بازی آسترو بات (Astro Bot) موفق به کسب جایزه معتبر بازی سال در بزرگترین رویداد صنعت بازیهای ویدیویی یعنی مراسم گیم آواردز ۲۰۲۴ شد. این بازی رنگارنگ و پرانرژی پلیاستیشن توانست بر رقبای قدرتمند زیر غلبه کند:
- Final Fantasy VII: Rebirth
- Black Myth: Wukong
- Metaphor: ReFantazio
- Elden Ring: Shadow of the Erdtree
- Balatro
آسترو بات همچنین سه جایزه دیگر را از آن خود کرد: بهترین بازی خانوادگی، بهترین بازی اکشن/ماجراجویی و بهترین کارگردانی بازی.
درخشش بازیهای مستقل و نقشآفرینیهای ژاپنی
شب بهیادماندنی برای بازی کارتی مستقل Balatro بود که موفق به کسب سه جایزه از جمله بهترین بازی موبایلی شد. به همین ترتیب، بازی نقشآفرینی Metaphor: ReFantazio نیز سه جایزه دریافت کرد و شب قدرتمندی برای توسعهدهندگان ژاپنی رقم زد.
در همین حال، Black Myth: Wukong که بر اساس افسانههای چینی ساخته شده، توانست با کسب جایزه صدای بازیکنان که کاملاً با رأی عمومی تعیین میشود، هواداران را خوشحال کند.
با این حال، شب برای Final Fantasy VII: Rebirth چندان خوشایند نبود؛ این بازی با وجود نامزدی در هفت دستهبندی، تنها جایزه بهترین موسیقی را به خانه برد.
این مراسم لحظات فراموشنشدنی زیادی داشت، از اجراهای ارکستر کامل گرفته تا حضور اسنوپ داگ و هریسون فورد. اسنوپ جایزه بهترین بازی مداوم را به Helldivers 2 تقدیم کرد و همچنین یک آهنگ جدید اجرا کرد، در حالی که فورد به همراه تروی بیکر – صداپیشه ایندیانا جونز در بازی جدید – روی صحنه آمد.
رونماییهای بزرگ: ناتی داگ به فضا میرود
گیم آواردز که اغلب به «اسکار بازیها» معروف است، به اندازه جوایز، با رونماییهای جدید نیز شناخته میشود. در حالی که طرفداران امیدوار به اطلاعات جدید درباره Grand Theft Auto 6 یا کنسول بعدی نینتندو دست خالی بازگشتند، استودیوی ناتی داگ پلیاستیشن توجهها را با رونمایی از Intergalactic: The Heretic Prophet به خود جلب کرد. تریلر این بازی که با آهنگ It’s a Sin از Pet Shop Boys همراه بود، روایتی جاهطلبانه در ژانر علمی-تخیلی را نوید داد.
سایر اعلامیههای بزرگ شامل دنبالهای برای Okami از کپکام و تأییدیه استودیوی لهستانی CD Projekt Red برای ساخت The Witcher 4 بود.
چالشهای صنعت و تقدیر از تغییردهندگان بازی
این مراسم به چالشهای صنعت، مانند اخراجهای گسترده و اعتصاب مداوم بازیگران بازیهای ویدیویی بر سر محافظتهای هوش مصنوعی و شرایط کاری، پرداخت. در خارج از محل برگزاری، نمایندگان اتحادیه SAG-AFTRA و Game Workers of Southern California جزوههایی در حمایت از حقوق بهتر کارگران توزیع کردند.
در پاسخ به این مسائل، امسال جایزه جدیدی به نام Game Changers معرفی شد. این جایزه به امیر سطوت، مدیر تنسنت گیمز، اعطا شد که پروژهای شخصی برای کمک به توسعهدهندگان اخراجشده در یافتن شغل جدید راهاندازی کرده بود. در یک سخنرانی احساسی، او از اشتیاق خود به صنعت بازی گفت و از والدینش که به او آموختند «ارزش من در نحوه رفتار با دیگران نهفته است» تشکر کرد.
سوین وینکه، رئیس استودیوی لاریان، که جایزه بازی سال را پس از موفقیت Baldur’s Gate 3 در سال گذشته اهدا کرد، نیز درباره فشارهای صنعت صحبت کرد. او به دنبال کردن اهداف فروش «خودسرانه» انتقاد کرد و خواستار بازگشت به ساخت بازیهایی شد که توسعهدهندگان واقعاً عاشق آن هستند.
حواشی و انتقادات
گیم آواردز امسال بدون حاشیه نبود. برخی هواداران استدلال کردند که Elden Ring: Shadow of the Erdtree، به عنوان یک بسته الحاقی برای بازی سال ۲۰۲۲، نباید واجد شرایط دریافت جایزه اصلی باشد. در همین حال، دستهبندی انتخاب بازیکنان زمانی که سه مورد از پنج نامزد آن بازیهای رایگان موبایلی مانند Genshin Impact بودند، انتقاداتی را برانگیخت.
با وجود این بحثها، این مراسم همچنان جشن خلاقیت و نوآوری در دنیای بازیها بود. در مجموع، ۳۰ جایزه در دستهبندیهای متنوعی از جمله طراحی صدا، بهترین بازی مستقل و نوآوری در دسترسیپذیری اهدا شد.
همانطور که همیشه، گیم آواردز ترکیبی از شکوه، قدردانی و بازتابی بر چشمانداز در حال تحول دنیای بازی را ارائه داد.