شرکت مرکز داده بلژیکی LCL سوخت بیودیزل HVO را برای جایگزینی سوخت فسیلی در ژنراتورهای پشتیبان خود پذیرفته است.
این شرکت در ابتدا از این سوخت در سایت غرب بروکسل استفاده خواهد کرد، جایی که این شرکت اخیراً در شش ژنراتور جدید 2/25 مگاولتآمپر سرمایهگذاری کرده است. این مرکز در حال حاضر دارای هشت ژنراتور پشتیبان است. شش مدل جدید و دو مدل قدیمیتر 1 مگاواتی که همگی با HVO کار خواهند کرد.
سوخت HVO چیست؟
HVO مخفف Hydrotreated vegetable oil (روغن نباتی هیدروژنه) یک سوخت مصنوعی است که از روغنهای گیاهی یا فرآوری مجدد زباله با هیدروژن افزوده ساخته میشود. HVO یک سوخت تجدیدپذیر است که میتواند بدون تغییر ساختار موتورهای موجود دیزلی در آنها استفاده شود.
HVO100 از 100 درصد مواد خام تجدیدپذیر تولید میشود که برای مصارف غذایی استفاده نمیشوند: روغنهای گیاهی (از جمله روغنهای سرخ کردنی استفاده شده)، روغنهای حیوانی، ضایعات چوب و خمیر کاغذ.
LCL پیشگام در استفاده از سوخت نباتی در مراکز داده
LCL قصد دارد در آینده تمام ژنراتورها در پنج مرکز داده خود را با HVO100 تغذیه کند. این شرکت اولین شرکت مرکز داده بلژیکی است که HVO را پذیرفته است.
مدیرعامل LCL میگوید: استفاده از HVO100 باعث کاهش 90 درصدی انتشار گاز کربن دیاکسید از ژنراتورها میشود. در مجموع، این تغییر باعث کاهش 72 تنی انتشار آلاینده میشود. به زبان ساده، HVO100 کاملاً تجدیدپذیر است. ما سخت در تلاش هستیم تا نمونه ای برای سایر بازیگران بلژیکی و اروپایی در صنعت مرکز داده باشیم. ما همچنین امیدواریم که سیگنالی را به تامینکنندگان موجود و بالقوه خود ارسال کنیم تا پایداری زیستمحیطی سازمانهای خود را افزایش دهند.
سایر مراکز داده نیز به دنبال استفاده از HVO هستند
شرکتهای بسیاری به دنبال جایگزینهای دیزلی به عنوان راهی برای کاهش ردپای کربن خود هستند. شرکتهای بریتانیایی کائو و داتوم، دیجیتال ریلتی آمریکا، اینترکشن فرانسه، کامپس آمریکا و دیک در لتونی همگی به دنبال استفاده از HVO به عنوان سوخت برای ژنراتورهای پشتیبان خود هستند. شرکت کوهلر سازنده آلمانی ژنراتور، اخیراً تمام ژنراتورهای خود را برای کار با این سوخت نباتی تست کرده است.
شرکت LCL برای استفاده از این سوختهای تجدیدپذیر با Eneria، یکی از شرکتهای تابعه گروه Monnoyeur و فروشنده کاترپیلار همکاری میکند.
تیم بیسون، مدیر Eneria ، میگوید: «ما از درخواست مراکز داده LCL برای فعال کردن ژنراتورهای پشتیبان آن بر روی HVO100 خوشحال شدیم. ژنراتورهای کاترپیلار به طور کامل مطابق با الزامات بسیار خاص LCL آزمایش شدهاند. ما عملکرد آنها را با دیزل، HVO100 و ترکیبی از دو سوخت آزمایش کردیم. نتیجهگیری ما این بود که هر سوختی که استفاده میشود، عملکرد، قدرت و واکنشپذیری ژنراتورها کاملاً یکسان است.»
بیسون خاطرنشان کرد که به دلیل تفاوت اندک در چگالی انرژی بین HVO100 و دیزل معمولی، با HVO100، ژنراتورها حدود پنج درصد سوخت بیشتری مصرف میکنند. همچنین این سوخت حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد گرانتر از سوخت فسیلی است.