سه شرکت بزرگ ابر در جهان بر سر قرارداد عظیم با غول هوافضا بوئینگ درگیرند.
بوئینگ در حال حاضر از یک مدل IT ترکیبی استفاده می کند و از حدود سال 2011 برخی از کارهای خود را به AWS و Azure منتقل کرده است. همچنین در سال 2016، با همکاری در Advanced Aviation Analytics و دیگر برنامه های ابری، به مایکروسافت نزدیک شد.
اما مانند بسیاری از شرکت های بزرگ قدیمی، این شرکت نیر ردپای مراکزداده بزرگ خود و خریدهای متعدد مربوط به آنها را جمع آوری کرده است. بوئینگ از سال 2015 در تلاش است عملیات خود را در سه مرکز اصلی، در جنوب غربی، اقیانوس آرام شمال غربی و دیگری در سواحل شرقی آمریکا ادغام نماید.
گرچه شرکت میزبانی وب Hostway مراکزداده موجود در دفاتر مرکزی بوئینگ اینترنشنال در سراسر جهان را اداره می کند، ولی این مرکزداده، ارائه دهنده خدمات هم مکانی(Colocation) به مشتریان و متقاضیان خارج از شرکت هستند.
لزوم ایجاد زیرساخت های گسترده IT در شرکت بوئینگ:
نیازهای IT در شرکت بوئینگ با بیش از 140،000 پرسنل، بسیار زیاد است. تنها یک بوئینگ Dreamliner787 به طور متوسط 500 گیگابایت داده سیستمی در هنگام پرواز تولید می کند، که بیشتر آنها برای کمک به بهبود کارایی و ایمنی ذخیره و استفاده می شود.
اما چنین جمع آوری اطلاعاتی برای سایر اقدامات ایمنی انجام نمی پذیرد. این شرکت در سال 2019 هزاران بازرسی کیفی را متوقف کرد که منجر به “محاسبات اشتباه فنی و قضاوت های نادرست مدیریت” شد و بر اساس تحقیقات کنگره، بعنوان عامل اصلی سقوط دو هواپیمای 737Max شناخته شد.
این حوادث جداگانه باعث کشته شدن 346 نفر شد و چندین مورد غیر مرگبار دیگر نیز در پروازهای 736Max رخ داده است، در حالی که تنها اتفاق در پروازهای Dreamliner787 نقص در اتصالات بدنه بوده که باعث بروز تاخیر در پرواز شده است.
این مسائل جدید و مستمر عمدتاً به مشکلات کنترل کیفیت و نظارت مناسب بر مسائل تولید اشاره دارد و ممکن است امنیت عمومی را به خطر بیندازد لذا تحت نظر و بررسی کمیته حمل و نقل و زیرساخت های مجلس نمایندگان ایالات متحده قرار دارد.