کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات به منظور حفظ جایگاه خود در بازار رقابت، و سازگاری با تغییرات، اهداف و هزینه ها، نیاز به بهینه سازی مراکزداده خود دارند.
طبق ارزیابی گارتنر، سهم نوآوری از هزینه های جاری مرکزداده:
در یک مرکزداده فرسوده تقریبا 74% هزینه های جاری، صرف نگهداری و تعمیرات شده و تنها 26% از آن صرف ایجاد نوآوری میشود.
این اختلاف فاحش با افزایش عمر مرکزداده نیز افزایش خواهد یافت.
انواع سناریوهای بهینه سازی مرکزداده:
- ارتقاء تجهیزات موجود
- حفظ اتاقهای سرور کوچک موجود و اتصال آنها به مراکزداده بزرگ
- ساخت یک مرکزداده جدید
- افزایش ظرفیت مرکزداده موجود
- انتقال/مهاجرت به یک مرکزداده اشتراکی
- انتقال برنامهها و پلت فرمهای خاص بر روی ابر
- طرحی ترکیبی از موارد فوق
برخی تصمیمات مهمی در بهینه سازی مرکزداده:
- تعیین میزان سرویسهای لازم به حفظ در مجموعه/ “مستقر در مجموعه”
- تعیین میزان سرویسهای قابل برونسپاری، انتقال به ابر یا مراکزداده اشتراکی
انواع متغییرهای قابل بررسی در پروژه بهینهسازی مرکزداده:
1) متغیرهای محیطی/ فیزیکی مرکزداده:
میزان برق کلی، میزان بارIT کنونی و نهایی/ مورد انتظار(با توجه به خطرات کسب و کار، تغییرات باالقوه بازار و …)، فاصله زمانی درنظر گرفته شده برای عبور از حالت کنونی به حالت توسعه یافته
2) متغیرهای هزینه ساخت:
هزینه ساخت یک مکان مشخص برای مرکزداده (بر حسب هزینه بر وات)، هزینه اجاره بها(بر حسب هزینه در هر ماه)، هزینه پهنای باند مورد نیاز، هزینه های عملیاتی سالانه (شامل هزینه برق، نگهداری و نیروی انسانی) و بازده مرکزداده(اندازه گیری شده بر حسب PUE)
3) متغیرهای هزینه برونسپاری: هزینه اجاره رک، هزینه فضای رزرو شده( برای گسترش آتی)، هزینه برق مصرفی، هزینه پهنای باند
پس از بررسی متغیرهای فوق، پیشبینی و برآورد هزینه نهایی مالکیت مرکزداده سادهتر و انتخاب بهترین راهکار بهینهسازی آن، ممکن خواهد بود.
باید توجه داشت که برای بهینه سازی مرکزداده، الزامی به اجرای جداگانه انواع راهکارهای فوق نیست و میتوان از راهکارهای تلفیقی نیز بهره جست. همچنین لازم به یادآوریست که فرایند بهینه سازی فرایندی تک مرحله ای نیست، بلکه با توجه به شرایط همیشه متغیر بازار، بهینهسازی به عنوان یک راهبرد همیشگی برای سرویسدهی بهتر به مشتریان به حساب می آید.