گوگل روز گذشته از «حالت هوش مصنوعی» در جستجو رونمایی کرد و آزمایش این قابلیت را آغاز کرده است. این «آزمایش اولیه» به کاربران امکان میدهد پرسشهای پیچیدهتری مطرح کنند که پاسخ آنها بهصورت تولیدشده توسط هوش مصنوعی، کل صفحه را پوشش خواهد داد.
گوگل اکنون دسترسی اولیه به حالت هوش مصنوعی در جستجو را برای مشترکان سرویس Google One AI Premium آغاز کرده است.
نحوه دسترسی به AI Mode در گوگل
تمام کاربران میتوانند در لیست انتظار Search Labs ثبتنام کنند، اما اولویت دسترسی با مشترکان پولی خواهد بود. در صورت فعال شدن این قابلیت، کاربران از طریق ایمیل مطلع میشوند.
هنگام جستجو، دکمه «حالت هوش مصنوعی» در نوار فیلتر نمایش داده میشود که با انتخاب آن، کاربران میتوانند از نتایج معمولی به تجربه جدید و هوشمندانهتر جستجو منتقل شوند.
در نسخه دسکتاپ، این قابلیت مستقیماً از طریق google.com/aimode در دسترس است و کاربران را به یک رابط کاربری مشابه چتبات با فیلد متنی «پرسیدن از هوش مصنوعی» هدایت میکند.
یکی از جلوههای جالب این بخش، تغییر رنگ مکاننمای متن بین چهار رنگ اصلی گوگل است که این ویژگی در نسخههای اندروید و iOS نیز دیده میشود.
در نسخه موبایل، دکمه «حالت هوش مصنوعی» در صفحه اصلی، درست در زیر نوار جستجو، قرار گرفته است. این دکمه در کنار میانبرهای Google Lens و Sound Search دیده میشود، هرچند این قابلیت هنوز در برخی از دستگاههای اندرویدی فعال نشده است.
برای مشاهده جستجوهای قبلی، کاربران میتوانند از دکمه «تاریخچه حالت هوش مصنوعی» که در گوشه بالا سمت چپ یا راست قرار دارد، استفاده کنند.
ویژگیها و تجربه کاربری
گوگل در این قابلیت جدید، از انیمیشنهای رنگی آبی، قرمز، زرد و سبز استفاده کرده است که هنگام دریافت ورودی صوتی یا نمایش نتایج، جلوهای جذاب به رابط کاربری میبخشند.
پرسش کاربران در بالای صفحه نمایش داده میشود، اما برخلاف نسخه سنتی جستجوی گوگل، دیگر نوار جستجو در بالای صفحه وجود ندارد. در نسخه موبایل، منابع پیشنهادی در قالب یک کاروسل در بالا و پایین پاسخ نمایش داده میشوند، در حالی که در دسکتاپ، این منابع بهصورت کارت کناری ظاهر میشوند. همچنین در بیشتر قسمتهای پاسخ، آیکون لینک برای دسترسی سریع به منابع مرتبط قرار داده شده است.
حالت هوش مصنوعی از ورودیهای متنی و صوتی (در نسخه موبایل) پشتیبانی میکند، اما در حال حاضر فقط خروجی متنی ارائه میدهد و امکان ارسال ورودی از طریق دوربین هنوز فعال نشده است.
گوگل در حال کار بر روی بهبودهای بیشتر از جمله افزودن پاسخهای تصویری و ویدئویی، قالببندی پیشرفتهتر، و روشهای جدید برای دسترسی به محتوای مفید وب است.
با توجه به اینکه این قابلیت هنوز در مرحله آزمایشی اولیه قرار دارد، گوگل اعلام کرده است که بر اساس بازخورد کاربران، تغییرات و بهبودهای سریعی در این تجربه کاربری اعمال خواهد کرد.