Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاورلتر (Cover Letter) چیست و چگونه بنویسیم؟

در فرآیند درخواست پذیرش تحصیلی و کاری، اسناد زیادی باید ارائه دهید؛ یکی از این مدارک، کاور لتر است.

کاور لتر قرار است به شکلی کوتاه و مختصر شما را به کارفرما و مسئول پذیرش معرفی کند.

این سند جایگزینی برای رزومه نیست و پس از ترجمه متن تخصصی به همراه رزومه و CV شما ارسال می‌شود.

اما این که کاور لتر چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید آن را نوشت، در این مقاله توضیح داده می‌شود.

پس تا انتها با ما همراه باشید.

Cover letter دقیقا چیست؟

بالاتر گفتیم که کاور لتر قرار است شما را به مخاطب معرفی کند؛ این سند یک صفحه‌ای قرار نیست طیف وسیعی از اطلاعات را در خود جای دهد.

باید تلاش کنید که در یک صفحه و حدو 250 تا 400 کلمه، قابلیت‌های خود را برای مخاطب خود، به‌صورت خیلی کوتاه و مختصر توصیف کرده و شرح دهید.

گیرنده کاور لتر معمولا مسئول امور دانشجوی، سردبیر مجلات و یا کافرما است! اگر برای مقاله علمی خود نیز یک کاورلتر تهیه کنید، اقدام مفیدی است.

تفاوت کاور لتر با رزومه چیست؟

بیایید ابتدا تعریف رزومه را بخوانیم:

رزومه یک سند از سوابق شغلی و یا تحصیلی شماست؛ در رزومه شما باید تمام اطلاعات را به‌صورت طبقه‌بندی شده ارائه دهید.

معمولاً برای آن محدودیت خاصی وجود ندارد اما برای حفظ تاثیر روی مخاطب، معمولا آن را کوتاه نگه می‌دارند؛ معمولا اندازه آن دو صفحه است و ممکن است لازم شود از برخی سوابق و مدارک، صرف نظر کنید.

اطلاعاتی که در رزومه ارائه می‌دهید بیشتر است اما همه به طور خلاصه و لیست‌وار ذکر می‌شود.

در کاور لتر، اطلاعات مهم و دستاوردهای خود را در جملات توصیفی ارائه می‌دهید و مانند یک مقاله دارای ساختار کامل است.

همچنین، می‌توانید به علایق خود نیز بپردازید، مخصوصا علایق مرتبط با موضوعی که در حال ارسال کاور لتر برای آن هستید.

تفاوت کاور لتر و رزومه در نحوه ارائه اطلاعات است؛ معمولاً در رزومه، ویژگی‌ها و توانایی‌های خود را به صورت تیتر می‌نویسید اما در کاورلتر باید مهارت‌های خود را توضیح دهید.

چرا باید کاور لتر داشته باشیم؟

در گذشته، کمتر کسی در کنار رزومه خود، کاور لتر هم ارائه می‌داد؛ در واقع داشتن کاور لتر نوعی امتیاز اضافی برای افراد بود و نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای آن‌ها بود.

اما این روزها تقریبا همه به دنبال تاثیر بیشتر بر روی داوران و یا کارفرماها هستند؛ از آنجایی که نوشتن آن زحمت زیادی هم ندارد، همه تلاش خود را برای اضافه کردن آن می‌کنند.

پس در حال حاضر، نداشتن کاور لتر به نوعی موقعیت شما را نسبت به دیگر متقاضیان تضعیف می‌کند.

کاور لتر شامل چه اطلاعاتی است؟

اطلاعاتی درباره خودتان

این بخش را در حاشیه سمت چپ و بالای کاور لتر بنویسید؛ نام، آدرس و شماره تماس، ایمیل، لینکی از صفحات اجتماعی شما (لینکدین و …)، همچنین تاریخ ارسال کاورلتر

نام گیرنده کاورلتر

اضافه کردن یک نام خاص، باعث می‌شود، کاورلتر شما سریع‌تر خوانده شده و حتی یک تماس مستقیم با گیرنده داشته باشید.

سلام و احوال‌پرسی

این بخش را رسمی و مودبانه شروع کنید. اگر نام گیرنده را نمی‌دانید، می‌توانید از عباراتی مثل Dear Prospective Employer استفاده کنید.

بدنه کاورلتر

اینجا باید 3 پاراگراف بنویسید؛ در پارگراف اول بگویید که چطور درباره این موقعیت شنیده‌اید؛ برای مثال اگر یک موقعیت شغلی است، بگویید آن را در لینکدین دیده‌اید یا معرفی آشنایان و …

در پاراگراف دوم باید خلاصه‌ای از سوابق شغلی و مهارت‌های تخصصی خود بنویسید و کاری کنید که خواننده متقاعد شود که انتخاب شما کار درستی است.

می‌توانید به دستاوردهای مرتبط اشاره کنید.

در پاراگراف سوم از مهارت‌های نرم و توانایی‌های متقاعدسازی در مذاکره صحبت کنید.

اطلاعات تماس و پایان بندی

در بخش انتهایی یکبار دیگر اطلاعات تماس خود را ذکر کرده و حتماً بنویسید که منتظر پاسخ آن‌ها هستید.

همچنین به خاطر زمانی که برای خواندن کاور لتر شما گذاشته شده، تشکر کنید.

نکات مهم

لحن رسمی را فراموش نکنید و سعی کنید خواننده را به خواندن مطلب خود ترغیب کنید؛ یعنی در عین رسمی بودن، شوق و اشتیاق خود را حفظ کنید.

دقت کنید که غلط املایی و نگارشی نداشته و از فونت‌های عجیب استفاده نکنید.

جزئیات را ننویسید، جای جزئیات در رزومه است، نه کاورلتر.

سخن پایانی

امیدوارم این مطلب به شما کمک کرده باشد.

اگر در مسیر خود به ترجمه نیاز داشتید، می‌توانید روی کمک ترنسیس حساب کنید؛ ترنسیس یک پلتفرم ترجمه تخصصی آنلاین است که تمام خدمات ترجمه را با بهترین کیفیت و قیمتی منصفانه به شما ارائه می‌دهد.

از ترجمه متن و مقاله گرفته تا ترجمه و ویرایش رزومه و انگیزه‌نامه شما.

توجه! این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط تبلیغ دهنده نگارش شده است.
آی تی جو مسئولیتی در قبال صحت و سقم محتوای تبلیغاتی ندارد.