همانطور که چند دهه پیش ماشینحسابها محاسبات پیچیده ریاضی را خودکار کردند، هوش مصنوعی نیز در حال تحول در دنیای برنامهنویسی است. به عنوان مثال، یک پسر هشتساله سنگاپوری با نام تاکه کیو (Take Kyo) تنها در عرض دو ساعت با کمک هوش مصنوعی یک بازی ساده ساخت و توانست بیش از ۵۰۰,۰۰۰ بازیکن را جذب کند!
او بدون نیاز به تجربه برنامهنویسی و بدون کمک گرفتن از پدرش، که برنامهنویس است، ایدههای خود را به واقعیت تبدیل کرد. از دستورات ساده به زبان انگلیسی و ابزارهایی مانند اپلیکیشن کدنویسی Cursor و هوش مصنوعی Claude استفاده کرد تا بازی را بهطور کامل خودش طراحی کند. تاکه سپس برنامههای دیگری هم ساخت، یک اپلیکیشن انیمیشن، یک اپلیکیشن طراحی و یک ربات گفتوگو که هر کدام را تقریباً در دو ساعت به اتمام رساند.
این نشان میدهد که هوش مصنوعی مولد بهطور چشمگیری موانع توسعه نرمافزار را کاهش داده و به مردم کمک میکند، بدون دانش فنی پیچیده، ایدههای خلاقانه خود را به واقعیت تبدیل کنند. علاوه بر Cursor و Claude پلتفرمهای دیگری مانند AlphaCode از گوگل و Ghostwriter نیز این نوع کاربرد را امکانپذیر کردهاند.
برای برنامهنویسان حرفهای، ابزارهای هوش مصنوعی مانند Tabnine و GitHub Copilot نیز کمکهای چشمگیری ارائه میدهند. این ابزارها کدها را پیشبینی و بهطور خودکار کامل میکنند، در حالی که اپلیکیشنهایی مانند Sourcery و DeepCode کدها را در زمان واقعی پاکسازی، پیشنهاد بهبود و رفع آسیبپذیریها میدهند. ابزارهای جدیدی مانند GPT Canvas از شرکت OpenAI که برای وظایف پیچیدهتر طراحی شدهاند، نیز به سرعت در حال ظهور هستند. بسیاری از این پلتفرمها میتوانند حتی کدها را بین زبانهای مختلف ترجمه کنند، مانند تبدیل جاوا اسکریپت به پایتون.
افزایش بهرهوری از این ابزارهای هوش مصنوعی در حال تغییر صنعت نرمافزار است. حدود ۷۰٪ از شرکتها از ابزارهایی مانند GitHub Copilot استفاده میکنند و برنامهنویسان گزارش میدهند که هوش مصنوعی به آنها کمک میکند نرمافزاری قابل اعتمادتر و بدون اشکال ایجاد کنند.
با کاهش زمان صرف شده برای رفع اشتباهات انسانی، توسعهدهندگان میتوانند بیشتر بر وظایف ارزشمندتری مانند طراحی معماری سیستم و تعامل با همکاران تمرکز کنند.
این پیشرفت سریع همچنین نحوه آموزش برنامهنویسی در دانشگاهها را تغییر داده است. استادان در حال بازنگری در روشهای تدریس و ارزیابی هستند، و چالش اصلی این است که چگونه در شرایطی که ابزارهای هوش مصنوعی بخش عمدهای از کار را انجام میدهند، عملکرد دانشجویان را ارزیابی کنیم!
آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین برنامهنویسان شود؟
علیرغم پیشرفتهای به دست آمده، هوش مصنوعی در زمینه کدنویسی هنوز در مراحل ابتدایی خود است. در حال حاضر، این ابزارها میتوانند به افراد بدون تجربه برنامه نویسی کمک کنند تا برنامهها یا بازیهای سادهای ایجاد کنند، اما هنوز نمیتوانند پروژههای پیچیده و بزرگ فناوری اطلاعات را مدیریت کنند یا به شکلی که یک برنامهنویس انسانی درک میکند، به تصویر کلی بپردازند.
هوش مصنوعی همچنین هنوز نمیتواند راهحلهای جدیدی برای حل مشکلات ایجاد کند و در زمینههایی مانند ناوبری فضایی که نیاز به دانش تخصصی دارد، همچنان ناتوان است.
بسیاری از ابزارهای موجود نیز کدهای کاملی نمینویسند: برنامه ممکن است کار کند، اما برای استفاده در دنیای واقعی به اندازه کافی کارآمد یا امن نباشد. همچنین، ابزارهای هوش مصنوعی بهطور ذاتی مفهوم دادههایی که پردازش میکنند را درک نمیکنند، بنابراین ممکن است اطلاعات حساس را به اشتباه مدیریت کرده یا تعصبات موجود در دادههای آموزشی خود را ادامه دهند.
به همین دلیل، در موقعیتهای حرفهای همچنان به برنامهنویسان نیاز است تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز به استانداردهای لازم میرسد. بدون شک، در آینده ابزارهای هوش مصنوعی به گونهای طراحی خواهند شد که بتوانند تمام مسائل امنیتی و تخصصی را مدیریت کنند.
توانایی آنها برای کمک به افراد غیر برنامهنویس برای ساختن اپلیکیشنها نیز بهبود خواهد یافت. اما در حال حاضر، هوش مصنوعی بیشتر مهارتهای برنامهنویسان را تقویت میکند تا اینکه بهطور کامل جایگزین آنها شود.