ساخت اپلیکیشن موبایل و توسعه کسب و کار در محیط اینترنت به واسطه آن، فرصت هایی را فراهم کرده است که برای بسیاری مشاغل نقطه تمایز و مزیت رقابتی ویژه ای ایجاد می کند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است، که علاوه بر محیط اپلیکیشن و نرم افزار موبایل، پلتفرم های دیگری چون وبسایت نیز در دسترس است تا بتوانید برند خود را گسترش دهید؛ اما کدام یک برای شما بهتر است و چه زمانی میتوانید مطمئن شوید که کسب و کار شما نیاز به اپلیکیشن دارد؟ در این مطلب به بررسی پاسخ این پرسش میپردازیم.
اگر این شرایط را دارید، به فکر راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی کسب و کارتان باشید!
راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی و یا سفارش ساخت آن ممکن است نیازمند زمان، انرژی و هزینه باشد اما در بسیاری مواقع، قطعا ارزشش را دارد! مهم این است که بتوانید تشخیص دهید کسب و کار شما چه نیازهایی دارد و متناسب با آن نیازها، در ارتباط با توسعه برنامه موبایل عمل کنید. در ادامه، بررسی میکنیم که یک کسب و کار چه زمانی نیاز به یک اپلیکیشن دارد تا در صورتیکه حرفه شغلی شما با این موارد تطابق داشته باشد، به فکر ایجاد یک نرم افزار اختصاصی باشید.
1. اگر مخاطبان بازار هدفتان در اپلیکیشن ها حضور فعال دارند
با در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از کسب و کارها و مشاغل، امکان فعالیت همزمان در پلتفرمهای مختلف از جمله وب سایت و اپلیکیشن را دارند؛ با این حال برای برخی کسب و کارها به علت تمرکز حضور مشتریان احتمالی در اپلیکیشن بهتر است که برنامه موبایل خود را توسعه دهند.
چرا استفاده از اپلیکیشن در برخی کاربردها آسان تر است؟
ساده ترین مثال این موضوع، حضور فعال مخاطبان بازی های اینترنتی در اپ های موبایل نسبت به سایت است. برای این افراد آسان تر است تا تنها با یک کلیک بر روی آیکون ثابت اپ در صفحه موبایل، وارد محیط بازی شوند تا اینکه در هر تلاش، آدرس اینترنتی را در مرورگر جستجو نمایند؛ بنابراین از اپلیکیشن ها بیشتر استقبال می کنند.
2. امکاناتی که ارائه می دهید، که قابل ارائه در وبسایت نباشد
در برخی مواقع ممکن است فعالیت و سودآوری کسب و کار شما وابسته به قابلیتی باشد که تنها در اپلیکیشن قابل ارائه است. برای مثال اگر نیاز به دسترسی هایی در تلفن همراه کاربران دارید تا بتوانید به درستی با آنها ارتباط برقرار کنید، اپلیکیشن ها برای اینکار اختصاصی شده اند؛ در حالی که یک وبسایت خیلی سخت تر با دنیای بیرون ارتباط میگیرد!
ایجاد تجربه سریع کاربری برای مخاطبان اپلیکیشن؛ چرا و چطور؟
اگر میخواهید تجربه ای سریع برای مشتریان ایجاد کنید، اپلیکیشنها بهتراند. چرا که به علت دسترسی به داده های محلی تلفن موبایل، با سرعت بالاتری اجرا می شوند. چنین ویژگی هایی ممکن است در مواردی چون ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اهمیت چندانی نداشته باشند اما در پروژه های توسعه اپ ویرایشگر ( عکس و ویدیو )، پخش کننده ها ( موسیقی، فیلم و… ) و مواردی از این قبیل دارای اهمیت برجسته ای باشند.
3. نیاز به برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با مخاطبان و تحلیل مداوم آنها را دارید
در برخی از انواع مشاغل اینترنتی نیاز است تا بطور مستمر با مخاطبان در ارتباط باشید و یک ارتباط تعاملی کاملا زنده برقرار کنید. بینهایت مهم است تا این نظرات را دریافت کنید و مطابق با دلخواه کاربران ( و البته هم راستا با اهداف کسب و کار! ) آنها را مورد ویرایش قرار دهید. در طراحی وب اپلیکیشن و حتی دیگر انواع این پلتفرم ها، مخاطبان به شما اجازه می دهند ارتباط نزدیک تر و واقعی تری با آنها داشته باشید؛ در نتیجه دستیابی به شرایط دلخواه آنها برایتان ساده تر خواهد بود.
شیوه استفاده از نظرات کاربران اپ موبایل
در چنین کسب و کارهایی باید بدانید که مخاطبان و کاربران اپلیکیشن کدام ویژگیهای برنامه را دوست دارند، کدام ها را غیرضروری یا آزاردهنده میدانند و فکر میکنند چه فیچر هایی نیاز به بهبود و ویرایش دارند. سپس با سنجش نظرات و در صورت جامع بودن آنها، برنامه را بهبود دهید. در صورتی که این ویژگی را جدی نگیرید، ممکن است کاربران فعلی را در طول زمان از دست بدهید و جذب کاربر نیز با مشکلاتی روبرو خواهد شد.
4. پیش بینی می کنید میزان خوبی از مخاطبان هدف از اپلیکیشن استقبال کنند
در انتخاب اپلیکیشن برای توسعه کسب و کار یک چالش همیشگی وجود داشته است؛ اینکه بتوانید مخاطبان بازار هدف را قانع به دانلود، نصب و استفاده کنید. درست است که پس از این مراحل، بهره گیری از قابلیتهای اپلیکیشن کاملا آسان خواهد بود اما در مراحل ابتدایی لانچ و ارائه نرم افزار، باید مزیت هایی را ارائه کنید که ارزش زحمت نصب را داشته باشد!
راهکار افزایش جذب کاربر در اپلیکیشن کسب و کار
در هنگام انتخاب و توسعه ایده، توجه و انرژی خود را صرف کنید تا تعداد دلایل نصب برنامه را برای کاربران احتمالی افزایش دهید. حتی در مراحل پس از ساخت و انتشار برنامه، یعنی گام های مارکتینگ و بازاریابی نیز توجه خود را از این موضوع غافل نکنید. برخلاف تصور غالب، در بیشتر موارد نیازی نیست قابلیتهای کاملا جدید یا تکنولوژیهای پرهزینه ارائه دهید؛ بلکه میتوانید با عرضه پاسخ مناسب به نیازهای رایج، مخطبان را تشویق به استفاده از برنامه کنید.
5. اگر بودجه متناسب با توسعه اپ موبایل را در دسترس دارید
حتی اگر کسب و کار شما تمام ویژگی های لازم برای ساخت اپلیکیشن را دارد، در صورتی که بودجه لازم برای ساخت اپلیکیشن را در دسترس نداشته باشید، فعلا باید دست نگه دارید و یا از توسعه وبسایت شروع کنید! اپلیکیشن های موبایل به علت قابلیتهای فوق العاده ای که ارائه میدهند، نسبت به پلتفرم های تحت وب ( سایت و وب اپلیکیشن ) نیازمند سرمایه گذاری گسترده تری هستند.
نقش انتخاب شرکت مناسب طراحی اپ
انتخاب تیم طراحی و برنامه نویسی معتبر در قیمت ساخت نرم افزار نقش مهمی ایفا می کند. اگر مقدار مناسبی از سرمایه را در اختیار دارید و میخواهید اپ کسب و کار خود را راه اندازی نمایید، پیشنهاد میکنیم تحقیقات لازم را انجام دهید تا بهترین شرکت طراحی اپلیکیشن را انتخاب کنید. چنین شرکت ها و تیم هایی در برخی شهرهای کشور از جمله تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و… در دسترس اند. در یک جمله میتوان گفت انتخاب شرکت تاثیر مستقیم بر کیفیت راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی کسب و کار شما دارد.
سخن آخر
اگر صاحب یک کسب و کار هستید و 5 شرط فوق را دارا بودید، زمان آن فرا رسیده است تا اپلیکیشن اختصاصی تجاری تان راه راه اندازی کنید. این شرایط عبارت بودند از حضور فعال مخاطبان هدف در اپلیکیشن، لزوم ارائه امکانات مختص نرم افزار، احتیاج و ضرورت برقراری ارتباط حرفه ای با کاربران، توانایی اقناع مشتریان احتمالی به دانلود و نصب، همچنین در اختیار داشتن میزان بودجه کافی برای آغاز و اتمام پروژه برنامه. در پایان، بخاطر داشته باشید که بهره برداری از یک اپ موبایل با انتشار آن به اتمام نمی رسد و ضرورت دارد تا ضمن تمرکز در بازاریابی، بطور مستمر آن را بهبود بخشید. در انتها، اگر تصمیم به راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی و برنامه موبایل حرفه کاری تان از طریق برونسپاری دارید، پیشنهاد میکنیم نکات حیاتی در سفارش اپلیکیشن اندروید را هم مورد بررسی قرار دهید.
توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.