ساخت UTM کنید و پس از آن نیز از طریق گوگل آنالیتیکس آنها را مورد بررسی قرار دهید و اطلاعات دریافتی را تحلیل نمایید.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.