Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود معزی نیا: علیرغم چالش‌ها حوزه تولید همچنان در مسیر رشد است

مسعود معزی‌‌نیا، فعال حوزه فاوا و رییس کمیسیون تولید نصر تهران باور دارد گرچه به حوزه تولید بی‌توجهی می‌شود و با چالش‌های بسیاری روبه‌روست اما همچنان در مسیر رشد قرار دارد

در سال‌های گذشته با توجه به وضعیت موجود در کشور، توجه به تولید در دستور کار بسیاری از مجموعه‌های داخلی قرار گرفته است. در حوزه فاوا نیز برخی از مجموعه‌ها به سمت تولید محصولات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور حرکت کرده‌اند. مسیری که در آن چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد.

خوشبختانه تولید در مسیر رشد قرار دارد

مسعود معزی‌‌نیا، فعال حوزه فاوا و رئیس کمیسیون تولید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درخصوص وضعیت تولید در این حوزه می‌گوید: «تولید در حوزه فاوا مانند سایر حوزه‌های تولیدی سخت و پر چالش است اما خوشبختانه در مسیر رشد قرار دارد. شاید این رشد در ایران مانند سایر کشورهای تولیدکننده نباشد اما مثبت است. مجتمع‌های تولیدی ایرانی با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه هستند. چالش‌هایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را دلسرد کرده است و آن‌ها را به سمت واردات سوق داده است.»

دو چالش عمده در حوزه تولید

او ادامه داد: «در حال حاضر با دو چالش عمده در تولید مواجه هستیم. اصلی‌ترین چالش این بخش تحریم‌های خارجی و مشکلات پیرامون آن است. تحریم‌های خارجی ارتباط با شرکت‌های خارجی را سخت‌تر از قبل کرده است و باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده‌ای در بازار داخل شده است. بازاری که در صورت رفع تحریم‌ها در تمام بخش‌ها می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند. چالش دیگر این حوزه تحریم‌های داخلی است. وقتی صحبت از تحریم داخلی می‌کنیم منظور عدم حمایت بخش‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاری از تولیدکنندگان است.»

تولیدکنندگان از حمایت‌های واردکنندگان بی‌بهره هستند

رئیس کمیسیون تولید سازمان نصر تهران افزود: «در سال‌های گذشته حمایت‌های بسیار زیادی از واردکنندگان این حوزه شده است. در صورتی که چنین حمایتی را از بخش تولید شاهد نبوده‌ایم. حوزه واردات کالا و تامین قطعات بخش مهمی است و نباید با چالش روبه‌رو شود اما این مسئله نباید باعث به حاشیه رفتن سایر بخش‌ها شود. متاسفانه شاهد بی‌توجهی کامل به بخش تولیدی هستیم. این رفتارها بعضا منحصر به بخش دولتی نمانده است و به سازمان‌های صنفی و تخصصی هم رسیده است.»

اعتماد جامعه به محصولات داخلی کم‌تر است

معزی‌نیا درخصوص اعتماد به کالای تولید داخل می‌گوید: «باید بپذیریم که جامعه ایران در اکثر حوزه‌ها اعتماد کم‌تری به محصولات داخلی دارد. بخشی از این عدم اعتماد نیز ناشی از ضعف تولیدکنندگان در زمینه برندسازی و تبلیغات است. شرکت‌های خارجی در این دو بخش بسیار جلوتر از ما هستند. بهبود عملکرد تولیدکنندگان در این بخش باید جدی گرفته شود. البته باید در نظر بگیریم که تولیدکنندگان خارجی موانع و چالش‌های ما را ندارند و وقت و توان بیشتری برای برندسازی و توسعه بازار دارند.»

او در پایان اضافه کرد: «تولید محصولات داخلی با توجه به وضعیت تحریمی کشور یک نیاز جدی به ویژه در حوزه فاوا است. نادیده‌ گرفتن مزیت‌های تولید داخلی می‌تواند در بلند مدت آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی متعددی درپی داشته باشد. امیدوارم نگاه به تولید در بخش دولتی و بخش خصوصی تغییر پیدا کند و شاهد تسهیل روند کار تولیدکنندگان باشیم.»