مارک بنیوف، مدیرعامل شرکت سیلزفورس (Salesforce) اعلام کرد که این شرکت با استفاده گسترده از ایجنتهای هوش مصنوعی، ۴ هزار موقعیت شغلی در بخش پشتیبانی مشتری را حذف کرده است.
او در یک گفتوگو توضیح داد که استفاده از این فناوری باعث شده تعداد نیروهای پشتیبانی از ۹ هزار نفر به حدود ۵ هزار نفر کاهش یابد. به گفته او، سیلزفورس طی سالهای گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون سرنخ فروش را به دلیل کمبود نیرو پیگیری نکرده بود، اما اکنون ایجنتهای هوش مصنوعی با همه مشتریان تماس میگیرند.
بنیوف گفت اکنون نیمی از تعاملات مشتریان توسط ایجنتهای هوش مصنوعی و نیم دیگر توسط کارکنان انسانی انجام میشود. با این حال، همچنان در برخی موارد حضور انسان ضروری است. او این وضعیت را به خودروهای خودران تسلا تشبیه کرد که گاهی از راننده میخواهند کنترل را به دست بگیرد. مدیران سیلزفورس نیز با ابزار «ناظر همهکاناله» عملکرد مشترک انسان و هوش مصنوعی را زیر نظر دارند.
نمونههای مشابه در دیگر شرکتها نیز دیده میشود. کلارنا ابتدا بهطور کامل به ایجنتهای هوش مصنوعی تکیه کرد، اما بعدها به دلیل کیفیت پایینتر دوباره به استخدام نیروی انسانی روی آورد. با این حال، بنیوف تأکید کرد که سطح رضایت مشتریان در سیلزفورس پس از این تغییر تقریباً ثابت مانده است.
بنیوف پیشتر تخمین زده بود که تا ۵۰ درصد فعالیتهای سیلزفورس اکنون توسط هوش مصنوعی انجام میشود. به گفته مدیران مایکروسافت و گوگل نیز حدود ۳۰ درصد کدنویسی مایکروسافت و ۲۵ درصد فعالیتهای مشابه در گوگل توسط هوش مصنوعی صورت میگیرد. سیلزفورس همچنین محصول اختصاصی خود با نام «ایجنتفورس» را عرضه کرده که به شرکتها امکان ساخت ایجنتهای مستقل هوش مصنوعی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی را میدهد.
رواج این روند به موج گستردهای از تعدیل نیرو در صنعت فناوری منجر شده است. بر اساس دادههای Layoffs.fyi، تاکنون در سال جاری بیش از ۸۲ هزار نفر در ۱۹۲ شرکت فناوری شغل خود را از دست دادهاند که بخش بزرگی از آن به دلیل خودکارسازی با هوش مصنوعی بوده است. همین موضوع باعث شده بحثها درباره «درآمد پایه همگانی» شدت بگیرد؛ طرحی که یک پژوهشگر سابق اوپنایآی احتمال داده در آینده به پرداخت ماهانه ۱۰ هزار دلار برسد.